mailwisseling

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

mailwisseling

Bericht door White_Blackbird » 26 jul 2013, 08:08

Hallo Vogelvrienden,

Vaak krijg ik mails met vragen over onze vogels en als ik zo'n mailwisseling dan na een tijdje teruglees denk ik bij mijzelf: "jammer dat dit of dat niet op het forum staat. Misschien hadden andere mensen ook wat aan de info gehad" Momenteel is het toch een beetje komkommertijd op het forum en veel mensen beklagen zich er over dat er te weinig actie en reactie is. Vandaar dat ik bij wijze van experiment maar eens een mailwisseling die ik van de week had op dit forum zet. Misschien zitten er wat bruikbare tips tussen voor de forumgebruikers. :D


Ik lees regelmatig je berichten op het forum van de Vogelspeciaalclub.
Graag je advies:
Ik heb pagodespreeuwen van 25 dagen oud die door pa en ma worden aangevallen.
2 jonkies zijn wat aangepikt bij de snavel.
Ik heb de 4 jonkies apart gezet in een kooi.
Ik geef ze universeel, C 19 en levend voer.
Als levend voer geef ik ze meelwormen en wasmotten die ik doormidden knip.
Mijn vraag:
Kan ik ze hele meelwormen, wasmotten en buffalo’s geven?
Maken ze deze zelf al dood?
Ook andere tips zijn natuurlijk welkom.

Antw: Jammer dat de pagodespreeuwen zich ineens tegen hun eigen jongen keren.
Misschien willen pa en ma een nieuw nest starten. De invloed van veel dierlijke eiwitten en/of de snel wisselende temperaturen van de laatste tijd zouden hier een rol kunnen spelen. Gelukkig zijn jonge spreeuwen al vrij snel na het uitvliegen in staat zelf te eten. De jonge vogels kunnen zonder problemen het levend voer in zijn geheel eten. Geef alleen niet te veel wasmotlarven. Een idee is om het levend voer te mengen met universeel en/of pellets, zodat de jongen zo snel mogelijk leren om ook niet-levend voer te eten.
Succes met de verdere kweek.

Ik heb je advies meteen opgevolgd en de vogels 2 bakjes gegeven met universeel, C 19, meelwormen en buffalo’s.Morgenochtend zie ik wel of ze er van gegeten hebben.Deze 4 jonkies zou ik per dag 8 wasmotten geven. Is dat teveel?Je waarschuwt voor de wasmotten i.v.m. het vetgehalte?
Over de Witkop Buulbuuls:Ik weet dat jij ook een koppel Witkop Buulbuuls in je grote volière hebt gehuisvest.Al eieren of jonkies?Weet jij wat dit jaar de richtprijs voor de Witkop Buulbuuls is?

Antw:Wasmotten voegen idd. weinig toe aan het voedselpakket door hun geringe voedingswaarde.Je ziet soms bij kwekers die veel wasmotlarven voeren dat jonge vogels gebreksverschijnselen gaan vertonen. Iedere dag een paar kan natuurlijk geen kwaad. Dit doe ik ook bij mijn gaailijsters, die eigenlijk alleen meelwormen en wasmotlarven willen voeren aan hun jongen.

De witkopbuulbuuls in de volière doen het heel goed en zijn topfit. Een plezier om ze door die grote ruimte te zien flitsen. Maar broeden ho maar. Heb hier momenteel wel 3 jonge w.k. buulbuuls zitten (1-2) die ik de afgelopen weken met de hand heb grootgebracht. Die zijn van een kweekpaar van iemand in de buurt waar de jongen almaar dood gingen. Ook heb ik nog een losse man zitten. In totaal dus 3 koppels. Volgens mij kosten witkopbuulbuuls momenteel 400 per paar.

Slecht nieuws. 1 jonge Pagode is dood. Het jonkie is mager, het borstbeen is scherp.De borst is egaal rood/paars.Ik heb het jonkie nog proberen te redden met een druppeltje baytril maar het mocht niet meer baten.De eerste dag dat dit jonkie apart zat, heeft ie een paar stukjes meelworm gegeten daarna waarschijnlijk niets meer. Dit is 1 van de 2 jonkies die door de ouders was aangepikt bij de snavel. Het andere aangepikte jonkie heeft wat ontlasting aan de veren bij de anus hangen. Bij de 3 overgebleven Pagodes heb ik 3 druppeltjes baytril door het water geroerd. Ik kan zien dat er meelwormen uit het bakje zijn verdwenen dus die worden wel gegeten. Ze hebben ook buffalo’s maar ik kan niet echt beoordelen of ze daarvan hebben gegeten. Zou ’t kunnen zijn, dat er iets met de jonkies aan de hand is, waardoor de ouders zich tegen hen hebben gekeerd?Als je nog adviezen voor me hebt, zijn die natuurlijk van harte welkom.

Antw: Altijd moeilijk om vanaf hier zonder de vogels te kunnen zien zomaar een diagnose te stellen. Baytril is een goed middel als er sprake is van een bacteriële infectie, maar het zou best kunnen dat de jonge vogels lijden aan Atoxoplasmose (donkere plek onder het borstbeen of bijna geheel donkere buik) Of misschien is er sprake van een wormenbesmetting (hebben spreeuwen vaak last van)Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat de ouders in de gaten hadden dat de jongen niet 100 % waren en dan zijn ze meedogenloos...Dat is dan weer het voordeel van handopfok. De vogels laten zich makkelijk observeren en behandelen als ze wat mankeren.

Kuur jij je vogels wel eens? Zelf ontworm ik mijn vogels 2 x per jaar en geef ze 2x per jaar een kuur met Baycox.
De 3 overgebleven jonge Pagodes doen het goed. Ik heb ze van een kooi overgezet naar een ruime binnenvolière. Als ze zich zo blijven ontwikkelen, gaan ze binnenkort naar een buitenvolière. Op het forum van de vogelspeciaalclub heb ik gelezen dat jij voedseldieren als meelwormen en buffalo’s ,een dag voor verstrekking aan de vogels, door handopfokvoer van Avian laat lopen. Zou je aan deze voedseldieren ook voor een langere periode handopfokvoer kunnen verstrekken of geeft dat veel uitval bij de voedseldieren? Ik heb in het kweekseizoen meerdere bakken met meelwormen omdat ik de witte eruit zoek en wil deze continu van handopfokvoer voorzien zodat de witte meelwormen met een kwalitatief hoogwaardig voedsel gevuld zijn.Naast handopfokvoer wil ik ook groente, fruit, kuikenkorrels en konijnenkorrels blijven voeren.

Antw:Ik geef aan de meelwormen uitsluitend droog handopfokvoer. Mijn ervaring is dat het toevoegen van groente en fruit (vocht) vaak problemen geeft in de vorm van sterfte van de meelwormen. Is dat proces eenmaal aan de gang, dan gaan vrijwel alle meelwormen er aan. Buffalo’s (en krekels) voer ik tegenwoordig (spaarzaam) geweekte puppybrok. Buffalo’s moeten warmer gehouden worden dan meelwormen.Vooral met het warme weer wat we de laatste tijd hebben worden meelwormen al gauw te warm. Koel bewaren (kelder of zo) en niet te veel in 1 bak anders gaan ze broeien.

Gefeliciteerd met de pagodes. de meeste problemen treden normaal gesproken op vlak na het uitvliegen, dus het zal nu verder wel goed met ze gaan.

Je schrijft dat je de meelwormen uitsluitend voert met handopfokvoer. Daarover wil ik graag wat meer aan je vragen:
gebruik je Avian of een ander merk?
bepoeder je de meelwormen ook nog voordat je ze aan de vogels verstrekt?
zo ja, met welk product?
maak je de meelwormen vochtig als je ze bepoedert?
zo ja, maak je ze vochtig met water of een andere vloeistof?
kan het handopfokvoer ook aan de buffalo’s worden verstrekt?
Ik stel je al deze vragen omdat ik overweeg over te stappen op handopfokvoer van Avian voor de voedseldieren.

Antw:Meelwormen worden door mij gevoerd met Cédé handopfok voor papegaaien (ca. 11 euro voor zo’n grote gele doos) Niet zo duur als Aves. Kuikenmeel van een willekeurig merk is ook een optie.Meelwormen worden altijd bepoederd voor het opdienen (Aves insectenstrooipoeder) Meelwormen worden niet bevochtigd.Handopfok kan aan de buffalo’s worden gegeven, maar volgens mij eten ze er niet of nauwelijks van. Buffalo’s zijn meer vleeseters, daarom de geweekte brokken.

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 26 jul 2013, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: mailwisseling

Bericht door René » 26 jul 2013, 08:31

Geweldige info voor een hoop mensen! Goed idee!
René
Webmaster

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: mailwisseling

Bericht door bart1 » 26 jul 2013, 10:28

Ja, dit is mooi gedaan! Hier hebben mensen wat aan.

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: mailwisseling

Bericht door van Tuijl » 26 jul 2013, 14:53

erg goed idee, om het te optimaliseren: :D

even een paar 'enters' zetten tussen de vraag en antwoord (zijn mail, jouw mail, zijn mail, etc.)
dat zou een stuk beter lezen.

maar erg goed idee, ben benieuwd naar verdere ;)

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: mailwisseling

Bericht door White_Blackbird » 26 jul 2013, 21:17

Hoi allemaal,

Die enters had ik er oorspronkelijk allemaal keurig tussen gezet, maar die waren bij het overzetten naar het forum allemaal verdwenen.
Zal het even rechtzetten mbv de edit/wijzig instelling :D

MVG

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: mailwisseling

Bericht door van Tuijl » 27 jul 2013, 13:54

Top WB!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten