pootjes staan krom

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

pootjes staan krom

Bericht door cissa » 11 sep 2009, 15:20

Hallo ,

Nadat ik diverse nesten gaaien en eksters verloren had heb ik het laatste nestje van de groene incagaai met de broedmachine uitgebroed en met de hand grootgebracht .
Op zich was dit goed gegaan maar ze hebben nu de poten naar binnen staan en gebruiken hun tenen niet maar steunen op de buitenkant van hun poten .
Dit is aan mijzelf te wijten daar ik uit hygienisch oogpunt het nest had bekleed met wegwerpdoekjes welke veel te glad zijn en de poten in het nest dus nog niet ontwikkelen .
Dit is leergeld voor volgend jaar maar nu heb ik wel een probleem .
Mijn vraag is als hier andere mensen ervaring mee hebben en als dit goed komt .
Of dat iemand advies heeft om dit te genezen cq. te verbeteren .

Helaas krijg ik de foto's hier niet toegevoegd .

mvg
Leon

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: pootjes staan krom

Bericht door cissa » 11 sep 2009, 22:18

Dag Ger ,

het is geen kalk probleem , dit is zelfs extra toegevoegd in de voeding maar mijn inziens is het duidelijk onstaan door een te gladde nest bekleding .
hierdoor krijgen ze geen grip als ze zich willen verplaatsen of afzetten en gaat de achterste teen naar voren en balt hij zijn poot als het ware als een vuist .
Het valt pas op als ze een goede week oud zijn en toen heb ik ook doeken met een groverere structuur gebruikt maar dit mocht niet baten .
Natuurlijk hoop je dan als ze het nest gaan verlaten en hun poten gaan gebruiken deze ook weer recht komen maar dit bleek niet zo te zijn ( althans tot nu ) .
Vroeger heb ik ook veel vogels met de hand grootgebracht en toen gebruikte ik altijd een eigengemaakt nestje van hooi en mos .
Nooit geen problemen gehad alleen met hygiene daar de uitwerpselen hier in blijven plakken .
Op de site zag ik dat andere gewoon keukenrol in de nestjes hadden gelegd en dat leek mij dus een goed idee maar daar heb ik nu spijt van .
De vogels zijn nog in de groei en dacht aan spalken of iets dergelijks maar hoop eigenlijk op betere ideeen .

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: pootjes staan krom

Bericht door White_Blackbird » 18 sep 2009, 13:37

Beste Leon,

Een bekend verschijnsel die kromme poten...
Voor het extra geven van kalk of gistocal is het nu natuurlijk te laat, waarbij de vraag is of de oorzaak daarin gelegen is. Het is soms ook het ontbreken van vitamines (die noodzakelijk zijn voor de opname van kalk in het bloed van de vogel) waardoor de kromme poten ontstaan. Steevast je levend voer bepoederen met vitaminen en mineralenmengsels zoals Aves insectenstrooipoeder kan veel onheil voorkomen. Ook hebben bepaalde grote soorten zoals kraaien en gaaien vaak eerder last van het verschijnsel dan bijv. kleine zangvogels. Het lijkt wel alsof die grote soorten een groter aandeel kalk plus vitaminen in hun opfokvoer nodig hebben, want ik heb al behoorlijk vaak handopfok kraaiachtigen met meer of mindere kromme poten bij verschillende vogelliefhebbers gezien.
Een te gladde nestkom zorgt minder snel voor de beschreven ' knuistjes ', maar kunnen bijv. wel spreidpoten veroorzaken.
Helemaal goed krijg je die poten niet meer, maar er valt nog veel aan te verbeteren. Zo snel mogelijk de achterteen naar achteren toe tegen het loopbeen van de poot tapen, bijv. met leukplast. Hoe sneller je begint met tapen des te meer kans op succes. Een strookje leukoplast dus om de achterteen en loopbeen met wat ruimte zodat je tussen teen en loopbeen nog een stukje kunt platknijpen en de teen dus niet strak tegen het been aanzit. Dit gewoon een maand laten zitten en dan verwijderen om te zien of de teen niet weer naar voren klapt. Doordat de achtertenen constant naar achteren zitten worden de vogels gedwongen rechter op hun voeten te gaan zitten en dus niet op de zijkanten.

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: pootjes staan krom

Bericht door cissa » 19 sep 2009, 00:07

Dag white-blackbird ,

Bedankt voor je reactie .
Zoals ik al had aangegeven denk ik niet dat het kalk gebrek is daar er vanaf dag 1 gistocal en carnimix door het voer is gemengd .
Het basisvoer was een papje van nutribird A21 , gemalen gedroogde isecten , hardgekookt ei , fijn gemalen universeelvoer .
Extra vitaminen zijn niet toegevoegd maar als dat nodig is ??

Ze gaan langzaam aan wel meer de tenen gebruiken maar ook steeds meer op de zijkant van de poten zitten waardoor het begint te vergroeien .
De pleister ga ik morgen direct toepassen en laat horen wat dit voor effect bracht .

mvg
Leon

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: pootjes staan krom

Bericht door cissa » 26 sep 2009, 15:38

De achterste teen naar achteren plakken met een pleister heeft geen resultaat ( misschien al te laat ) .
Ze gaan nu nog meer op de zijkant van de poten zitten .
Ik heb nu stukjes zitstok gezaagd van +/- 1 cm en daar hun poten in de juiste positie op vast getaped .
Nu staan ze in iedergeval recht en zit de achterste teen ook naar achteren .
Ze zijn er niet erg blij mee maar het lijkt me een klein offer om een maand op blokjes te moeten lopen om dan voor de resterende 15 jaar je poten gewoon te kunnen gebruiken .
Er vanuit gaande dat het werkt natuurlijk .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten