Gemeenschapsvoliere

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Gemeenschapsvoliere

Bericht door Vagabunda » 13 jun 2012, 15:48

Heb nu een reeks nieuwe volieres af. De meeste zijn al bezet door men papegaaien. Sommige zijn voor nog wat gaaiensoorten en blauwvleugelkookaburra's.
Maar heb ook nog 1 voliere vrij die ik als gemeenschapsvoliere wil voor wat kleinere vogeltjes.

Voliere is net als alle andere 7 op 3 en goed beplant en voor 2/3 overdekt. Ook bestaat 2/3 uit beton met daarover houtsnippers en allerlei takken en andere inkleding. Het gedeelte dat niet uit beton is is volledig begroeid met klimop, rhodrodendron, coniferen, sparren, bamboe (drie soorten), fazantenbes, buxus, rode bes en een pruimelaar.

Ik hou tot nu toe al men koppels in apparte kweekvolieres (sommigen met fazanten of kwartels), dus een gemeenschappelijke voliere heb ik niet veel ervaring in.
Ik weet dat de kweek vele minder is in de meeste gevallen, maar het gaat me in dit geval meer om het plezier als om de kweek, zolang ze elkaar maar niet dood maken.

Ik had graag wel winterharde vogels, er is geen nachthok aan, maar de voliere is langs 3 kanten beschut met muren, en 2/3 met een dak, dus vrij tochtvrij.
Eventueel eens een zanger, want nu heb ik enkel krijsers :p
Misschien een soort spreeuw met nog iets?

Iemand voorstellen voor een gemeenschapsvoliere?

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Gemeenschapsvoliere

Bericht door bart1 » 13 jun 2012, 20:05

Je zoekt iets met tropen of wildzang? Of....

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Gemeenschapsvoliere

Bericht door Vagabunda » 13 jun 2012, 20:26

bart1 schreef:Je zoekt iets met tropen of wildzang? Of....
Gewoon een goede combinatie van een soort spreeuw en nog enkele insecteneters (of semi-insecteneters zoals kardinalen) die samengaan zonder al te veel problemen. Mag eventueel wel iets van wildzang bij als ik daar een leuke combinatie mee kan maken in deze afmetingen.

Kweet niet in hoeverre driekleurglansspreeuwen goed gehard zijn om eventueel samen te houden met groene kardinalen en misschien nog een soort lijsters, of is de voliere daar al te klein voor?

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Gemeenschapsvoliere

Bericht door bart1 » 15 jun 2012, 19:59

Ik heb ooit op een stage adres wel driekleur glansspreeuwen in een vergelijkbare voliere zien zitten. Daar zaten een paar kleine duifjes bij en een koppel parkieten als ik me goed herinner :-s

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Gemeenschapsvoliere

Bericht door monileger » 16 jun 2012, 11:23

hoi allemaal.

ik heb jaren geleden ook driekleurglansspreeuwen gehad in een gemengde voliere maar dat kan echt niet. Als ze gaan broeden worden ze heel agressief.

Alles wat de zelfde grote heeft maken ze af. Bij mij hadden ze destijds bijna een koppel geelkeelgaailijsters gedood.

Niet alleen bij mij waren ze agressief in de broed tijd, maar bij andere vogel liefhebbers heb ik die ervaring gehoord.

Je kan wel een groep driekleuren houden. of andere spreeuwen, zoals emerald spreeuwen die zijn niet agressief.

mvg monileger

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Gemeenschapsvoliere

Bericht door bart1 » 18 jun 2012, 21:45

Daar kan ik me wle iets bij voorstellen ja... daar kwamen ze ook jarenlang niet tot broeden en wellicht niet eens in broedstemming anders is het niet te rijmen met jouw ervaringen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten