Zeldzame vogels

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Zeldzame vogels

Bericht door gem » 02 okt 2013, 06:55

Er zijn vogels waarvan er bijna geen meer gehouden worden,simpel weg omdat ze bijna uit de hobby verdwenen zijn.Misschien is het hoog tijd om een database op te stellen en zo leden met elkaar in contact brengen om met de overgebleven vogels koppels te vormen.En ja,ik weet ook wel dat het niet eenvoudig zal zijn.
Vogels zijn beestig tof!

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door hwamei » 02 okt 2013, 20:53

Volgens mij is het simpel : vogels die er bijna niet meer zijn, zijn duurder, je betaald wat de gek er voor vraagt, koop niet 1 maar minimaal 2 koppels. Probeer er achter te komen waarom er moeilijk mee gefokt wordt en zet alles op alles om deze te kweken ( dit noemt men een uitdaging). De jongen verkoop je voor minimaal de zelfde prijs als de ouders zodat je je investering terug krijgt, en hoe zeldzamer hoe duurder betekent dat er sneller weer aantallen van zijn, dit doen mensen ook zoals WB met gaaien en Monileger met Beo's.
En daarna zakt de prijs, maar de eerste pioniers die hun nek uitsteken redden vaak een soort voor anderen, en reken even mee : je koopt 4 vogels van 300 euro per stuk je kweekt hiermee 8 vogels, 2 van de ouder vogels sterven door ouderdom,en worden vervangen door jonge vogels, dan heb je er nog 6, die verkoop je voor 300 euro per stuk, hier haal je je eerste 4 x 300 uit (je beginbedrag), je hebt nog over 2 x 300 over om levend voer etc van te betalen.
Die zes vogels verkoop je liefst apart, zodat er onverwante vogels bij gezocht worden ( de door Gem bedoelde vogels waarvan we het bestaan niet weten) en er 6 koppels ontstaan, de liefhebbers die hiermee gaan kweken zullen nog wel hun geld terug krijgen door verkoop van jonge tegen dezelfde prijs, daarna kan het zo zijn dat er geen 300 maar 200 voor betaald wordt, dit betekent alleen maar dat je minimaal 3 jonge dient te kweken om je inleg geld weer terug te krijgen ipv twee.
Dit verhaal is alleen voor mensen die problemen hebben met de hoge prijs van sommige soorten, 6 jaar geleden waren er bijna geen witwang gaaien, er werd voor jonge vogels makkelijk 450 voor mannen en 400 voor poppen betaald mits EK, nu zijn er weer genoeg en ligt de prijs 350/375/400 voor mannen en 150/200 voor poppen dit omdat mannen zingen en poppen niet. Palmlijsters gingen in het begin voor 1000 euro per koppel weg nu er redelijk mee wordt gekweekt ligt de prijs eerder richting 600/700 voor een koppel.
Wij zijn niet vromer dan de paus, marktprijs wordt bepaald door vraag en aanbod, dit gebeurt overal in de handel en in hobby's, en het is leuker om met gesloten beurs te ruilen of vogels te kopen van een goedkoper genre, maar hier boven beschreven liefhebbers dienen er ook te zijn.

:wink:

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door monileger » 02 okt 2013, 21:31

hwamei,

Hier ben ik het mee eens. We hebben met ze alle eraan bijgedragen om de prijzen een stuk hoger te krijgen. Iedereen ziet er wel wat in.
Dat is ook beter voor de vogels. Je denk meer na voordat je een vogel dat duur is koopt. Vroeger toen ik 10 jaar was kosten het allemaal geen drol. Dan was er morgen 1 dood en gister kocht je er al weer 1 terug.

Dat kan niet meer en dat maakt het beter. Mensen worden bewust en verdiepen zich erin. Daardoor mogen van mij van bepaalde soorten best hoog blijven. Er is al zoveel verkloot in de hobbie.

Dat probeerde ik over die witwangen ook al uit te leggen bij een ander topic dat de prijzen stijgen en dalen met de hoeveelheid die er zijn.

groet monileger

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door gem » 02 okt 2013, 22:08

Deze topic gaat over het behouden van wat we nog hebben en niet over de prijs.
Vogels zijn beestig tof!

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door hwamei » 04 okt 2013, 00:19

Beste Gem,
Inderdaad over het behouden van wat we nog hebben, maar het is gekoppeld aan prijs, indien je de ruimte en het geld hebt om je toe te leggen op het kweken van een soort waarvan er bv 15 in de Benelux zitten en er 2 of 3 koppels van aanschaft en die kosten op dat moment helaas een klein vermogen. Dan is dat hartstikke fijn, want jij zorgt op langere termijn dat de prijs gaat zakken omdat er i.p.v. 15 mogelijk weer 3 keer zoveel zijn, en dan kunnen de hobbyisten met minder financiële middelen deze ook gaan kweken.
Dan is de soort voor ons gered en kan er weer uitgekeken worden naar een nieuwe zeldzame soort die veel te duur zijn, maar ja zo werkt het wel, en da verandert voorlopig ook niet.
Ik heb het idee dat een bestand niet werkt, wat wel werkt is het volgende : je hebt 4 vogels om mee te kweken, je kweekt jongen en kan ze niet ruilen tegen EK vogels van het zelfde jaar omdat jij zo ongeveer de enige bent die er mee kweekt, je bied vervolgens een geringde jonge man aan voor omruil tegen een vermoedelijk veel oudere ongeringde man ( de eigenaar van deze vogel doet dit meestal wel tenslotte is de kans groter dat zijn man overlijd dan een jonge man) deze zet je tegen een jonge pop en je kan weer verder met een nieuwe bloedlijn.
Het is wel vervelend als je bv een pop hebt en niet aan een man kan komen, ik heb een oude man van bijna 20 jaar oud en bevrucht nog steeds, maar een pop is eerder uitgelegd.

VrGr

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door gem » 04 okt 2013, 07:30

Beste Hwamei,
Ik ben deze topic gestart om mensen bij elkaar te kunnen brengen die vogels zoeken om met een bepaalde soort verder te kunnen kweken.
Ik begrijp je redenering maar die zit een beetje naast de kwestie.Als bvb iemand een pop voor een andere pop ruilt gaat het zelden om de prijs maar wel om nieuw bloed.
Vogels zijn beestig tof!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door White_Blackbird » 04 okt 2013, 09:23

Hoi,

We hebben natuurlijk al de bestandsregistratie van de speciaalclub, maar of databases en bestandsregistratie de zeldzame soorten zullen gaan redden betwijfel ik. Allereerst zijn er natuurlijk zeldzame soorten die weinig aantrekkingskracht hebben op liefhebbers door een saai verenkleed of agressief karakter. En dan is er het feit dat de liefhebbers van insectenetende soorten maar een relatief klein groepje vormen binnen de wereld van de vogelhouders. Binnen dat kleine groepje is het aantal mensen dat serieus bezig is en stevige aantallen jongen weet te fokken nog veel kleiner. Die kleine groep mensen heeft allang contact met elkaar dankzij internet.

Door illegale importen zie je bepaalde soorten met name uit Afrika nog steeds in de handel verschijnen. Denk aan glansspreeuwen, scharrelaars, bijeneters, ijsvogels, baardvogels, sunbirds, witkruin en sneeuwkruin rodborsttapuiten etc. maar deze importen verdoezelen eigenlijk de echte kweekresultaten, die over het algmeen heel povertjes zijn. Je ziet dan ook dat vogelsoorten uit streken waar weinig verse aanvoer meer vandaan komt zoals Azië en Zuid Amerika steeds schaarser worden.

Hwamei heeft gelijk als hij de factor geld aanvoert. Het in standhouden van verschillende zeldzame soorten lukt alleen als er hoge bedragen worden betaalt voor die soorten. Het stimuleert mensen om een soort in stand te houden, de aantallen te vergroten en op langere termijn profiteren mensen met een dunnere portemonnee van de grotere aantallen beschikbare vogels en de dalende prijzen. Mooie voorbeelden zijn de in grote aantallen gefokte kastanjerug lijsters en de sialia soorten die door het grote aanbod almaar goedkoper worden en binnen het bereik van veel liefhebbers zijn gekomen.

MVG

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Zeldzame vogels

Bericht door gem » 04 okt 2013, 10:14

Bedankt voor dit positief bericht :)
Vogels zijn beestig tof!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten