Welke planten kunnen in de volliere

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Edwin
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:37
Contacteer:

Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door Edwin » 22 sep 2012, 19:07

Geachte forumleden,
Ik ben bezig om me te orienteren op de in inrichting van de buiten volliere voor een Japanse Nachtegalen.
Graag zou ik willen weten welke planten hiervoor het meest geschikt zijn, en daarbij rekening houden met enige afwisseling en zo mogelijk wat verschillende kleuren planten.
Mijn volliere heeft een betonnen vloer dus de planten zullen in potten moeten staan.
Wat is daarnaast het meest geschikt als bodem bedekker?

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door Dréken98 » 26 sep 2012, 07:57

Kan je ook meer info geven over de grootte van de voliere?
Hier zaten de japanse graag in de onderbegroeing, deze was bij ons erg dicht.
Bestond uit drie soorten bamboe, sparretjes, een grote vijgenboom van 3 meter, buxussen, taxussen, coniferen, vlinderstruiken, hagebeuk, zwarte en rodebessenplanten en een pruimelaar. Dan nog vanalle andere wilde beplanting en onkruiden, distels, zonnebloemen,.... Gewoon erg dicht laten groeien, dan komen er veel insecten op af en voelen de vogels zich goed. Maar met die beton zou dat niet goed gaan!

Hoe doe je dat dan met je afwatering?

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 12:58

Ik heb zelf ook enkele volieres die half uit beton bestaan (was voormalig hondenhok).
De rest is goed beplant voor de tragopanen (en hopelijk binnenkort soort gaai of gaailijster).
Het gedeelte dat over beton is ( 4 meter op 6 meter) bestaat uit oude boomstammen, allerlei zitstokken, bundels riet, potten met bamboo, en ook heel wat namaakplanten zodat het daar toch ook wat "beplant" is.
Maar bij mij is deze beton overdekt met lichtdoorlatende polycarbonaatplaten omdat anders de boel onder staat met die beton. Dus planten in potten gaat niet met dat ze te weinig vocht krijgen, al lukt de bamboo wel goed.

Het gedeelte waar wel beplanting is met een cabot-haan (nog niet op kleur).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Temminck haan nog niet op kleur:
Afbeelding

Edwin
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:37
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door Edwin » 27 sep 2012, 10:40

Mijn volliere is ongeveer 4,5mtr. x 2mtr en 2mtr hoog.
De afwatering van de betonvloer loopt af naar de achterkant waar het water vrij weg kan lopen.
Ik moet desondanks toch kiezen voor beplanting in potten, heb inmiddels de hofenier gevraagd en deze geeft aan dat het op zich goed kan mits er voldoende water wordt gegeven en de benodigde voeding voor de planten, zijn ervaring met kuipplanten is dat het ongeveer na 5 jaar vervangen dient te worden.
Voor mij is wel belangerijk of er ook planten zijn die gevaarlijk zijn voor de vogels, ik zit te denken aan de taxussen waar dus giftige bessen aan komen.
Dréken98 schreef:Kan je ook meer info geven over de grootte van de voliere?
Hier zaten de japanse graag in de onderbegroeing, deze was bij ons erg dicht.
Bestond uit drie soorten bamboe, sparretjes, een grote vijgenboom van 3 meter, buxussen, taxussen, coniferen, vlinderstruiken, hagebeuk, zwarte en rodebessenplanten en een pruimelaar. Dan nog vanalle andere wilde beplanting en onkruiden, distels, zonnebloemen,.... Gewoon erg dicht laten groeien, dan komen er veel insecten op af en voelen de vogels zich goed. Maar met die beton zou dat niet goed gaan!

Hoe doe je dat dan met je afwatering?

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door Dréken98 » 27 sep 2012, 12:48

Dan zou je planten zoals taxus en rhodrodendron en klimop al niet moeten nemen, want daar wordt overal van geschreven dat ze schadelijk zijn.
Al staan ze bij mijn fazanten en bij de herten ook en die eten er gewoon niet van.

De bessen van taxus zouden voor vruchteneters geen kwaad kunnen, daar deze de gehele bes opnemen, enkel het vruchtvlees verteren en de pit terug uitscheiden?!
Bij parkietachtigen kan dat meer kwaad, die zouden de pit openbreken, en juist die zou schadelijk zijn.
Maar je moet hier nu niet mee experimenteren als je het niet ziet zitten, geen risico's nemen dan.

Conferen in pot gaat ook goed, en bieden hele goede beschutting.
Klimop zou ook weer giftig zijn, maar staat bij mij in groot deel van de volieres(niet bij de papgaaien natuurlijk), en nog nooit problemen mee gehad, komen veel insecten op af en bieden goede schutting.

mvg

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door calocitta colliei » 06 okt 2012, 18:41

Ik zelf heb toen ik mijn volière bouwde marktplaats in de gaten gehouden van mensen die hun
Tuin gingen verbouwen en planten aanboden daar heb ik het over viburnums, euonymus,koniveren taxus,fortinea, ligusters, hibiscus,esdorens maar ook veel vaste planten en grassen het heeft goed uitgepakt de vogels hebben dankbaar gebruik gemaakt van de viburnums en koniveren als beschutting en nest plaatsen.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door bart1 » 29 dec 2012, 19:06

Mijn voliere is voor het grootste gedeelte begroeid met klimop. Er staat een vlier(tje) in, een bessenstruik en een paar taxus bollen. Verder 1 wand bekleed met snoeiafval van de hazelaar, die houd zijn blad vast, weliswaar bruin maar toch.

De nachtegalen willen nergens anders broeden dan in de klimop, meestal op ongeveer 1.60mtr hoogte. Omdat ze dan tegen het gaas broeden maak ik aan de buitenaknt een extra stuk gaas op de plaats van het nest. Zo kunnen de katten vanaf de buitenkant er niet bij.

Voor het voorjaar wil ik de voliere leeghalen en herinirichten met een waterloopje etc. Ik heb geen grondbekleding omdat de kippen dat toch vernielen.

vogeljack
Forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2013, 13:35
Contacteer:

Re: Welke planten kunnen in de volliere

Bericht door vogeljack » 08 sep 2013, 09:25

Voor een goed plantadvies kijk eens op de site van eric wevers , bekijk ook eens zijn filmpjes http://www.okopipi.nl
http://www.okopipi.nl/files/aviornis_20 ... ug_web.pdf
http://www.okopipi.nl/index.php?page=fi ... huisentuin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten