Korrels van Nutribird

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 13 okt 2013, 15:44

Wie kan me vertellen welke Nutribird korrels voor welke vogels geschikt zijn?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door minla » 13 okt 2013, 15:59

Dat staat toch gewoon op de verpakking voor welke algemene groepen de desbetreffende korrel is? Of wil je van een specifieke soort weten welke korrel je het beste kan geven?

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 13 okt 2013, 18:00

Toelichting:
Welke Nutribird korrels zijn het meest geschikt voor insecteneters?
F 16? C 19? Beo Komplett? en ga zo maar door!

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door rickvgro » 14 okt 2013, 22:11

Uni Komplet = kleinere vruchten/insecteneters.
F16 = Kleine/middelgrote vruchten/insecteneters. Is meer een fruitkorrel. F staat voor Fruit
T16 = Middelgrote/grotere vruchten/insecteneters in rustperiode. T staat voor Toekan/Toerako.
T20 = Middelgrote/grotere vruchten/insecteneters in broedperiode. T staat voor Toekan/Toerako.
H16 = Grote vruchten/insecteneters. H staat voor Hornbill, neushoornvogels dus.
C15 = kanaries, wildzang, prachtvinken. Deze komt qua voedingswaarde redelijk overheen met de Uni Komplet, maar is iets goedkoper en in grotere verpakking te krijgen. Deze wordt dus ook vaak gebruikt.

Het getal staat overigens voor het eiwit gehalte.

Groeten,

Rick

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door rickvgro » 14 okt 2013, 22:14

Kleine aanvulling; Beo is een korrel die veel op de T16 lijkt, maar wat lichter van structuur is.
C19 is de variant op C15 voor de kweek.


rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door rickvgro » 15 okt 2013, 13:19

Nee niet eens! Gewoon uit het blote hoofd! Maar wel 4 jaar als vertegenwoordiger voor gewerkt... :wink:

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door van Tuijl » 15 okt 2013, 16:07

rickvgro schreef:Uni Komplet = kleinere vruchten/insecteneters.
F16 = Kleine/middelgrote vruchten/insecteneters. Is meer een fruitkorrel. F staat voor Fruit
T16 = Middelgrote/grotere vruchten/insecteneters in rustperiode. T staat voor Toekan/Toerako.
T20 = Middelgrote/grotere vruchten/insecteneters in broedperiode. T staat voor Toekan/Toerako.
H16 = Grote vruchten/insecteneters. H staat voor Hornbill, neushoornvogels dus.
C15 = kanaries, wildzang, prachtvinken. Deze komt qua voedingswaarde redelijk overheen met de Uni Komplet, maar is iets goedkoper en in grotere verpakking te krijgen. Deze wordt dus ook vaak gebruikt.

Het getal staat overigens voor het eiwit gehalte.

Groeten,

Rick
als jij daar 4 jaar gezeten heb kan jij vast wel uitleggen waarom er voor vruchtenduiven (Ptilinopus) die echte vruchteneters zijn en in het wild zelfs maar zelden iets van insecten opnemen en verder uitsluitend bessen/vijgen en ander fruit eten, altijd T 16 wordt gebruikt en niet F 16 die dan toch voor Fruit staat...
zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid hoor.

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Dréken98 » 15 okt 2013, 17:44

rickvgro schreef:Nee niet eens! Gewoon uit het blote hoofd! Maar wel 4 jaar als vertegenwoordiger voor gewerkt... :wink:
Nee, zo bedoelde ik het niet ;)
Dat de vragensteller zelf eerder eens wat moeite deed via google, op de gekende site van versele laga staat dit al jaren heel mooi en goed uitgelegd!

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 15 okt 2013, 19:10

Rick, bedankt voor de informatie.

De informatie van de site van Versele-laga is bij mij bekend.
Dus die "moeite" heb ik wel gedaan, Dréken!
Wat mij interessant lijkt, is te horen hoe door liefhebbers met deze informatie wordt omgegaan.
Dus welke korrels voeren we in de praktijk aan welke vogels.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 15 okt 2013, 19:12

Met het voorbeeld van de vruchtenduiven blijkt al, dat theorie en praktijk van elkaar verschillen.
Ik vraag me af of er meer van de adviezen van Nutribird wordt afgeweken en waarom.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door rickvgro » 16 okt 2013, 12:53

De F16 korrel is er "pas" sinds een paar jaar. Ik denk dat de meeste liefhebbers al de T16 voerde en niet snel zullen overstappen als zij hier al goede resultaten mee hebben. Wat begrijpelijk is.

Ik denk dat veel liefhebbers toch wat achterdochtig zijn betreft pelletvoeding. Op beurzen kreeg ik geregeld te horen: "Ze kunnen wel van alles in de korrels stoppen." Dezelfde personen geven vaak enorm ergens op af, maar bij navraag blijkt dan dat zij dit van de buurman hebben gehoord en die heeft een kennis. Die kennis heeft een neefje. Zijn neefje heeft vogels en hij vond de pelletvoeding niets... Kortom ik denk dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft en moet opdoen. Als je 10 koppels Japanse nachtegalen hebt zullen zij allemaal een voorkeur hebben voor iets anders.

Zelf voer ik mijn Japanse nachtegalen Uni Komplet. Dit zijn pellets met verschillende kleuren. De groene laten zij vaak liggen. Als ik wat "zuiniger" voer pakken ze deze ook. Af en toe haal ik weleens een doosje F16. Deze pellets zijn 1 kleur en groter. Toch eten ze deze ook graag.

Succes!

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door van Tuijl » 17 okt 2013, 17:37

bedankt voor je antwoord Rick,

op de site van versele-laga heb ik even de voedingswaardes vergeleken f16:t16 maar het enige verschil dat ik kan vinden is het vetgehalte die bij f16 8% is en bij t16 10% is. kijk ik op een verkeerde manier of is er gewoon niet zo veel verschil tussen die twee?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door White_Blackbird » 17 okt 2013, 19:13

Hoi,

Ik sluit mij bij Rick aan vwb. het voeren van pellets. Hier krijgen alle vogels (spreeuwen, lijsters, eksters en gaailijsters)
al meer dan 10 jaar als basisvoer Orlux remiline pellets aangevuld met 1 x per week wat fruit. Levend voer wordt over het algemeen alleen in de broedtijd verstrekt. De vogels komen op dit simpele dieet vlot door de rui, zitten glad in de veren en zijn mooi van kleur. Sommige vogels zijn al meer dan 10 jaar oud en nog steeds vitaal. Ik denk dan ook dat er weinig mis is met het voeren van pellets. :D

MVG

a.kooyman
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2013, 20:21
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door a.kooyman » 18 okt 2013, 22:39

Hallo.
Denk dat we met vruchten eters niet zonder een goede korrel kunnen dat ter aanvulling op fruit.
Voer zelf aan mijn vruchten duiven grootste gedeelte de korrel T16 en T20 .
Daarin is T 20 de boventoon , ben niet zo bang van eiwitgehalte omdat ze ook alle dagen vruchten krijgen.
En wil dat wel voor kweek rond 18 of er boven hebben.
Wie belangstelling er voor heeft wil ik overzicht van gemiddelde voeding fruit/korrels van Europäisches Fruchttaubenprojekt leden wel mailen.
Zijn verdeeld in 3 groepen Treron-Ptilinopus-Ducula vruchtenduiven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten