Kenmerken jonge en oude vogels

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door Tarpon » 17 feb 2015, 15:37

Hallo allemaal, voor een hoop van jullie misschien gesneden koek, maar voor mij nog niet.
Zou bij deze graag wat tips van jullie krijgen ,waar ik aan bepaalde kenmerken enig onderscheid kan zien ,tussen jonge of oude vogels.
Soms wordt er ook ongeringt aangeboden, en dan mis ik toch de ervaring.

Mvgr Johan

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door minla » 17 feb 2015, 17:24

Over het algemeen kun je het zien aan de poten. Zijn deze beschubt dan gaat vaak om een oudere vogels, strakke gladde poten duiden vaak op een jonge vogel.

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door Tarpon » 17 feb 2015, 18:49

Oké das een handige tip.
Heb je enige indicatie tot welke leeftijd de poten enigszins glad blijven?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door monileger » 17 feb 2015, 20:16

Hoi,

Bij sommige soorten kan je het een lange tijd aan de ogen zien. Van bijvoorbeeld gaaien glansspreeuwen zijn de ogen een tijd zwart.

Toch blijft het altijd moeilijk een vogel op leeftijd te schatten zonder ring.

Denk dat het ook belangrijk is hoe de vogels bewegen, fluiten, het hele plaatje.

Ik wil niemand Zwart maken dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen. Alleen zie ik op vogelmarktplaats een koppel chinese spotlijsters tekoop. Man van 2014 super strak echt een plaatje. De pop ziet er eigenlijk op de foto niet uit. Qua kleur heel anders dan de man.de pop zou een aantal jaar oud zijn.

Dat zou ik persoonlijk niet snel kopen. Juist omdat die geen ring heeft en er voor mij niet goed uitziet.

Ook zou ik zeldzame vogels niet snel zonder ring kopen of ik moet verkoper kennen.

Groet monileger

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door hwamei » 17 feb 2015, 21:07

Hallo Tarpon,
Helaas gaat dit niet altijd op, ik heb vogels van 2 jaar met ruwe poten en eentje van 18 jaar met gladde poten van dezelfde soort , maar het vervelende van ongeringd is dat als je aankoop je niet bevalt en je wilt ze weer doorverkopen voor het zelfde aankoop bedrag, dan blijkt het ongeringd zijn, een heel goed argument om een andere prijs te verlangen.
Ik heb vogels ongeringd gekocht in het verleden en na een half jaar toen het kweekseizoen aanbrak bleek de pop geen eieren te leggen, endoscopisch laten onderzoeken, was een bejaarde vogel met verkalking op de eierstokken, en ik dacht dat ze niet zo oud was, jammer dan.
:(

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door White_Blackbird » 17 feb 2015, 21:29

Helemaal waar wat Hwamei hier zegt. Je kan het niet altijd aan de buitenkant zien hoe oud een ongeringde vogel is. Er circuleren verscheidene oude vogels onder de liefhebbers die allang geen eieren meer leggen, maar er nog heel goed uitzien. Vooral lijsters, spreeuwen en gaailijsters kunnen, nadat ze zijn gestopt met eieren leggen, nog jarenlang blijven leven en er heel vitaal uitzien. Een vaste ring is bij dit soort vogels in zo'n geval wel een pré.

Maar er zit ook een andere kant aan. Zo kweekte ik het afgelopen seizoen enkele Roodvleugelgaailijsters die door de ouders werden grootgebracht en die ik daarom niet durfde te ringen. En wat een gezeur je dan krijgt als je die beestjes vervolgens wilt verkopen... :mrgreen:

MVG

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door Tarpon » 17 feb 2015, 22:35

Het kopen van een geringde vogel geeft je natuurlijk een stuk zekerheid, dat de leeftijd klopt.
De vraag komt natuurlijk niet zonder reden.
Ik was laatst bij iemand die wilde een koppel heuglini verkopen voor rond de 550 geringt + DNA .
Nu wil het feit dat ik onlangs een koppel kan kopen voor 200 minder ongeringt + DNA .
Klinkt natuurlijk interessant , maar is het prijsverschil dan zo groot ,als ze ongeringt zijn?
Ga de vogels binnenkort bekijken, het zou een koppel zijn.
Maar wat is een koppel als ze nog geen broedseizoen samen hebben gehad?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door monileger » 18 feb 2015, 15:40

Ha wb,

wat je verteld over gezeur met mensen die over het niet ringen beginnen houd je jammer genoeg altijd denk ik.

in tijden van schaarste kan met ook te kritisch zijn.

Wat betreft de heuglini tapuiten. Het is gek dat de prijs zoveel verschillen. Soms kan de persoon er gewoon graag vanaf willen. Maar wat is de reden dan, ziek of niet ziek. Of toch geen koppel.

Maar wanneer dat ressente import is zijn ze waarschijnlijk niet zo oud.

Groet monileger

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door Tarpon » 18 feb 2015, 18:39

Tsja niet oud, nee ze zijn idd niet oud volgens zeggen.
De pop zou uit 2013 zijn en de man uit 2014.
Volgens zeggen zitten ze pas bij elkaar.
Beide vogels zijn gesekst waarvan de papieren aanwezig, en worden meegeleverd.
Ikzelf heb totaal geen moeite ermee, als een mooie vogel zonder ring wordt aangeboden.
Mits deze gewoon een eerlijke vogel is, of de kweker een eerlijke vogel is haha das een tweede.
Als het mij dit jaar lukt om jongen op stok te krijgen, zal niets geringt zijn.
Waarom? Gewoon omdat ik niet het risico wil lopen dat door mijn onervarenheid het fout gaat.
Maar goed zover is het nog niet :D
Volgend jaar ga ik zeker proberen te ringen

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door monileger » 18 feb 2015, 19:43

Hoi,

Je kan toch wat grotere ringen kopen? Dan ring je de vogels na het uitvliegen.

Ik heb 2 jaar geleden mijn witkruin roodborst tapuiten wel geringd met daar omheen tape. Totaal geen probleem.

Succes met de koop.

Groet monileger

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door Tarpon » 18 feb 2015, 20:47

Kijk monileger, dat zijn tips waar je wat aan heb.
Dat is dan zeker het overwegen waard.
Heb wel gelezen dat ze ventielslang om de ring doen.
Wat de heuglini betreft, die ga ik gewoon bekijken.
Als ze er goed uit zien ,en hun goed bekeken te hebben in hun voliere hoe ze zich gedragen, denk ik dat het mij wel lukt om de vogels redelijk in te schatten.
Verbaasd mij eigenlijk hoe snel je ,je mening bijsteld.
Was van plan dit jaar mij volledig toe te leggen op de jap nachtegalen en de Schama's .
Nu komen daar zo goed als zeker een koppel heuglinis bij.
En dan ben je hier op het forum lekker bezig, dan zijn die gaaien toch ook wel interessant :D :lol:

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door monileger » 18 feb 2015, 20:54

Haha,

Mooie ziekte is het vogels. Plaats je ze niet bij de schama lijsters.

De heuglini is ook gewoon mooi en zingt ook top. Persoonlijk vind ik de witkruin roodborst tapuit mooier. Dat komt omdat ik de witkruin schama lijster erg mooi vind en dit er wat op vind lijken.

Groet monileger

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Kenmerken jonge en oude vogels

Bericht door Tarpon » 18 feb 2015, 21:46

Dank je voor de tip, maar was er naar veel lezen wel achter , dat het niet verstandig is de Schama's bij de heuglinis te zetten.
Zo leerzaam forum hier, duimen omhoog voor degene die hun kennis hier delen :wink:
En de sneeuwkruinroodborsttapuiten die wilde ik eigenlijk hebben, maar hoorde bij een kennis vd week een heuglini man een lekker riedeltje fluiten, en dacht dat klinkt lekker.
Maar weet natuurlijk dat de sneeuwkruin een geweldige zanger is.
Het maakt het er niet makkelijker op al die mooie soorten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten