Havermoutbal

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Havermoutbal

Bericht door Gaai » 10 sep 2013, 19:53

Omdat ik nu weer volop insecteneters heb moet ik ook opnieuw meer aandacht gaan besteden aan de voedseldieren. Ik ben voorstander van het geven van buffalowormen en witte meelwormen. Momenteel geef ik deze voedseldieren zemelen, vette lijsterkorrels, droog eivoer, rozebottels en appel te eten. Het probleem is dat al deze ingrediënten los in de meelwormenbak worden gedaan waardoor het altijd zeer tijdrovend is om er een portie uit te zoeken. Ik heb op deze site reeds wat informatie gevonden ivm een havermoutbal. Ik wil even één en ander samenvatten in de hoop dat het door andere kwekers wordt aangevuld of verbeterd.

Je neemt gewone havermout en dan moet je dit nat maken. Doe je dat met warm of koud water? Moet het weken of niet?
Wat de toevoegingen betreft. Ik heb onthouden dat je er vitaminen, mineralen en eventueel spirulina aan toevoegd. Welke en in welke verhouding?
ESB3 is niet meer verkrijgbaar. Wat gebruiken jullie nu en is dit wel nodig?

Aangezien de laatste berichten reeds uit 2011 dateren hoop ik dat er reeds meer ervaring werd opgedaan. Alvast bedankt voor jullie reacties.

PS, het gaat om boomklevers, grote gele kwikstaarten, roodstaarten, e.d.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Havermoutbal

Bericht door bart1 » 13 sep 2013, 12:32

Ik kan je niet helpen met info over de havermoutballen, ik verrrijkte gewoon los in de bak. Wel regelmatig uitzeven.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Havermoutbal

Bericht door Gaai » 14 sep 2013, 11:30

Bedankt voor je reactie. Ik hou de wormen in de speciale grijze bakken waarin je ze ook aantreft bij de verkopers.Deze zijn heel makkelijk proper te houden. Met betrekking tot het los storten van voedsel, dit gaat wel bij meelwormen maar niet bij buffalowormen. Momenteel doe ik een schep in de bak en zet dan de wormen met hun voedsel zo in de volière. Alleen heb je dan geen zicht op de hoeveelheid buffalowormen die je aan je vogels geeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten