Tierpark Berlijn

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

Tierpark Berlijn

Bericht door ime » 20 mei 2010, 23:08

Wij zijn onlangs in de dierentuin in het voormalig Oost Berlijn geweest. Deze dierentuin heet Tierpark Berlin. Uit voor die tijd ingewonnen informatie bleek dat ze veel soorten gaailijsters hebben en die wilde ik wel eens zien.
Dat bleek inderdaad niet gelogen. Ik heb er heel erg genoten van alle aanwezige gaailijstersoorten (en roodsnavelkittas en blauwe eksters). De vogels zijn gehuisvesd in de Fasanerie d.w.z. bij een koppel fazanten in een zeer ruime en beplante voliere (10 meter per voliere). Veel soorten gaailijsters zaten op eieren en waren mooi te observeren. Ook de roodsnavelkitta's hadden een nest en waren druk aan het broeden.

Gezien; Garrulax milnei (roodstaartgaailijster), garrulax leucolophus(witkuifgaailijster), garrulax sannio, garrulax elliotii(elliotgaailijster), garrulax chinensis(witwanggaailijster), garrulax berthemyi(kastanjevleugelgaailijster), garrulax monileger(grote borstbandgaailijster), garrulax pectoralis(kleine borstbandgaailijster), garrulax ocelatus(koekoeksgaailijster), liocichla phoenicea(roodwangtimalie), garrulax galbanus courtoisi(geelkeelgaailijster), liocichla omeiensis(omeiitimalie), garrulax canorus(whamei), babax lanceolatus(Chinese babax).

Heerlijk om al deze vogels eens bij elkaar te zien en dat nog wel in mooie grote volieres.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Tierpark Berlijn

Bericht door White_Blackbird » 21 mei 2010, 22:53

Klinkt goed Ime. Naar die dierentuin wil ik ook wel eens als ik hoor wat voor soorten er zitten. Kunnen we als Speciaalclub niet eens wat contacten gaan onderhouden met deze tuin? Waren het trouwens Aziatische of Europese blauwe eksters?

O ja, je had 2 soorten omgedraaid: G. pectoralis is de grote en G. monileger de kleine borstbandgaailijster

ime

Re: Tierpark Berlijn

Bericht door ime » 23 mei 2010, 22:23

WB ik heb inderdaad de twee soorten borstbandgaailijsters omgedraaid. Om nog even je vraag te beantwoorden. In zowel Vogelpark Walsrode als in Tierpark Berlijn had men de aziatische blauwe eksters. In beide dierentuinen was van broeden bij deze soorten geen sprake. Wel was in beide dierentuinen prachtig te zien hoe een koppel roodsnavelkitta's zat te broeden. Grote stiekemerds die zodra ze merkten dat ik ze bekeek onrustig werden. De rest van de bezoekers zal het nooit opgevallen zijn dat deze eksters diep in hun nesten zaten. Ik kan me voorstellen dat dit een soort is die dan vrij snel eieren of jongen op eet.
Een aantal van de gaailijstersoorten zat op eieren andere koppels deden helemaal niets. Wel hadden ze allemaal dezelfde taktiek. Als je keek verdwenen ze snel in de struiken. Stond je iets verder en lette je niet op dan zag je ze vrij door hun verblijf gaan. Wat me wel opviel was dat alle gaailijsters zich hetzelfde gedragen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten