Gaailijsters in de winter

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Gaailijsters in de winter

Bericht door Henri » 07 dec 2014, 14:50

Het valt me op dat sommige gaailijsters zeer weinig tot niets van het universeelvoer, de insectenpâté en de nutribird korrels eten.
Ik heb de indruk dat sommige gaailijsters hierdoor ook wat vermageren.
Daarom ben ik toch maar weer wat levend voer gaan geven.
Wie herkent dit?

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door PRODIER » 07 dec 2014, 16:38

Beste Henri,

Bij mij eten ze het universeel en de nutribird-korrels gewoon erg best, daarnaast krijgen ze ook peer en appel en ik voer het hele jaar buffalo's,meelwormen en wasmotlarven bij.
Natuurlijk geef ik deze voedseldieren buiten de broedperiode wel in mindere mate, maar toch het hele jaar door en dat gaat al jaren goed.
Ik heb alleen geelkelen en ik heb er nooit enig nadeel van gezien, mijn vogels beginnen altijd rond half april met nestelen en alle jaren hebben we gewoon weer wat jongen op stok.

Gr. Mart

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door Henri » 07 dec 2014, 21:24

Goeienavond Mart,

Fruit, met name peer, eten alle gaailijsters hier graag.
Ik ga nu ook verschillende soorten levend voer, o.a. sprinkhanen, wasmotten en krekels, het hele jaar door geven.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door monileger » 08 dec 2014, 10:51

Hoi henri,

Voer je veel universeelvoer en nutribird? Misschien valt het niet direct op wanneer er grote hoeveelheden gevoerd worden.

Daarnaast zou ik als vogel ook kiezen voor de levende insecten boven het universeelvoer. Een biefstuk boven het droge broodje.

Mocht je het vervelend vinden dat je niet direct ziet dat de vogels het universeelvoer pakken kan je ook de meelwormen zich laten vol vreten aan nutribird en universeelvoer.

Dan krijgen ze toch de juiste voeding binnen. Of je mengt een handje meelwormen door universeelvoer in de het bakje dat je geeft. Dan pikken ze toch steeds wat mee en proeven ze eraan.

groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door Henri » 08 dec 2014, 15:04

Goeiemiddag Monileger,

ik geef 1 eetlepel Nutribird korrels, 1 eetlepel insectenpâté en 1 eetlepel universeel met wat zonnepitten en rozijnen.
Enkele koppels eten weinig tot niets hiervan en dat eetgedrag verandert niet als ze langere tijd geen levend voer krijgen.
Ik vind het erg opvallend, dat sommige koppels bijna of helemaal niks eten als ze geen levend voer krijgen.
Je ziet ze dan ook enigszins vermageren.
Ik doe de wasmotten bij het andere voer maar ze eten alleen de wasmotten op, die boeven!
Ook krijgen ze regelmatig peer en dat eten ze allemaal heel goed.
Ik ben nu weer begonnen met het verstrekken van wasmotten en sprinkhanen.
Volgende week krijgen ze ook nog meelwormen en krekels.
Door een grote variatie in levend en gewoon voer probeer ik mijn vogels in goede conditie te houden en goed door de winter te krijgen.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door monileger » 08 dec 2014, 15:22

Hoi Henri,

Misschien een tijd geen wasmotten geven? Volgens mij zijn die heel zoet waardoor die idd als eerst gegeten worden.

Ik denk ook dat het geen kwaad kan om ze idd de hele winter insecten te geven. Misschien kan je het ook wat aanvullen met muizen of runderhart. Die liggen in de diepvries bij de supermarkt. Kost bijna niks.

Geef jij ander merk voer dan waar ja de vogels gekocht heb?

Mss kan je dat achterhalen.

Groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door Roy » 08 dec 2014, 20:37

Hoi Henri,
Zie je ook dat ze zich anders gaan gedragen? Minder actief en geen zang?
Monileger,
Muizen in de diepvries in de supermarkt :shock:
Lekker op de bbq en dan met pindasaus :wink:
Zonder gekheid Monileger,welke supermarkt is dat?wil het wel eens proberen.
Gr. Roy

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door Roy » 08 dec 2014, 20:39

Oh ja,dan voor mijn vogels en niet op de bbq! :D

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door Henri » 08 dec 2014, 21:48

Goeienavond Roy,

de gaailijsters zijn nog altijd druk met zoeken naar insecten tussen de bladeren en fluiten regelmatig.
In hun gedrag is weinig veranderd.
De koppels, die weinig voer eten zien er strakker en ranker uit.
Ze krijgen nu grote sprinkhanen en wasmotten en daar zijn ze gek op.
Ook peer eten ze goed.
Ik doe de wasmotten in de bak met voer maar ze pikken alleen de wasmotten eruit.
Als ik geen levend voer verstrek, eten ze niets of bijna niets.
Ik heb de indruk, dat ze dan leven van de insecten, die zich tussen de bladeren bevinden.
Met het koude weer worden dat er steeds minder, met alle gevolgen van dien.
De vogels krijgen een gevarieerder voedselaanbod vergeleken met het aanbod bij de vorige eigenaren.
In vergelijking met mijn Witkop Buulbuuls eten 2 koppels gaailijsters weinig tot niets van het droge voer.
Ik vraag me af waarom de ene gaailijster goed van het droge voer eet en de ander nagenoeg niets.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door monileger » 08 dec 2014, 22:20

Hoi Roy,

Ik bedoel natuurlijk runderhart. Dat ligt in de diepvries voor de hond en kat. Ook vis en andere vlees producten. Het kost echt bijna niks.

Henri je zegt het heel goed. De Ene soort is de andere niet. Jij en ik lusten ook niet het zelfde. Daarom vroeg ik naar het merk van de vorige eigenaar. Mss gaf die tofo inplaats van orlux.

Ik denk dat als je meelwormen door de het universeel voer mengt het vanzelf goed komt.

Bij ons aten ze de wasmotten ook als eerste op. Ik eet ook altijd het lekkerste eerst op. Je geeft dus mss wel teveel levend voer. Ze zitten dus vol van de insecten en hoeven dus geen ander voer meer. Maar verander het maar niet zo voor de winter.

Mss wat voor volgende herfst.

Groet monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door monileger » 08 dec 2014, 22:20

Hoi Roy,

Ik bedoel natuurlijk runderhart. Dat ligt in de diepvries voor de hond en kat. Ook vis en andere vlees producten. Het kost echt bijna niks.

Henri je zegt het heel goed. De Ene soort is de andere niet. Jij en ik lusten ook niet het zelfde. Daarom vroeg ik naar het merk van de vorige eigenaar. Mss gaf die tofo inplaats van orlux.

Ik denk dat als je meelwormen door de het universeel voer mengt het vanzelf goed komt.

Bij ons aten ze de wasmotten ook als eerste op. Ik eet ook altijd het lekkerste eerst op. Je geeft dus mss wel teveel levend voer. Ze zitten dus vol van de insecten en hoeven dus geen ander voer meer. Maar verander het maar niet zo voor de winter.

Mss wat voor volgende herfst.

Groet monileger

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Gaailijsters in de winter

Bericht door Henri » 08 dec 2014, 22:46

Goeienavond Monileger,

ik heb mijn vogels in oktober en november geen levend voer meer gegeven.
De vogels vangen natuurlijk nog wel allerlei insecten en ook tussen de bladeren weten ze van alles te vinden.
Omdat 2 koppels weinig tot niets van het droge voer aten en ik de indruk kreeg dat ze vermagerden, ben ik weer levend voer gaan verstrekken.
Dat blijf ik vanaf nu ook weer doen!
Beide koppels krijgen hetzelfde voer als bij de vorige eigenaren maar dan met de nodige toevoegingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten