vangen vogels

Overige vragen m.b.t. vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

vangen vogels

Bericht door ime » 06 nov 2005, 16:17

Ieder jaar vang ik vogels in mijn voliere om ze te kunnen verkopen, verplaatsen of apart te zetten (van zelfstandige jongen).<br><br>Ik gebruik hiervoor een groot schepnet nadat ik de vogels die ik op het oog heb in het binnenhok heb gejaagd.<br><br>Voor de vogels betekent dit zeer veel stress en nadien is het vertrouwen voor een tijd weg.<br><br>Het geschep en gejaag is ook voor mezelf stressen geblazen.<br><br>Wie weet een manier om de vogels uit te vangen die voor vogel en mens minder stessvol is?<br><br>Ime

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: vangen vogels

Bericht door akosua » 06 nov 2005, 19:46

Hallo Ime,<br><br>Ik voer in het nachthok, de vogels zijn dit gewend.<br>Zodra in vogels wil vangen plaats ik op de doorgang een klapluikje wat ik d.m.v. een touw kan laten zakken.<br>Zodra ik voer gaan de vogels een voor een zich wat halen, als de juiste vogel binnen is laat ik het klepje dicht zakken.<br>Op deze wijze hoef ik niet in de volière te jagen en blijft de stress beperkt tot de vogel(s) die ik wil vangen.<br>
v

Arjan

Re: vangen vogels

Bericht door Arjan » 06 nov 2005, 21:20

Nou daar noem je wat als ik ergens van baal is het een vogel afvangen. Alhoewel het gaat mij steeds beter af.<br>Als het even kan dan doe ik het ook niet. <br>Bijvoorbeeld als van het voorjaar de vogels weer naar hun kweekvlucht moeten dan gaat dat zonder afvangen al lijkt het soms wel op het raadsel van de veerboot met de kool de geit en de wolf.<br>Voor het echte afvangen heb ik een aparte gang, bij mij kunnen de vogels in het volière gedeelte om het nacht hok heenvliegen daar waar de ingang zit is deze gang afsluitbaar aan beide kanten en zo kan ik ze of het nachthok in laten vliegen of ze in de gang afvangen<br>met een net, ik neem ze niet in de hand als dat niet nodig is maar laat ze vanuit het net los in de reiskooi of waar ze dan ook ingezet moeten worden.<br>Ik ben altijd blij als dat weer achter de rug is.

hANS_tOUSSAINT
Forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2006, 00:29
Contacteer:

Re: vangen vogels

Bericht door hANS_tOUSSAINT » 13 jan 2007, 21:00

Ook ik vind het een heel karwei om een van mijn vrienden te vangen. Ik heb mijn voliere in afdelingen in gedeeld. Jaag de vogel die ik hebben wil in de binnenkooi waar ze altijd naar toevluchten ook al omdat ze daar gevoederd worden.In de binnen kooi heb ik dan reeds de zitstokken verwijderd,waardoor ik minder gedonder heb met mijn schepnet.de vogels moeten dan naar de grond en zijn daar wat makkelijker te vangen.<br> In een grote buitenvoliere heb ik wel eens een vangkooitje opgesteld(voor de toenmalige dikbeksnavelnezen0 wat meelwormen er in en meestal trappen ze daarwel in. Je moet dat kooitje dan wel met een touwrje op afstand bedienen.In het donker vangen kan ook wel eens zonder veel stress van de vogel en ook van de vanger gebeuren. Ik deed dat eens met twee ontvluchtte fazanten die de wijk hadden genomen naar een dak. Ik hield toen wel een staart in mijn handen en de fazanten hadden de pest in, Je moet dus wel zeker zijn alvorens aan zo'n operatie te beginnen. Succes Hans

geess
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mei 2004, 18:58
Contacteer:

Re: vangen vogels

Bericht door geess » 15 jan 2007, 16:36

Een beetje zout op zijn staart strooien is de beste oplossing. Gegarandeerd dat de vogel gevangen / gepakt kunt worden!<br><br>Ja toch!<br><br>Succes ermee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten