Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Sunbird
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:15
Contacteer:

Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Bericht door Sunbird » 29 mar 2012, 22:03

In mijn serre heb ik een gedeelte afgeschermd met een glazen schuifwand. De ontstane ruimte is in gebruik geweest als tropisch terrarium. Ik wil er nu een koppel tropische vogels in gaan houden. De afmetingen zijn 3,75 x 2 x 2,2 m. Het is beplant met tropische planten, ficus, passiebloem enz. De serre wordt 's winters verwarmd maar de voliëre wordt wel wat kouder omdat er de glazen wand tussen zit, maar nooit kouder dan hooguit 12 graden wanneer het buiten vriest. Wanneer er vogels in komen dan wordt een glazen paneel van de schuifwand vervangen door een paneel met voliëregaas om een betere ventilatie te krijgen en warmte uitwisseling met de rest van de serre. Ik ben aan het denken aan een koppel japanse nachtegalen of een koppel schama lijsters. Maar misschien heeft iemand van de forumleden nog andere ideeën omtrent het soort vogels dat er geschikt voor zouden zijn?
Op mijn site http://www.kikkerpassie.net is te zien hoe het er uit zag toen het nog terrarium was.
En hieronder hoe het nu uitziet.
Afbeelding

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Bericht door White_Blackbird » 31 mar 2012, 09:32

Hallo Sunbird,

Een prachtige ruimte. Erg fraai en eigenlijk ten tijde van het terrarium nog veel mooier. Prachtige beplanting en wat een mooie pijlgifkikkertjes destijds...
Inderdaad hoef je de vogels veel minder te verwarmen. Japanse nachtegalen kunnen zelfs temperaturen onder nul makkelijk verdragen.
Verschillende soorten vogels komen in aanmerking voor de serre. Ik denk dan aan:

Tangarasoorten, honingzuigers (roodpoot of geelpoot), manakins, sunbirds, Timali soorten (Omei shan, Jap. nachtegaal, zilveroornachtegaal etc.), minla's, brilvogeltjes, exotische vliegenvangers, niltava's etc. Schamalijsters zijn wat minder geschikt.
Sommige soorten zijn ook te combineren zodat er meer dan 1 soort in de ruimte kan worden gehouden.

Succes!

MVG

Sunbird
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:15
Contacteer:

Re: Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Bericht door Sunbird » 31 mar 2012, 18:13

Nou dat zijn nogal wat soorten. Ik ga de diverse soorten eens allemaal opzoeken om er wat meer over te weten te komen. Er zijn wel soorten bij, denk ik, die moeilijk verkrijgbaar zijn maar misschien dat ik via de speciaalclub er meer informatie over kan krijgen. Maar ik heb nog even want ik wil pas beginnen na mijn vakantie zodat ik er nog geen familieleden mee hoef lastig te vallen voor de verzorging. Waarom zijn schamalijsters wat minder geschikt?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Bericht door White_Blackbird » 31 mar 2012, 21:01

De schamalijsters lijken mij wat minder geschikt door hun formaat en leefwijze. Ze komen beter tot hun recht in een wat grotere buitenvolière. Ook is de schamalijster soms onverdraagzaam van aard tegen vogels die kleuren in hun verenpak hebben die overeenkomen met de schamakleuren. Verder moeten man en pop Schama buiten het kweekseizoen vaak gescheiden worden gehouden ivm. vechtpartijen.

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Bericht door Vagabunda » 01 apr 2012, 09:09

Beste is dat je nu al eens gaat kijken naar welke soort je voor jezelf mooi en haalbaar vindt om mee te beginnen( het lijstje van WB is daar heel geschikt voor).
Dan kan je als je een soort, of meerdere, gevonden hebt, het best al eens op zoek gaan naar kwekers hiervan. Je kan dan bepaalde informatie inwinnen die je nodig kan hebben om nog voor te bereiden. En natuurlijk kan je bij deze kwekers ook jonge vogels bestellen, voor na je vakantie. Zo schep je ook al en band met deze kweker, en nadien kan je zeker steeds nog terug met vragen :wink: .

Veel succes!

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Geschikte vogels voor voliëre in de serre

Bericht door fazant » 12 apr 2012, 19:09

wowh!! dat ziet er geweldig uit,
maar kijk wel uit met die schuifpui, dat je vogels er niet via ontsnappen als je hem open schuift.

misschien een rare vraag, zouden de vogels niet tegen het glas vliegen?

groeten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten