Allmix

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door minla » 28 jan 2015, 14:16

Rozijnen bevatten ijzer, maar weinig. 3mg per 100 g

Maar 10% noten is best veel, en het ligt er een beetje aan welke noten maar ze zijn een zeer belangrijke leverancier van ijzer! Tenzij het pinda's zijn, want dat eigenlijk ook een peulvrucht en bevat veel minder ijzer. Ik vind het slecht dat jouw leverancier zegt dat er geen ijzer in zit. Volgens mij een voorbeeld van" ik wil het graag verkopen, maakt niet uit hoe".

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door Henri » 28 jan 2015, 14:50

Als noten worden kastanjes vermeld.
Op de verpakking, op internet en via de leverancier is het ijzergehalte niet te vinden.
Heb jij enig idee hoe te achterhalen is wat het ijzergehalte van dit product is?

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door van Tuijl » 30 jan 2015, 05:32

er zit ijzer in, het is onmogelijk dat een notenmix geen ijzer bevat. net als pellets. (dit heb ik eens nagevraagd) pellets hebben als hoofdbestandsdeel graan. dit geeft de structuur. graan bevat ijzer en zodoende is er geen pellet op de markt zonder ijzer.

Ik heb verschillende bedrijven eens gemaild met de vraag hoe ze hun ijzergehalte berekenen en hoeveel er precies in zit. de meeste antwoorden niet eens. een enkeling komt met een eerlijk antwoord: "we weten het niet".

daar is volgens mij de kous wel af, zeker als je het met een buitenlands bedrijf wilt proberen. maargoed, niet geschoten is altijd mis dus stuur ze een mail zou ik zeggen. daarnaast vind ik hun producten niet gek uitnodigend eruit zien. zeker niet voor vruchteneters. waarom zou je overigens niet dit aanschaffen ipv de papegaaienmix? http://www.allpet.it/tutta_frutta_gb.htm

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door White_Blackbird » 30 jan 2015, 13:13

Ik denk dat van Tuijl gelijk heeft. Vrijwel overal zit ijzer in. Waarschijnlijk is dit geen probleem voor de meeste soorten. V.w.b. die Allmix: ik begrijp sowieso niet goed waarom iemand papagaaienvoer aan V & I etende soorten voert...Omdat de vogels het lekker vinden? Als ik mijn vogels de keuze zou geven zouden ze alle dagen alleen maar meelwormen eten.
Ook begrijp ik niet dat iemand experimenteert met relatief nieuw voer uit het buitenland, dat nog maar door weinig mensen in Nederland getest is. Ik zou daar mijn zeldzame vogels niet graag aan blootstellen. Het beste lijkt mij een compleet voer te geven wat speciaal ontwikkelt is voor Vruchten en Insectenetende soorten. Een voer dat al wat langere tijd op de markt is en wat zich door de jaren heen heeft bewezen.
Zelf voer ik al meer dan 10 jaar Orlux remiline patékorrel aan mijn spreeuwen, lijsters, gaailijsters en kraaiachtigen. Een pelletvoer waarbij mijn vogels in conditie blijven, behoorlijk oud worden (>10 jaar) en waarbij (dankzij o.a. het in het voer aanwezige caroteen) hun kleuren ook nog eens goed op peil blijven.(zie hieronder)

Afbeelding

Overigens zijn er meer voeders van vergelijkbare kwaliteit, denk aan Nutribird. Maar de Remiline korrel kost mij slechts 38 euro voor 25 kg en ik denk altijd: "never change a winning team" Even voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen Orlux :D

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door Henri » 30 jan 2015, 14:33

Ik kreeg de volgende aanvullende informatie over Allmix van mijn leverancier door:
Vitamines waar ijzer in zit:
B1 - 4 mg
B2 - 6 mg
B6 - 4 mg
B12 - 0,09 mg

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door Henri » 01 feb 2015, 16:16

Bij veel parkieten- en papegaaienkwekers maakt Allmix al jaren deel uit van het voedingspatroon.
Sinds een jaar of 4 maakt Allmix deel uit van het gevarieerde menu dat ik mijn vogels aanbied.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door Henri » 29 mar 2015, 15:52

Ik ken meerdere ervaren vogelkwekers, die al jaren Allmix aan hun kromsnavels en aan hun insectenetende vogels voeren.
De vogels eten het zo graag dat ze de pellets en het universeel er voor laten liggen.
Van enkele leveranciers van vogelvoeders heb ik begrepen, dat de verkoop van Allmix nog altijd stijgt.
Dat bewijst natuurlijk nog niet dat het een goed product is, daarvoor is meer inzicht over de samenstelling vereist.
Over de samenstelling van deze Italiaanse vruchten- en notenmix is relatief weinig bekend.
Op de 5kg emmer en op de website van Allpet is niet veel informatie te vinden.
Wie kan me helpen aan aanvullende informatie over de bestanddelen van dit product?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door minla » 29 mar 2015, 17:36

Als ik alleen meelwormen voer dan laten ze het universeel en pallets ook liggen. Dat wil dus helemaal niks zeggen toch? Ervaren kwekers van insecteneters...welke soorten kweken zij dan succesvol met allmix? Als jouw bevriende en ervaren kwekers er veel succes mee hebben en de vogels worden ook oud en blijven vruchtbaar dan zou ik gewoon op je vrienden vertrouwen Henri.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door Henri » 29 mar 2015, 19:16

En dat is het nou net, ik voer niet alleen Allmix maar mijn vogels krijgen een gevarieerd menu en eten dan eerst de vruchten- en notenmix op.
Daarnaast kun je Allmix natuurlijk niet vergelijken met voedseldieren.
Probeer het eens uit en laat eens weten wat dan je ervaringen zijn.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door minla » 29 mar 2015, 20:25

Waarom zou ik het proberen? Mijn vogels doen het heel goed op tovo insectenpattee. Ik weet dat daar weinig ijzer inzit en dat het een hoge voedingswaarde heeft. Waarom zou ik dan iets proberen waarvan ik de inhoud niet weet?

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Allmix

Bericht door Henri » 30 mar 2015, 10:38

Het zou inderdaad een goede zaak zijn als er meer informatie zou komen over de samenstelling van het product.
Waarom zou je het proberen?
Omdat het beter wordt gegeten dan universeel en pellets en door steeds meer kwekers wordt gebruikt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast