Welk universeelvoer bevalt het beste?

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door minla » 02 feb 2015, 14:50

Welk universeelvoer, pallets of korrels geven jullie als basisvoer aan jullie vogels. En waarom dat merk? Doen jullie dat prijstechnisch, of kijken jullie naar wat goed gegeten wordt. Of zijn het de voedingswaarde wat jullie belangrijk vinden?

Zelf heb ik heel lang de unipattee van Orlux gegeven. Puur uit het feit dat de dichtstbijzijnde dierenwinkel het op de schappen heeft. Maar ik moet zeggen dat ik het er altijd een beetje arm vind uitzien en mn vogels de bakjes nooit leeg eten.

Na het lezen van het boekje over ziektes en voeding uitgegeven door de SEC kwam uit een vergelijking dat Tovo met kop en schouder boven de andere uitsteekt wat betreft voedingswaarde en dat hun ijzergehalte ook nog eens het laagst. Ik geef het nu en ze eten het liever als hun vertrouwde orlux voer.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door Roy » 02 feb 2015, 20:33

Hoi Minla,
Toen ik mijn gaailijsters kocht gaf de vorige eigenaar ze T16.
Ik heb later ook een keer de Remiline paté korrels van orlux geprobeerd en die eten ze beter dan de T16.
Ik ben wel liefhebber van pellets want je hebt weinig voer verspilling.
Gr. Roy

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door White_Blackbird » 03 feb 2015, 09:55

Hoi Minla,

Net als Roy geef ik mijn vogels het liefst pellets.
Voordelen zijn:

-geen verspilling, vogels kunnen niet de lekkerste deeltjes er uit halen
-vogels krijgen vanwege de samenstelling altijd een uitgebalanceerde voeding
-weinig kans op bederf. Pellets bevatten weinig vocht en zijn veel langer houdbaar dan los universeel.
-mogelijkheid om voerautomaten te gebruiken. Ideaal als je veel vogels hebt of af en toe een paar dagen weg wilt.
-pellets zijn redelijk goedkoop. Ik betaal 38 euro voor 25 kg. en hoef nooit voerrestanten weg te gooien.

Zoals ik in een ander topic al schreef gebruik ik al meer dan 10 jaar Orlux remiline.
Daarvoor ook wel andere soorten (vaak duurder) voer geprobeerd, zoals puppybrok, watervogelkorrels, T16, etc.

MVG

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door wjvdlinden » 03 feb 2015, 15:08

Zeer mooi onderwerp. Bij mij eten ze ook de bakjes met universeel nooit leeg. Ik voer tovo.

Maar de korrels van unicomplet eten ze wel vaak.

Ik ga het merk van White_Blackbird Orlux remiline ook eens proberen. Ik ben heel benieuwd.

White_Blackbird voer u dat gewoon in een bakje met alleen die korrels?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door minla » 03 feb 2015, 16:36

De remiline korrel van orlux heb ik op voorraad. Alle gaailijsters en lijsters die ik heb gehad kreeg ik er op overgestapt. Maar de fiskalen weigeren het te eten helaas. Anders was ik daar ook zeker op over gegaan.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door wjvdlinden » 03 feb 2015, 17:09

Minla, zouden schama's het ook eten?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door minla » 03 feb 2015, 17:16

Die heb ik er ook op gehad. Het is het proberen altijd waard. Mix wat korrels door de pattee en verander de verhouding van weinig korrels en veel pattee naar veel korrels en weinig tot geen pattee gelijdelijk aan.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door White_Blackbird » 03 feb 2015, 18:46

wjvdlinden schreef:
White_Blackbird voer u dat gewoon in een bakje met alleen die korrels?
Hallo Wim,

Ik maak veel gebruik van voerautomaten. De vogels kunnen dan net zo veel eten als ze willen en ik hoef niet zo gauw bang te zijn dat er ergens een voerbak leeg staat. Vooral tijdens de winterse korte dagen en lange koude nachten waarbij de vogels veel energie kwijtraken om zich warm te houden is het belangrijk dat ze niet zitten te hongeren.
Maar je kunt pellets natuurlijk gewoon in een bakje of schaaltje aanbieden en dan zoals Minla beschrijft de verhouding pellets - universeel over een verloop van enige dagen geleidelijk wijzigen om de vogels te laten wennen.
Zodra je dan ziet dat de vogels pellets beginnen te eten voer je alleen nog pellets.

MVG

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Welk universeelvoer bevalt het beste?

Bericht door wjvdlinden » 03 feb 2015, 18:58

Hallo White_Blackbird, ja had moeten weten dat het bij u anders ging

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast