Levend voer in de winter

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Levend voer in de winter

Bericht door Henri » 11 dec 2014, 16:00

In de winter krijgen mijn vogels wasmotten en grote sprinkhanen als levend voer.
Ik kies ervoor om ze geen meelwormen te geven i.v.m. mogelijke agressiviteit.
Dit speelt eigenlijk hoofdzakelijk in het kweekseizoen maar ik merk met name bij de gaailijsters dat de mannen ook nu dominanter worden naar hun partner als ze meelwormen voorgeschoteld krijgen.
Wie herkent dit gedrag?
Wat voeren jullie in deze periode aan levend voer?

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Levend voer in de winter

Bericht door secundo » 11 dec 2014, 21:04

bij mij in de winter géén levend voer

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Levend voer in de winter

Bericht door Henri » 13 dec 2014, 17:17

Mijn gaailijsters zitten al in de starthouding als ik er met de sprinkhanen aankom.
Ik denk dat het goed is om het hele jaar door levende insecten te voeren zodat de vogels een gevarieerd menu voorgeschoteld krijgen.
In de natuur kunnen de vogels allerlei soorten voedsel/insecten verzamelen.
In de volière is de ruimte en dus ook het aanbod aan voedsel aanzienlijk minder.
Vandaar dat we onze vogels een uitgebreid menu moeten verstrekken, in een poging het menu in het wild enigszins te benaderen.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Levend voer in de winter

Bericht door secundo » 13 dec 2014, 17:49

Henri schreef:Mijn gaailijsters zitten al in de starthouding als ik er met de sprinkhanen aankom.
Ik denk dat het goed is om het hele jaar door levende insecten te voeren zodat de vogels een gevarieerd menu voorgeschoteld krijgen.
In de natuur kunnen de vogels allerlei soorten voedsel/insecten verzamelen.
In de volière is de ruimte en dus ook het aanbod aan voedsel aanzienlijk minder.
Vandaar dat we onze vogels een uitgebreid menu moeten verstrekken, in een poging het menu in het wild enigszins te benaderen.
Henri schreef:Het valt me op dat sommige gaailijsters zeer weinig tot niets van het universeelvoer, de insectenpâté en de nutribird korrels eten.
Ik heb de indruk dat sommige gaailijsters hierdoor ook wat vermageren.
Daarom ben ik toch maar weer wat levend voer gaan geven.
Mijn visie (persoonlijk, niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo. Gewoon de manier van werken waar ik al een aantal jaren heel tevreden over ben):
Ik ga ervan uit dat in universeelvoeding/pellets alles zit wat ze nodig hebben. De huidige commerciële voeders staan toch al lang niet meer in hun kinderschoenen en zouden dus gevarieerd en uitgebalanceerd moeten zijn.
Daarnaast vangen ze ook in de winter nog wel eens zelf iets in de volière en eten ze wat appel en dergelijke.

Als je ze meelwormen en sprinkhanen geeft en ze eten daarvan dan hun buikje vol (want ze kunnen ze niet weerstaan en laten dáárvoor het universeelvoer staan!), hebben ze dan een gevarieerdere voeding gehad?? Mij persoonlijk lijkt me dit eenzijdiger dan universeelvoer eten.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Levend voer in de winter

Bericht door Henri » 13 dec 2014, 17:53

Als ze uitsluitend insecten eten, heb je daar helemaal gelijk in.
Bij mij krijgen ze naast de insecten ook fruit en universeelvoer, insectenpâté, Nutribird korrels, zonnepitten en rozijnen.
Het probleem is dat ik 2 koppels heb, die nauwelijks droogvoer eten en daarom ben ik weer levend voer gaan toevoegen.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Levend voer in de winter

Bericht door Roy » 13 dec 2014, 19:57

Hoi Henri,
Bij mij eten me vogels geen appel of peer, wat een verschil per vogel heb je net mensen.
Gr. Roy

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Levend voer in de winter

Bericht door Henri » 14 dec 2014, 17:47

Ik vraag me af hoeveel voer een gaailijster op een dag tot zich neemt.
Wie heeft enig idee?
Als ik het vergelijk met mijn Witkop Buulbuuls, dan valt me op dat deze veel meer Nutribird korrels, universeel en insectenpâté eten.
Ik bied mijn vogels nu een variatie aan droogvoer aan gecombineerd met peer.
Daarnaast krijgt elke gaailijster dagelijks 2 grote sprinkhanen.
Mij is verteld dat er veel proteïnen in sprinkhanen zitten en dat dit prima bouwstoffen voor het lichaam zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten