Runder gehakt

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
p.bastiaan
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 sep 2011, 19:47
Contacteer:

Runder gehakt

Bericht door p.bastiaan » 22 nov 2014, 13:00

Hallo,

Vanmorgen bladerde ik door het clubblaadje van de SEC.
Hierin stond een artikel over rundergehakt.
De schrijver van dit artikel besloot dit eens zijn vogels voor te schotelen.
Zijn bevindingen zijn erg goed en zijn vogels nemen het graag op en wanneer er jongen zijn wordt het gehakt vaak als eerst genomen om aan de jongen te voeren.
Het heeft dit gebruikt bij Schamalijsters,rode Kardinalen, Veldleeuwerikken en mussen.
Het gehakt wordt voor het voeren uitgerafeld zodat er afzonderlijke "wormpjes" onstaan .
Ik ben benieuwd of er kwekers zijn die ook ervaringen met het voeren van gehakt hebben.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door Roy » 22 nov 2014, 17:16

Hoi,
Ik zelf heb het nog nooit gebruikt,maar kan me voorstellen dat het een goede aanvulling is voor jongen vogels.
Als je het gaat voeren zou ik wel in hele kleine hoeveelheden geven in de zomer bederft het snel.
Gr,Roy

gerard01
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2014, 13:01
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door gerard01 » 24 nov 2014, 20:33

is er ervaring om dit aan scharrelaars te geven ? Elke dag kuikens knippen is niet echt mijn hobby.

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door van Tuijl » 26 nov 2014, 13:24

dit soort voeding lijkt me juist uitstekend voor scharrelaars. die beesten eten slangen, hagedissen, muizen etc. in het wild dus gehakt lijkt me geen probleem. het wordt ook gegeven aan kitta's e.d. je kunt ook hart (kip etc.), baby muisjes, sprinkhanen geven aan je scharrelaars

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door minla » 26 jan 2015, 09:21

Een hele stomme vraag misschien, maar word dit alles rauw gegeven? Mijn fiskalen zijn ook echte jagers en misschien dat ik het ook wel eens wil proberen. Want ik heb het idee dat mijn jongen altijd wat tekort komen in het nest.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door monileger » 26 jan 2015, 11:49

Ha minla,

Ik gaf het altijd rauw.

Groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door Henri » 28 jan 2015, 16:00

Hoe zit het met het ijzergehalte van rauw rundergehakt?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door monileger » 28 jan 2015, 17:05

Hoi Henri,

De gaailijsters kunnen het prima eten. Vogels als beo's en bali spreeuwen moet je het niet geven. Het ijzer gehalte is vrij hoog.

Groet monileger

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door van Tuijl » 30 jan 2015, 05:03

in theorie zou je het volgende kunnen proberen: het vlees laten uitdrogen zodat het grootste gedeelte van het bloed eruit is (voor zover het erin zit) en later vochtig maken met water. in theorie zou er dan minder ijzer in moeten zitten maar waarschijnlijk is de netto "opbrengst" van de moeite niet zo hoog.

je zou beter kunnen zoeken naar varkensgehakt o.i.d. dat zal minder ijzer hebben dan rundergehakt

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door Tarpon » 31 jan 2015, 20:37

Hoi van Tuijl, je hebt het over proberen van varkensgehakt of i.d.
Nu weet ik niet of dit ook van toepassing is op vogels, maar honden en katten geef je geen varkensvlees.
Waarom? Omdat van varkensvlees bekend is dat het bij honden en katten evt jeuk en problemen met de huid veroorzaakt.

Johan

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door van Tuijl » 02 feb 2015, 05:06

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met dat fenomeen Johan.

de reden om varkensgehakt te noemen was omdat rundergehakt bekend staat om hoog ijzer gehalte.

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door Tarpon » 02 feb 2015, 20:10

Daar is een forum voor om zo hopelijk van elkaar wat op te steken.
Ik zou persoonlijk het risico met varkensvlees niet nemen.
Of het moet zo zijn dat juist andere kwekers hier hele goede ervaringen mee hebben.
En het is natuurlijk een stuk vetter.
Als je het rundergehakt eenmalig probeert, om te kijken of je hier betere resultaten bij boekt, zou dat in zo een korte periode zo slecht zijn?
Tevens is gehakt uitermate geschikt om mineralen/ vitamines en kalk toe te voegen.
Gebruik je het puur tot ze op stok zijn.
Ikzelf heb mijn Schama's wat rundergehakt gegeven.
De pop heb ervan gegeten en de man totaal niet.
Moet wel aangeven dat de pop bijna alles eet en de man daarentegen kieskeuriger is.

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door luc » 16 mei 2015, 12:35

Voor de grotere soorten insektenetende vogels kan dit wel voldoen,maar voor de kleinere en meer delicate soorten zou ik opteren voor pure americain (gehakte steak).
Versneden runderhart is ook een net voedsel maar opletten voor pootontstekingen.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door rickvgro » 26 mei 2015, 16:59

Een andere reden dat varkensvlees niet wordt gegeven aan honden en katten is dat ze er ziek van kunnen worden; Aujeszky-virus. Ik heb geen idee of vogels hier vatbaar voor zijn, maar voorkomen is beter dan genezen lijkt me...

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Runder gehakt

Bericht door Henri » 26 mei 2015, 17:41

In een uitzending van het televisieprogramma DE KEURINGDIENST VAN WAARDE is uitgebreid aandacht besteed aan de ellende die in honden- en kattenvoer wordt verwerkt. Dit kan niet gezond zijn voor dieren en is dus ook absoluut ongeschikt voor vogels en voedseldieren. De voorkeur ging hier nadrukkelijk uit naar zelfbereid voedsel met waardevolle ingrediënten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast