volières

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
kalazakie
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2005, 20:02
Contacteer:

volières

Bericht door kalazakie » 02 nov 2005, 15:18

Ik zou graag beginnen met vruchtend en insectend etende vogels zoals jullie nu waarschijnlijk wel al weten nu heb ik wel al vogels gehad maar is de volière voor deze soort vogels eigenlijk niet geschikt en zou ik dus een nieuwe moeten bouwen en heb het daar al met mijn grootvader over gehad (een echte krak in zulke dingen bouwen en maken etc etc) en die zij je moet je zou eens moeten kijken bij mensen die dat kweken om die hun volière eens te zien en de afmetingen enzo maar omdat ik in west-vlaanderen woon en dat dus niet gemakkelijk is wan t bijna iedereen in nederland zou ik graag via deze manier afm van jullie volières en nachthokken en de soorten die jullie houden zodat ik een idee krijg van hoe het ongeveeer moet worden foto's mogen natuurlijk ook<br><br>
Laatst gewijzigd door kalazakie op 29 jan 2012, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: volières

Bericht door akosua » 02 nov 2005, 22:44

Kijk even op mij website. Mijn nachthok is aan de binnenzijde afgesmeerd met cementmortel.<br>
v

Ton

Re: volières

Bericht door Ton » 03 nov 2005, 00:17

Verstandige grootvader... :-)<br><br>Mijn volière is 3,30 bij 3,30 en 2,10 m hoog. Er aan vast zit een nachthok van ongeveer 1 bij 0,60 bij 0,80 m hoog.<br>Ik heb er een stel dwergtimalies in (zwartkin) en verder kanaries en diverse tropen.<br><br>Voor heel veel vogels is lengte belangrijker dan hoogte. De minimummaten zijn heel erg afhankelijk van de soort(en) die je wil houden. Een stel toerako's is wel even wat anders dan bijvoorbeeld kleine tangara's. Heb je al soorten op het oog?<br>Ton.<br>Hier mijn volière:<br>Afbeelding

ime

Re: volières

Bericht door ime » 03 nov 2005, 22:56

Hierbij kunnen jullie mijn voliere zien. Het buitenhok is 6.5 x 3.3 x 2.2 m. Het nachthok bevindt zich in de garage en is via een luikje te bereiken. Het nachthok meet 2.2 x2.2 x 2.2 meter.<br><br>De voliere is geheel ingericht zoals ik denk dat japanse nachtegalen dat wensen. Er staan veel struiken in o.a. laurierkers, olijfwilgen, liguster, vlier, klimop en kamperfoelie. De bodem bestaat uit zand, gras en blad. <br><br>De vogels voelen zich er thuis en veilig. Ze broeden er ieder jaar in. In coniferen willen mijn vogels niet nestelen. In de voliere leven verder chinese dwergkwartels en nu tijdelijk een paar kanaries. Die trouwens al proberen de nachtegalen te verjagen!<br><br>De bodem van het nachthok is van beton en bedekt met houtsnipers. Het voer staat in het binnenhok. Hoewel de voliere heel open is heb is daardoor geen last van ongedierte. <br>De bovenkant van de voliere was eerst gedeeltelijk overdekt. De vogels scholen hier echter nooit onder en ook de nesten bouwden ze natuurlijk altijd op een onoverdekte plek! sinds kort alle overdekking weggehaald omdat dat toch niet uitmaakte. Het is zo beter voor de planten! Voor ziektes ben ik niet bang omdat de bezetting altijd laag is.<br><br>Afbeelding<br><br>Afbeelding<br><br>Afbeelding<br><br>

bewolkt

Re: volières

Bericht door bewolkt » 30 dec 2007, 23:04

hallo vogelvrienden
heb sinds deze zomer van 2007 een voliere gemaakt,uit nood ,eigenlijk voor de pauwenkoppel en de kippen
4 stuks ,kwamen steeds onder de veranda zitten .
Nu hadden wij hier vroeger een moestuin ,dus is deze ,wat formaat betreft wel leuk uitgevallen .
de lengte 17,5 mtr breedte 9 meter hoogste punt 3,5 meter .
nachthok van 2 x 2 x 2 meter .
De zijkanten dichtgemaakt met gaas van 15 x 15 mm bovenzijde met net van gaas van 30 x 30 mm .

nu komen we zondags wel eens in Belgie op de Molmarkt ,en daar zagen  we een leuk stel vogels ,wat ons ook wel leuk leek voor in de voliere.
dit was het eerste koppeltje driekleur glasspreeuwen ,uiteindelijk nog enkele koppeltjes bijgekocht ,t.w.sneeuwkruintapuiten ,herdermanias .lelspreeuwen waarvan de man is overleden en een koppel lijsters van een vriend gekregen .
ook nog een koppel lady ampherst fazanten .

nu ben ik benieuwd ,of ik hier in het voorjaar geen problemen mee ga krijgen ,wanneer ze gaan broeden ,als ze dit gaan doen ,of moet ik ze apart gaan zetten om jonge vogels te krijgen ,alhoewel ze wel de ruimte hebben ,inmiddels nog 2 kippen .

Geven kippen , pauwen en fazanten problemen met de vogels .????
wat kan ik er eventueel nog bijzetten ,wie heeft er nog een paar leuke koppeltjes over ,tegen een betaabare prijs .???
moeten we iets grotere vogels zijn i.v.m. met de maaswijdte in het bovennet.

heeft er misschien nog iemand een man lelspreeuw ,en een vrouwtje europese pestvogel,wil er goed voor betalen .
Laatst gewijzigd door bewolkt op 31 dec 2007, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: volières

Bericht door Arjan » 31 dec 2007, 16:28

Hallo Bewolkt welkom op het forum.

Je maakt de zelfde fout die ik maakte jaren geleden. Ik maakte toen een volière voor mijn kippen omdat ik last kreeg van havikken.
Leuk om er dan wat vogeltjes bij te doen. Echter de vogeltjes waren niet aan te dragen waar ze bleven geen idee ik dacht eerst dat het ratten waren of één of ander roofdiertje. De kippen konden het niet zijn die waren in de volière heel vredig met de vogeltjes.
Totdat ik zag wat er precies gebeurde als een vogeltje het nachthok van de kippen in vloog werd de jacht geopend en was de diamand vink of Gould in no time verdwenen en soldaat gemaakt.
Ik was mijn kippen gewoon levend voer aan het verstrekken.
Hoenderen zijn opruimers en alles wat ze te pakken kunnen krijgen gaat naar binnen als je jonge vogels krijgt en er fladdert er eentje naar de grond is het gebeurdt.

Vruchten en insecteneters hebben van nature een territorium nodig om voedsel te zoeken voor hun jongen iedere concurent wordt daaruit geweerd in een volière kan de concurent niet weg en daarom wordt hij achtervolgd tot de dood erop volgt de grootte van de volière brengt helaas geen soulaas ik heb gehoord dat hoe groter de volière hoe meer de vogels een natuurlijker gedrag gaan vertonen en nog meer hun territorium gaan bevechten.

Daarnaast heb je in de combinatie tussen hoenderen en zangvogels nog een ander moeilijk te bestrijden probleem de bloedluis daar is natuurlijk wel wat tegen te doen maar het blijft vechten tegen de bierkaai.

Helaas is een gezelschaps volière niet ideaal.
Zeker niet als je wilt gaan kweken met de vruchten en insecten eters.
Het beste kan je je koppels onderbrengen in aparte vluchten.

als voorbeeld een filmpje van mijn volière.

http://www.youtube.com/watch?v=MPBOBRPEp14

sorry maar helaas is het zo.

ime

Re: volières

Bericht door ime » 02 jan 2008, 11:32

Ben het volledig met Arjan eens.

Hoendervogels gaan niet samen met andere vogeltjes.

Hoe denk je de poep (infectiegevaar) van al die vogels binnen de perken te houden? Is de voliere te reinigen? Of zal hij al snel vol liggen met poep en kaalgevreten en kaalgekrabd zijn door de grote vogels waardoor ziektes zullen uitbreken. Hoenders maken korte metten met iedere beplante voliere.

Wel een prachtige afmeting die voliere trouwens. Ik ben bang dat je inderdaad moet gaan kiezen wat je nu met de voliere wilt. Kippen,pauwen en fazanten of andere vogels.

bewolkt

Re: volières

Bericht door bewolkt » 03 jan 2008, 09:19

geachte heren,
allereerst de beste wensen ,en een gezond 2008 .
het schoonmaken lukt wel ,tot u toe, de voliere is 1/3 bebost met diversen struiken rest is gras ,en er zitten maar 6 hoenderachtigen in .
Ook heb ik een grondwaterput ,die vrij krachtig is ,dus kan ik vrij gemakkelijk de voliere schoon spuiten .

Heb al besloten om een nieuwe kippen/hoenderhok te maken,heb nog wel wat ruimte over .

bedankt voor de reactie .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten