gevarieerde wintervoeding

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

gevarieerde wintervoeding

Bericht door Henri » 26 nov 2014, 16:59

In deze periode van het jaar gaan mijn vogels meer van de vaste voeding eten al naar gelang de koude toeneemt.
Mijn vogels zijn gehuisvest in ruime volières en verbranden dus de nodige voedingsstoffen.
Als extra krijgen ze van mij al doppinda's, rozijnen en zonnepitten voorgeschoteld.
Welke extra voeding zou ik mijn vogels verder nog kunnen verschaffen zodat ze de koude en natte periode vlekkeloos kunnen doorstaan?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: gevarieerde wintervoeding

Bericht door monileger » 26 nov 2014, 20:51

Hoi Henri,

Een aantal jaren geleden gaf ik mijn inca gaaien ook doppinda's. Ze vonden het heerlijk. Alleen door wie ik ook sprak rade mij het af.

Het zou te vet zijn en de dood tot gevolg hebben. Ik zou dan eerder naar natuurlijke noten zoeken, eikels, kastanjes, walnoten, beukenoten.

Groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: gevarieerde wintervoeding

Bericht door Henri » 27 nov 2014, 21:24

In de winter hangt mijn vrouw de doppinda's ook op voor de vogels in de tuin.
Hier wordt volop van gegeten door merels, mussen, mezen en roodborstjes en ik heb nog geen dode vogels in de tuin gezien.
Is het niet zo, dat de vogels in de winter meer voedingsstoffen verbranden en dat daardoor het vet van de doppinda's juist een bouwstof voor ze is.

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: gevarieerde wintervoeding

Bericht door Tarpon » 24 jan 2015, 17:29

Nou is dit een al wat ouder bericht, maar wil toch even reageren.
Een teveel aan oliehoudende noten en zaden is nooit goed, teveel pinda's teveel zonnepitten noem maar op.
Gaan ze dood aan de oliën ? Ik denk van niet.
Palmnoten bevatten daarentegen goede oliën , maar daar zal jezelf bij de meeste vogels een handje moeten helpen deze te openen.
Persoonlijk denk ik dat je je meer zorgen moet maken dat je een betrouwbare leverancier heb van verse zaden en noten.
Waarom? Doppinda's kunnen naarmate ze niet meer vers zijn, of bij verkeerde opslag ,schimmels bevatten.
En daar knappen je vogels nou niet echt van op met evt dood ten gevolge.

Mvgr Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten