Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Bericht door minla » 14 mar 2015, 17:27

Vandaag heb ik de open dag van het Groenhorst college bezocht. Mijn droom is om ooit een officiele vogelhandel te beginnen, maar dan wil ik me wel onderscheiden van de gemiddelde verkoper. Dus met een opleiding, zo veel mogelijk vogelvriendelijke, schone en hygienische huisvesting, breed assortiment in voeders en benodigdheden.

Zij bieden die opleiding "vakbekwaamheid vogelhouderij, vogels " en ik heb me daar staan vergapen aan de volières en vogels daar. Pico bello voor elkaar.

Ook de overheid wilt strenger gaan controleren hoe er met de vogels word omgegaan en handelaren verplichten een opleiding te volgen. Iets wat ik erg toejuich. Ik kom vaak bij handelaren waar de vogels in hokken zitten waar het te donker is, waar 5 cm stront op de bodem ligt en en waar witte zitstokken haast zwart zijn. Vogels die slecht zitten en zelfs doden vogels in de kooien zijn ook geen uitzondering.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Bericht door White_Blackbird » 15 mar 2015, 10:58

Hoi Minla,

Ja dat zou inderdaad voor enkele vogelhouders en handelaren wel eens nuttig kunnen zijn zo'n cursus :D
Helaas is het niet altijd een kwestie van een cursus om de door jou geschetste problemen op te lossen. Het heeft ook met de mentaliteit van mensen in het algemeen te maken. Zolang dieren vooral als gebruiksvoorwerpen, etenswaren, vermaak of statussymbool worden gezien, zolang zullen ze met weinig respect behandeld blijven worden. :shock:

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Bericht door minla » 15 mar 2015, 11:31

Dat klopt inderdaad, en alleen een cursus zal niet heel veel veranderen inderdaad.

Maar wat ik hoorde is dat het verplicht is sinds 2014 dat als je vogels en/of reptielen beroepsmatig houd, je de cursus gevolgd moet hebben. En dat de controles en eventuele sancties vanuit de overheid niet lang meer op zich zullen laten wachten. Dit vloeit voort uit de strengere wetgeving voor beroepsmatige handelaren/fokkers voor honden en katten. Opzich en nobel idee en hard nodig ook vind ik.

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Bericht door luc » 10 apr 2015, 10:17

minla schreef:Dat klopt inderdaad, en alleen een cursus zal niet heel veel veranderen inderdaad.

Maar wat ik hoorde is dat het verplicht is sinds 2014 dat als je vogels en/of reptielen beroepsmatig houd, je de cursus gevolgd moet hebben. En dat de controles en eventuele sancties vanuit de overheid niet lang meer op zich zullen laten wachten. Dit vloeit voort uit de strengere wetgeving voor beroepsmatige handelaren/fokkers voor honden en katten. Opzich en nobel idee en hard nodig ook vind ik.
In onze tak van de vogelhouderij denk ik dat wij al het nodige doen om onze vogels bijna perfekt te houden,ook de handelaars van deze soorten.
Vroeger werden bv.japanse nachtegalen geimporteerd per kilo :lol: en ja zelfs losgelaten op de luchthaven omdat de handelaar er geen weg meer mee wist!!
Deze tijden zijn gelukkig voorbij,heden ten dage kosten onze vogels een hoofdprijs met bedragen van 300 euro jap.nachtegalen,1500 euro niltava vliegenvangers (p.p),dus wie gaat dergelijke soorten zomaar laten verkommeren?
ik denk niemand!!

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Bericht door minla » 10 apr 2015, 13:51

Kijk maar eens hoe de brilvogeltjes, moho wielewalen, nachtegalen enz er vaak bijzitten op beurzen als Zwolle, Barneveld, Venlo enz. Schandalig! En tuurlijk zitten de waardevollere vogels er vaak beter bij, maar dat wil niet zeggen dat de rest er verwaarloosd bij mag zitten toch.

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Cursus vakbekwaamheid vogelhouderij

Bericht door luc » 10 apr 2015, 18:12

Dat is inderdaad schandalig,maar de vogels zitten dan ook op verplaatsing.
Maar eigenlijk kunnen we dan beter ook al die grote beurzen in vraag stellen,waar onze tegenstanders reeds lang mee bezig zijn :|

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten