Korrels van Nutribird

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door rickvgro » 18 okt 2013, 23:29

Goedenavond,

Ik ontvang graag een mailtje over de voeding.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 04 nov 2013, 12:03

Het percentage eiwit in de Nutribird korrels varieert.
Eiwit onderhoudt en vervangt weefsel bij volwassen vogels en is dus een belangrijke bouwsteen.
Bij opname van teveel eiwit (30%)ligt het gevaar van leververvetting op de loer.
Veel kwekers voeren Nutribird korrels met een eiwitpercentage van 16 %.
Enkele weken geleden was ik bij een kweker, die overweegt om gedurende het gehele jaar Nutribird korrels met een eiwitpercentage van 20 % te gaan voeren.
Welk eiwitpercentage is wenselijk voor onze vogels?
Wat is het effect van 4 % meer eiwit op onze vogels?

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door rickvgro » 05 nov 2013, 14:47

Ik denk dat het per vogelsoort zal verschillen hoe zij hierop reageren. De T20 is toen in het leven geroepen voor met name toerako's. Er waren destijds problemen met jonge vogels die niet of niet goed groot werden.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 05 nov 2013, 15:56

Het grote verschil tussen T16, F16, Beo komplet en Remiline korrel enerzijds en T 20 anderzijds, zit hem hoofdzakelijk in het eiwitgehalte.
Het gaat hier om een verschil van 4 % eiwit!
Ik vraag me af of het überhaupt wel iets uitmaakt of we korrels met 16 of 20 % eiwit voeren.
Kan iemand vanuit de "vogelpraktijk" aangeven of vogels anders reageren op een verschil van 4 % eiwit?
Ook vraag ik me af waar de grens ligt voor een wenselijk eiwitpercentage voor bijvoorbeeld een Japanse nachtegaal of voor bijvoorbeeld een gaailijster.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door White_Blackbird » 05 nov 2013, 16:40

Ik heb in het verleden wel eens geëxperimenteerd met het wijzigen van eiwitpercentages.
Een van mijn bevindingen was dat vogels (lijsters en gaaien) haarfijn het verschil kunnen proeven tussen verschillen in eiwitpercentage.
Voerde ik in mijn voerautomaat bijv. gemengde puppybrokjes met 26 en 32 % eiwit, dan werden de brokjes met lage waardes onherroepelijk opzij gegooid. Ik heb dit experiment verschillende keren herhaald en ook met verschillende merken om zeker te zijn en de uitkomst was altijd hetzelfde: de vogels willen eiwitten en vetten, liefst zoveel mogelijk!
Ik kon ook goed zien dat de vogels elke korrel of pellet even in de snavel namen, met de tong erlangs en als het de verkeerde korrel was met een nijdige beweging weggooien. Dit keuren ging met een enorme snelheid en efficiëntie.

Ik kan zelfs merken dat de vogels verschillen bespeuren in verschillende zendingen pellets die volgens de verpakking eigenlijk hetzelfde eiwitpercentage zouden moeten hebben. Sommige zakken remiline korrels bevatten duidelijk donkerder en vettere korrels dan andere zakken. Vul ik de voerautomaat toevallig bij met een lichter gekleurde minder 'vette' korrel, dan wordt het maar al te vaak een bende op de voerplaats omdat de vogels perse de donkere vettere en misschien wel eiwitrijke korrel willen hebben en de lichtere korrel opzij smijten. Omdat ik mijn vogels voer mbv. voerautomaten is het dan ook erg belangrijk gebleken een en dezelfde korrel te voeren om te vermijden dat de vogels gaan wroeten naar de lekkerste hapjes.

Een ander experiment dat ik uitvoerde was het voeren van extreem eiwitrijk voer (eiwitgehaltes van 34 %) vlak voor en tijdens de kweektijd.
De uitkomst was verbluffend: de vogels kwamen in een geweldige conditie en waren superfit, maar de kweekresultaten waren erg teleurstellend. Duidelijk was te merken dat de mannen in veel gevallen te fit waren. Erg vechtlustig, ook naar hun eigen partner en in veel gevallen was er sprake van eierroof. De mannen zongen ook bovengemiddeld veel.
Deze experimenten dateren van een jaar of 10 geleden. Tegenwoordig voer ik alleen nog pellets met een eiwitpercentage van 16%.

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 05 nov 2013, 17:24

Dat zijn interessante bevindingen uit de praktijk!

Waarom heb je voor Remiline korrels gekozen?

Welke voerautomaten gebruik je?

Voor hoeveel dagen doe je er Remiline korrels in?

Worden de Remiline korrels in de voederautomaten met dit weer niet vochtig?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door White_Blackbird » 06 nov 2013, 08:11

Henri schreef:Dat zijn interessante bevindingen uit de praktijk!

Waarom heb je voor Remiline korrels gekozen? Die zijn qua samenstelling vergelijkbaar met andere korrels van Versele Laga, maar zijn veel goedkoper (c.a. 35 euro voor 25 kg.)

Welke voerautomaten gebruik je? Eigenbouw. Gebruikt materiaal watervast multiplex met perspex ruitje en overstekend dakje. Eerst zelf 2 gemaakt en daarna heeft een timmerman (ook op dit forum) er een hele serie voor mij gemaakt.

Voor hoeveel dagen doe je er Remiline korrels in? Meestal doe ik er ruim een kg. voer in en doen de vogels er 2 weken over om hem leeg te eten.

Worden de Remiline korrels in de voederautomaten met dit weer niet vochtig? Automaat hangt onder afdak en voer blijft zomer en winter droog

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 07 nov 2013, 16:11

Zijn er kwekers op dit forum die hun vogels gedurende het gehele jaar T 20 voeren?
Zo ja, aan welke vogels en wat zijn de ervaringen?

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Vagabunda » 07 nov 2013, 16:39

Sommigen zeggen dat het zelf beter is?

Ik zou het niet doen. De t16 is ontworpen als onderhoudskorrel, en de T20 als kweekkorrel.
Je moet vooral kijken naar het Taninegehalte. Dit is bij T20 anders zodat de jongen beter calcium en eiwitten kunnen opnemen voor de botgroei. Maar hierdoor nemen ze dus ook meer ijzer op, wat geen kwaad kan voor korte periode in de kweek. Maar het jaar rond kan dit problemen gaan geven.

Mijn grote vraag hierbij is......wanneer is de kweekperiode bij soorten als toerako's? Die kweken jaar rond in principe, en kan je dus niet het hele jaar door T20 gaan voeren.

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door van Tuijl » 07 nov 2013, 17:09

Vagabunda schreef:Sommigen zeggen dat het zelf beter is?

Ik zou het niet doen. De t16 is ontworpen als onderhoudskorrel, en de T20 als kweekkorrel.
Je moet vooral kijken naar het Taninegehalte. Dit is bij T20 anders zodat de jongen beter calcium en eiwitten kunnen opnemen voor de botgroei. Maar hierdoor nemen ze dus ook meer ijzer op, wat geen kwaad kan voor korte periode in de kweek. Maar het jaar rond kan dit problemen gaan geven.

Mijn grote vraag hierbij is......wanneer is de kweekperiode bij soorten als toerako's? Die kweken jaar rond in principe, en kan je dus niet het hele jaar door T20 gaan voeren.
leuke wending aan het verhaal zeg, en er zit zeker wat in!

je kunt uiteraard ook proberen de kweekperiode te sturen richting de zomer. bijvoorbeeld in de zomer ze nat spuiten, alleen in de zomer T20 geven, andere fruitsoorten geven. etc. zo geven ze in Avifauna witte druiven aan de neushoornvogels om ze in broedstemming te laten komen. de neushoornvogels zijn gek op de druiven en de mannen voeren het trots aan de vrouw. dus misschien zijn je toerakos ergens bijzonder gek op en geef dat alleen in de zomer. het is het proberen waard. op deze manier hoef je dan maar de helft van het jaar T20 te geven

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Vagabunda » 07 nov 2013, 17:28

Hier krijgen mijn neushoornvogels ook allen meer gevarieerd fruit vanaf maart-april. Voor de neushoornvogels geef ik het jaar door H16. Is onderhoudskorrel het jaar door.

Ik heb net als WB dat de vogels "vettere"/ eiwitrijke korrels liever eten.
De korrels van wisbroek heb ik geprobeerd.......daar wordt niets van aangenomen, kijken ze nog niet naar.
Is de grootste flop geweest op vlak van korrels die ik heb geprobeerd, pokke duur en nu sta ik hier met een zak die zelf de kippen niet op eten!!
Dus de vogels moeten toch een verschil proeven.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Korrels van Nutribird

Bericht door Henri » 09 nov 2013, 17:34

In de kweekperiode hebben de insecteneters veel levend voer op het menu staan.
Dit levend voer is al bijzonder eiwitrijk.
Het lijkt me daarom niet zo'n goed idee om ook nog over te schakelen op een eiwitrijkere korrel als er jonkies zijn.
Uit de reactie van WB op dit onderwerp blijkt overduidelijk dat overdaad schaadt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten