Cites

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door Wim » 31 aug 2009, 23:26

Eind september ben ik van plan een koppel balispreeuwen van 2008 op te halen bij een bevriende kweker uit Duitsland. De vogels zijn geringd met een gesloten pootring, inclusief DNA en met alle benodigde cites papieren.
Ik heb vandaag telefonisch contact gezocht met het LNV om meer informatie te krijgen over het houden van cites vogels.
Op de website staat veel vermeld, maar daar het voor mij de eerste keer is dat ik Cites vogels wens aan te schaffen moet ik mijn weg zien te vinden in het oerwoud van formulieren, vergunningen etc.
De wetgeving rondom de cites vogels blijkt regelmatig te wijzigen.
Ik kreeg het advies om mijn vraagstelling via de mail naar het LNV te sturen. Ik heb vragen gesteld zoals: Welke formulieren moet ik overgedragen krijgen van de huidige eigenaar? Welke formulieren dien ik in te vullen zodra ik de balispreeuwen in mijn bezit heb?
Ik zal jullie trachten te informeren over de juiste handelswijze indien men dergelijke vogels uit het buitenland wenst te halen. Daarnaast zal ik vermelden op welke wijze de communicatie met het LNV verloopt.
Heeft iemand anders recente ervaring met het invoeren van Cites vogels? Wordt vervolgd.....

Wim B

dmodena

Re: Cites

Bericht door dmodena » 21 okt 2009, 12:11

Er is veel onduidelijk op het gebied van Cites. De medewerkers weten zelf helaas ook niet hoe ze er mee om moeten gaan.
Cites A is behoorlijk te volgen. Aviornis heeft onlangs een prachtig boekwerk uitgegeven aan haar leden met alle informatie over dit onderwerp.
Misschien een TIP voor de speciaalclub om een dergelijk boekje uit te brengen. Volgens mij doet de COM er zelf weinig aan en zijn wij als liefhebbers het slachtoffer van de onwetendheid.
Mijn verzoek is dan ook om een dergelijke handleiding uit te geven over Cites A maar vooral ook over Cites B en de eventuele vrijstellingen etc. Ook is het raadzaam om een folder te maken over dit onderwerp en deze te verspreiden op de markten en tentoonstellingen. Misschien is het zelfs wel verstandig om deze in combinatie met de andere bonden uit tegeven.
Ik denk zelf dat 80% of meer van de leden geen of onjuiste administratie heeft en daarmee dus de wet overtreedt. Met een onjuiste administratie zijn uw legale vogels helaas illegaal. Denk aan ongeringe japanse nachtegalen etc.
Remco

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door Wim » 21 okt 2009, 19:20

Hallo dmodena,


Iedereen is gebaat bij duidelijke informatie omtrent het houden en huisvesten van Cites vogels. Ik vraag mij wel af of een dergelijke verantwoordelijkhied in eerste instantie toch niet bij het LNV ligt.
Mogelijk dat het bestuur kan onderzoeken of het in eigen hand nemen van de informatievoorziening hieromtrent wenselijk danwel haalbaar is.

Wim

dmodena

Re: Cites

Bericht door dmodena » 21 okt 2009, 19:33

Hoi Wim, zeg maar Remco,

LNV zal denk ik nooit zo ver gaan. De controle is voor ze al moeilijk genoeg.
de regels zijn duidelijk vinden ze, ongeringd is illegaal of je moet aan kunnen tonen waar ze vandaan komen

Het bestuur moet zelf bepalen wat zij voor stappen gaan ondernemen
Wij als houders moeten ook zelf weten (op welke wijze dan ook) hoe het hoort.

Wim, heb jij het goed geregeld? of heb je geen vogels met A of B Cites??

Groeten, Remco

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door Wim » 22 okt 2009, 20:07

Hallo Ger en Remco,


Ik heb een koppel Balispreeeuwen bij mijn bestand toegevoegd. Voordat ik de vogels heb opgehaald heb ik kopieen van de Cites papieren ter controle naar het LNV gestuurd. De papieren zijn door het LNV goed bevonden waardoor ik de vogels kon ophalen. Daarnaast heb ik mij laten informeren over de wijze waarop de administratie bijgehouden dient te worden. Daarbij gebruik ik de formulieren die ik van het LNV heb ontvangen.
Gezien het feit dat regels en wetgeving regelmatig aan wijzigingen onderhevig zijn vraag ik het me af of een informatiefolder vanuit kostenoverweging haalbaar is. Internet is de snelste manier om informatie uit te wisselen. Belangrijk is dat iedere vogelbond danwel speciaalclub door het LNV tijdig en juist geinformeerd wordt over eventuele wijzigingen. Maar in eerste instantie vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de vogelliefhebber om zich tijdig te informeren over bepaalde regel-en wetgeving. Het is soms ook te makkelijk om deze verantwoordelijk bij anderen neer te leggen.
Het LNV is bij mij welkom om de vogels,huisvesting, Citespapieren alsmede administratie te controleren.

Mvg,

Wim

Ton

Re: Cites

Bericht door Ton » 24 nov 2009, 16:47

Maar in eerste instantie vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de vogelliefhebber om zich tijdig te informeren over bepaalde regel-en wetgeving.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar...
Het wordt een stuk lastiger als je door te bellen verkeerde informatie krijgt. Bij een bevriend vogelliefhebber dreigde een inspecteur St. Helenafazantjes in beslag te nemen als de liefhebber geen bewijs van herkomst kon overleggen. Bij de eerste keer bellen werd bevestigd dat dit noodzakelijk zou zijn. Wat eigen naspeurwerk en diverse mails later melde het CITES-bureau echter dat deze vogesl als invasief in Europa beschouwd worden en derhalve vogelvrij zijn.
De inspecteur zat fout, de informatie via de telefoon was fout, pas later bleek hoe het zat.

Een ander voorbeeld; vraag eens informatie over de geelvoorhoofdkakariki, je krijgt dan de meest uiteenlopende antwoorden.

Dat maakt het voor de oprechte liefhebber wel bijzonder lastig.

Ton

Re: Cites

Bericht door Ton » 09 dec 2009, 14:27

Voor de duidelijkheid, CITES werkt met lijsten 1, 2, 3 enzo, bijlage A, B etc zijn bijlages van de Europese Verordening.

Voor vogels genoemd in CITES II is een gesloten ring en een bewijs van herkomst verplicht bij elke vorm van commerciële handeling.
Voor het houden zonder oogmerk tot commerciële handeling of kweken niet.

De wetgever ziet tentoonstellingen ook als commerciële handeling, dus ongeringd? Niet doen. Grote kans dat de vogels bij een inspectie in beslag genomen worden.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door Vagabunda » 06 mei 2015, 08:08

Iemand snel en eenvoudig een recente lijst met vogels waarbij vermeld staat of het om cites A of B vogels gaat? Op de site van Cites is het een warboel van linkjes en verwijzingen zonder echt duidelijk een lijst voor te stellen......

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door rickvgro » 09 mei 2015, 12:07

Ik gebruik de volgende website: http://www.speciesplus.net/

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door luc » 11 mei 2015, 08:07

Ton schreef:Voor de duidelijkheid, CITES werkt met lijsten 1, 2, 3 enzo, bijlage A, B etc zijn bijlages van de Europese Verordening.

Voor vogels genoemd in CITES II is een gesloten ring en een bewijs van herkomst verplicht bij elke vorm van commerciële handeling.
Voor het houden zonder oogmerk tot commerciële handeling of kweken niet.

De wetgever ziet tentoonstellingen ook als commerciële handeling, dus ongeringd? Niet doen. Grote kans dat de vogels bij een inspectie in beslag genomen worden.
Eigenlijk is dit 1 van de idiootste wetgeving ooit gemaakt voor dieren :mrgreen:
Er is een algemeen importverbod en toch staat "vogelmarkt.net"vol met een groot aantal ongeringde zeldzame insekten-fruitetende vogelsoorten en zelfs soorten die vroeger nooit ingevoerd werd toen alles nog legaal was.Dus een welig tierend smokkelhandeltje waaraan grof geld verdiend word............
Mijn inziens zou ik pleiten voor een afschaffing van de ringplicht of de totale invoering van de ringplicht,nu is het een onzekere grijze zone waar zelfs de overheid niet wijs aan word en volledig oncontroleerbaar.
Laat ons gaan voor duidelijkheid!!!

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door White_Blackbird » 11 mei 2015, 10:27

Ja, een totale invoering van een ringplicht bij Exotische vogels, zoals we die kennen bij de Europese vogels, zou de handel aardig belemmeren :mrgreen:

MVG

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door luc » 11 mei 2015, 14:38

White_Blackbird schreef:Ja, een totale invoering van een ringplicht bij Exotische vogels, zoals we die kennen bij de Europese vogels, zou de handel aardig belemmeren :mrgreen:

MVG
Wel,eigenlijk is dat echt nodig !!
Waarom de grenzen in onze omringende landen sluiten om de reeds beperkte populatie in de landen van herkomst te willen sparen,terwijl bv.Portugal ea.hun grens wijd openzetten en vol op importeren van zeldzame soorten,en daarmee bedoel ik geen japanse nachtegalen hoor :mrgreen:
En nee,ik ben geen groene jongen maar streef naar meer duidelijkheid zodat iedereen zijn hobby naar behoren kan uitoefenen en niet enkel de kapitaalkrachtigen.
Een eerste stap in de goede richting zou reeds een overdrachtsverklaring zijn.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door White_Blackbird » 11 mei 2015, 17:25

Ik moet je gelijk geven.
Het zou voor de vogels zelf ook veel beter zijn. Niet alleen worden de wilde populaties beter beschermd, maar de kweek in gevangenschap wordt ook veel meer gestimuleerd. Des te meer vogels er worden binnengehaald, des te minder er mee wordt gekweekt, zo lijkt het nu. :roll: want wie heeft er al gekweekt met die exotische bijeneters, manakins, vliegenvangers, niltava's, zijdestaarten en weet ik wat nog meer? Meestal zijn het impulsaankopen van mensen en vroeg of laat vind je ze terug in de kliko. Ik vond de situatie van een paar jaar geleden eigenlijk beter...

MVG

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door minla » 11 mei 2015, 19:39

Ik ben het eens met jullie. Maar het lijkt allemaal onbegonnen werk. Ik heb al overgeringde Japanse nachtegalen gezien en dit is ook mogelijk bij de andere soorten. Ik denk dat het allemaal moeilijk te controleren valt.

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Cites

Bericht door luc » 11 mei 2015, 20:11

Het mooiste zou inderdaad zijn dat er terug een gekontroleerde import mogelijk zou worden,maar ik vrees dat dit een grote utopie zal blijven,de EU wilt enkel dat elke vorm van dierenhandel stopt.
Met de komst van de positieflijsten zal reeds het soortenbestand fel gereduceerd worden en dit, samen dat er steeds minder potentieele liefhebbers ontstaan en velen ontmoedigd worden zullen de zeldzamere soorten vanzelf uitsterven in gevangenschap.
Een gekontroleerde import heeft als voordeel dat alles legaal en traceerbaar verloopt,en is eigenlijk nodig om de liefhebbers te voorzien van bloedverversing en het opzetten van kweekkoppels waarvan de jongen moeten geringd zijn of traceerbaar via DNA print.
Momenteel is het een echt knoeiboeltje waarbij smokkel welig tiert en steeds in het nadeel van de vogel(s) zelf is,enkel de "helers"worden er beter van door torenhoge winsten.
De liefhebber betaald uiteindelijk het gelag met prijzen tot 10x de prijs van bij de importeur.Waanzinnig!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast