Is de beer los? En hoe gaan wij daar dan mee om?

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Is de beer los? En hoe gaan wij daar dan mee om?

Bericht door Arjan » 24 okt 2005, 02:48

Beste vogelliefhebbers zoals het er nu naar uitziet gaan wij moeilijke tijden tegemoet.<br>Ik wil niet pessimistisch zijn maar de griep rukt op. De vraag is niet of de griep komt maar wanneer.<br>Ik heb geen zin om een semi wetenschappelijk stuk hierover te schrijven maar wel wil ik een paar punten aandragen en daarna een discussie op poten zetten hoe wij hier mee om moeten gaan.<br><br>De vogelgriep is dat iets van de laatste jaren?<br><br>De vogelgriep is waarschijnlijk zo oud als dat er griep is en er vogels zijn in de tijd dat de Neanderthalers hun eerste stappen zette was het griepvirus al miljoenen jaren oud.<br><br>Waarom dan nu die commotie?<br><br>Sinds decenia komen onze zware griepen uit midden China daar is al een 20 jaar onderzoek naar gedaan en daar kwam het volgende de mensen uit.<br>De mensen uit die streek doen aan zeer intense land en veeteeld net zo als bij ons, tot voor een tweehonderd jaar, leven de mensen daar onder één dak met varkens, kippen, eenden etc. etc.<br>De kans dat een varkensgriepvirus zich muteert (veranderd) tot een virus die ook de mens ziek maakt is misschien één kans op 10 miljoen dus heel klein MAAR met 100 miljoen Chinesen is het meteen 10 keer raak.<br>Dus hebben wij al jaren last van dat soort griepen, alleen dat is niet zo'n probleem het varken lijkt heel veel op de mens dus die griepjes griepen wij wel uit.<br>(Als je nog een beetje weerstand hebt.)<br>De vogel heeft echter een hele andere structuur O.K. ook wel verwant aan de mens maar dan praat je misschien wel een 200 miljoen jaar in het verleden de kans dat dat griepvirus muteerd tot een voor de mens gevaarlijk virus is één op de triljoen maar ja de Chinesen daar gaat de economie steeds beter dus meer kippen meer eenden meer Chinesen.<br>Je kan er dus op wachten.<br>Het is dus gewoon een kwestie van tijd dat de bom barst.<br><br>Wat dan?<br><br>Dat is compleet onbekend het kan variëren tussen een loopneus en miljoenen slachtoffers. Wat nu bekend is dat de Spaanse griep, die in 1917 meer slachtoffers vergde dan de hele eerste wereldoorlog een vogelgriep was maar het kan goed zijn dat wij er al 10 gehad hebben die gewoon onder de noemer griep gepasseerd zijn.<br>Door dat wat wij nu weten kunnen wij er een stikkertje op plakken de media maken er vervolgens een hype van de Pharmacie krijgen dollartekens in de ogen (Nou ja die hadden zij al. Maar groeien die krengen) En de politiek ja die blijft niet achter met als gevolg dat elke overleden eend of zwaan meteen in het nieuws komt.<br>Dode eend in Stockholm. Dode eend in Leeuwarden vogelgriep wordt gevreesd. Tante Leen haar parkiet van 14 jaar lag vanmorgen dood in zijn kooitje. Tante Leen is in het hospitaal in qaurantaine geplaatst vogelgriep wordt gevreest.<br>Bagataliseer ik de vogelgriep echt niet een vogelgriep waar mensen vatbaar voor zijn is LEVENSGEVAARLIJK<br>echter hoe raakten mensen tot nu toe besmet:<br>Voornamelijk door het slachten van zieke dieren maar die kans is nog vrij klein waarschijnlijker is dat er een aantal traditionele gerechten zijn die als ingrediënt vers ongekookt eendenbloed bevatten.<br>Ja zulke idioten bestaan er. Trouwens elke infanterist die in de jaren 60, 70, 80, de cursus Pantserstorm bij het corps Commando troepen gevolgd heeft. Heeft geleerd dat bloed een vervanger voor water is en zag de instructeur het bloed drinken van een pas geslachte kip.<br>{Het is dus bloedje interressant om te kijken <br>of deze instructeurs die geregeld dat kippenbloed dronken <br>à of ze nog in leven zijn?<br>b hoe zij reageren op een eventuele besmetting <br>en dit onder het motto <br>THE REVENGE OF THE CHICKEN}<br><br>Maar nu moeten wij nu bang worden van onze vogels.<br>Er zijn enkele voorzorgmaatregelen.<br>Zit uw vogel buiten zodat hij/zij in contact kan komen met wilde met name watervogels niet kussen en geen nootjes uit de mond laten eten.<br>Heeft u nog een gerecht met rauwe ongekookte buulbuuls of met 12 verse ongekookte niertjes van de Japanse nachtegaal. Ik raad dat u af er is een kans van één op de biljoen dat u dat slecht bekomt.<br>Maar ook dat u dan aan het begin staat van vele miljoenen slachtoffers over de hele wereld.<br>En dan heb ik het nog geeneens gehad over de nachtegalen.<br>Mocht u nu nog een gerecht hebben met gekookte niertjes van Japanse nachtegalen dan is het enige gevaar: Dat u zich hierin verslikt. (hetgeen ik u ook in het geniep toewens.)<br>Ik hoop dat ik de vogelgriep nu een beetje in zijn juiste contect beschreven heb. <br><br>Neemt niet weg dat wij te maken hebben met een GIGA probleem. Als de grenzen dicht gaan. Geen aanvoer meer vanuit wildvang dan zullen wij nu zelf ons vogelbestand in stand moeten houden. <br>Noachs ark is dan onze volière en willen wij doorgaan met onze hobby. Dan zullen wij moeten kweken. Inventariseren. Organiseren. Kennis uitwisselen. <br>Misschien is het wel een prachtige uitdaging<br> <br> <br><br>

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Is de beer los? En hoe gaan wij daar dan mee o

Bericht door Niltava » 24 okt 2005, 19:29

Prachtig geschreven Arjan , ondanks dat het toch een heel serieus onderwerp is heb ik ervan genoten zoals het opgeschreven staat.<br><br>Als vogelliefhebber wil ik een stukje van jou tekst extra onder de aandacht brengen :<br><br>Willen wij doorgaan met onze hobby , dan zullen wij moeten kweken. Inventariseren. Organiseren. Kennis uitwisselen.<br><br>Hier moeten wij met ons allen van bewust zijn , dit is erg belangrijk want vroeg of laat komt er zeer weinig tot helemaal niets meer ons land binnen en dan kunnen we maar beter het kweken goed in de vingers hebben anders is het vlug afgelopen met onze hobby.<br>Gelukkig is het zo ver nog niet , maar het kan sneller daar zijn dan we denken.<br>

william
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2005, 17:20
Contacteer:

Re: Is de beer los? En hoe gaan wij daar dan mee o

Bericht door william » 26 okt 2005, 13:09

ik heb ook een bericht gepost hierover, mijn angst als beginnend liefhebber c.q. kweker is dat wij moeilijk aan vogels gaan komen, laten wij hopen dat de prijzen niet als de benzine prijzen belachelijk hoog gaan worden want dat zou op den duur funest zijn voor de liefhebberij naar mijn mening<br><br>om bepaalde soorten te behouden zul je volgens mij voldoende kwekers moeten hebben, voor bloedverversing e.d. <br><br>laten wij hopen dat het snel onder controle komt.<br><br>gegroet william

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten