Hoe winterhard zijn toerako's?

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Hoe winterhard zijn toerako's?

Bericht door fazant » 29 apr 2011, 13:18

hallo,

zou het kunnen om een voliere rond te hangen met plastic en boven de zit stokken elkele lampen tehangen voor de warmte of is dit niet genoeg om een toerako de winter door telaten komen?
is tevens een voliere van9 M3 een goede afmeting?
mvg

JanD
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2011, 20:46
Contacteer:

Re: Hoe winterhard zijn toerako's?

Bericht door JanD » 02 mei 2011, 16:38

Hey Fazant,

Op zich zijn toerako's redelijk sterke vogels en is het mogelijk om de vogels zonder een volledig verwarmd nachthok te houden. Een lamp boven de zitstok waar ze meestal slapen (algemeen: de hoogste beschutte tak in de volière) of een verwarmde zitstok (te koop in de betere dierenwinkels) kunnen voorkomen dat de vogel zijn tenen afvriest en aan conditie verliest. Laatst zag ik bij een kweker thuis dat hij kerstverlichting voor buiten te hangen (van die plastieken buizen met lichtjes in) beplakt had met plekband en vervolgens over de voornaamste zitstokken had gelegd. Volgens deze persoon was de warmte die de buizen af gaven genoeg om de vogels de winter door te krijgen.

Nu lijkt het mij wel noodzakelijk om toerako's een nachthok te geven zodat ze hierin droog en uit de wind kunnen gaan zitten. Zeker in het voorjaar en in najaar als de temperatuur en de weersomstandigheden af en toe sterk variëren lijkt het mij niet echt handig om steeds de plastiek er af en er terug aan te hangen. Het nachthok is meestal ook de gemakkelijkste plaats om een nest in aan te brengen die wat van de natuurelementen is afgeschermd.

Ik raad dus zeker aan om een verwarmd nachthok te plaatsen met een aansluitende buitenvlucht. Als dat al teveel moeite is zal het eindeloze fruit snijden dat zeker zijn.. 9m³ zou moeten gaan als er een nachthok van ongeveer 2m3 wordt voorzien. Bv: 1,5 op 6 zou een redelijke maat zijn, vooral de afstand die ze kunnen vliegen is bij deze levendige vogels belangrijk. Natuurlijk hoe groter, hoe beter en zeker bij toerako's is het altijd oppassen dat één van de partners niet agressief wordt en dat er door een gebrek aan vlucht ruimte doden vallen.

Laat je zeker niet afschrikken door mijn uitleg. Eenmaal de juiste huisvesting en voeding aanwezig is, zijn het geweldig leuke en mooie vogels om in de volière te hebben.

Mvg
Jan

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Hoe winterhard zijn toerako's?

Bericht door fazant » 02 mei 2011, 18:14

jan,

hartelijk bedanbkt voor uw reactie,
mijn voliere is er een van3x3 meter, ga een hele nieuwe voliers bouwen en wil een heel andere vogel soorten proberen.
en iets tropisch als een toerako sprak mij wel aan.
de helft van de voliere is overkapt.
zou ik ook een houte schot er in kunnen plaatsen om beschut tegaan zitten? met evt. die verwarmde zit stokken?

zou het ook mogelijk zijn om een koppel smids- of masker kieviten op de grond telaten lopen?

was van het weekend in avifauna, en zag dat daar de witwang toerako's ook in een buiten voliere zaten.
met en schuil hok, weet niet of dit hok bij word verwarmd en/of afgesloten 's winters..

JanD
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2011, 20:46
Contacteer:

Re: Hoe winterhard zijn toerako's?

Bericht door JanD » 04 mei 2011, 19:11

Hey Fazant,

Gewoon een schot plaatsen met wat verwarmde zitstokken zal niet genoeg zijn omdat dit geen bescherming geeft tegen tocht. Toerako's hebben wel degelijk een binnenhok nodig waar ze compleet beschermd zijn van de natuur elementen. Dit geld trouwens voor zo goed als alle tropische vogels, dus als je iets tropisch wilt houden heb ik maar één tip: bouw een stevig, tocht en vocht vrij binnenhok. Anders gaan de vogels sowieso geen lang leven beschoren zijn..

De laatste keer dat ik in Walsrode was heb ik ook meerdere combinaties gezien met toerako, waaronder ook met kievitten. Hier waren de volières echter wel een pak groter dan 3*3 en deze waren dan nog voorzien van een riant binnenverblijf. De ervaring leert dat combinatie volières telkens voor een hoop complicaties zorgen waardoor ik er eigenlijk ook geen voorstander van ben..

Mvg
Jan

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Hoe winterhard zijn toerako's?

Bericht door fazant » 04 mei 2011, 20:36

hey jan,

oke, bedankt voor de informatie, ik zal eens na ga denken over een andere soort vogel voor in mijn voliere.

mvg jorg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten