Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Bericht door Vagabunda » 02 mei 2013, 14:15

Nu de kweek bij de meeste op gang is merk ik dat er toch wel heel wat verschillende methoden gehanteerd worden bij de leden op dit forum.
Ik was dus eens benieuwd naar uitleg met eventueel een foto van de manier waarop jullie jullie vogels voeren, welk voer, welke merken, op welke manier een waarom zo? Misschien kunnen we nog iets van elkaar leren?

Voor de tokken geef ik hier 8 kuikens.
Deze worden gestroopt en ontdaan van de dooier en darmen.
Daarna wordt de kop en de vleugeltjes er af gedaan (deze worden dan bijgegeven aan de kookaburra's of kitta's).
En dan ziet dit er zo uit:
Afbeelding

Daarna worden deze 8 kuikens in stukjes geknipt van ongeveer een halve cm tot een cm groot en dan bekomt men zoiets:
Afbeelding
het is steeds een heel werkje om al die kuikens te stropen, ondoen van dooier en te knippen, en als er jongen zijn zal dit moeten verdriedubbeld worden, maar het gaat goed zo.

Als basisfruitmengeling krijgen de tokken:
appel/peer/banaan/druif aangevuld met blauwe bes en blokjes tofu, en dit wordt telkens aangevuld met andere vruchten welke voor hande zijn.
Afbeelding

Ook nog diepvrieskrekels
Afbeelding

En verse meelwormen welke ik voer met fruit/eivoer of soms brood:
Afbeelding

Ook krijgen mijn tokken geweekte H16 en nestratjes (zijn ze dol op).
Afbeelding

Bij de tokken doe ik dan wel nog over de geknipte kuikens carnix en calcilux van versele laga.
Over het fruit gaat avian fruitmix.
En ook krijgen deze nog tovo van avian dat laag is in ijzergehalte

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Bericht door Vagabunda » 02 mei 2013, 14:28

Kitta's krijgen hier 4 kuikens per koppel, fruitmengeling (appel/peer/banaan/blauwe bes) en tofu, nestratjes, soms eens een muis, krekels, meelwormen.
Ook krijgen deze carmix of calcilux over de kuikens heen. Maar ook kattekorrel (droog/geweekt als uit zo'n zakje met afgespoeld sap krijgen ze ook).
Afbeelding

Baardvogels en maina's krijgen tovo van avian, met een laag ijzergehalte.
ik geef hen ook allerlei vruchten met als basis weer appel/peer/banaan, maar ook druiven, rozijnen, blauwe bessen, en dat dan aangevuld met allerlei ondere vruchten. Ook krekels en meelwormen en tofu, maar vooral gehakt runderhart zijn ze dol op en hebben ze behoefte aan.
Afbeelding

De kookaburra's krijgen afgewisseld 4 tot 5 kuikens. Soms ook eens minder als daar de koppen van de kuikens van de tokken bij komen, dan maar 3 kuikens.
Of eens 4 muizen per dag als afwisseling. Ook eten ze graag eens een krekeltje en meelwormen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Bericht door White_Blackbird » 02 mei 2013, 15:07

Tjonge,
Wat maak ik het mijzelf gemakkelijk als ik naar jouw voerregime kijk, Vagabunda. :D
Blijkbaar zijn er meer wegen die naar Rome leidden, want alle vogels (lijsters, gaailijsters, zilveroornachtegalen, buulbuuls, spreeuwen, blauwe eksters en andere kraaiachtigen) krijgen hier bij mij alleen maar Orlux Remiline korrel en af en toe wat fruit in de vorm van een halve appel. Alleen als er bij een kweekkoppel eieren uitkomen krijgt dat koppel levend voer (buffalo's pinkies, wasmotlarven en meelwormen) Op dit dieet blijven de vogels aardig goed in conditie, worden redelijk oud (> 12 jaar) en de meesten planten zich goed voort. Sommigen al tot in de 10e generatie (mutatie merels)

MVG

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Bericht door Gaai » 02 mei 2013, 18:34

Ik moet zeggen dat de vogels het bij mij toch ook met wat minder moeten doen. Chapeau als je dit alle dagen aan je vogels geeft. Ik weet nog welke onsmakelijke geur het was als ik boven de wasbak de darmen en dooiers uit de kuikens stond te halen. Maar aangezien ik toch weer enkele grote insecteneters wil gaan houden zal ik er toch ook opnieuw mee beginnen (kuikens uithalen, kippehartjes knippen, e.d.)

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Bericht door Vagabunda » 02 mei 2013, 18:52

Kijk, leuk die reacties eigenlijk, beetje raar voor mij om te horen dat ik "te rijkelijk/gevarieerd" voer, en dat het eventueel niet nodig is.
Interessant om allemaal eens te vergelijken!

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeding vergelijken (merken/methoden/hoeveelheden)

Bericht door Gaai » 02 mei 2013, 19:17

Ik zeg zeker niet dat het niet nodig is hé ;-) Ik probeer binnen de beschikbare tijd die ik heb ook mijn vogels een zo gevarieerd mogelijke voeding te geven. Alleen moet ik vaststellen dat opnieuw bouwen, kinderen die groter worden en als hobby gaan zwemmen en paardrijden, variabele uren op het werk, e.d. meer tijd in beslag nemen dan ik zou willen.ik ben wel heel blij dat ik de stap heb gezet van veel koppels kleine vogels naar nog geen vier koppels grotere vogels en enkele koppels huismussen. Ik kan nu in dezelfde beschikbare tijd meer aandacht geven aan die paar koppels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten