nutribird of universeelvoer

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

nutribird of universeelvoer

Bericht door balimynah » 04 feb 2015, 23:00

Beste leden,

wat is verschil tussen nutribird korrel (F16) en beaphar universeelvoer. ik heb balispreeuwen en schamalijster. welke is het beste om te voeren.?

alvast bedankt

TOCKUS
Junior Forumlid
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:30
Locatie: oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door TOCKUS » 07 feb 2015, 09:56

Ik geef combinatie van nutribird en tovo universeel voer

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door balimynah » 08 feb 2015, 23:24

Hoi Tockus,
Bedankt voor uw reactie ik dacht niemand zou hierop reageren. Ik hoor heel vaak over die tofo, wat is dat en waar kan ik het kopen?

wmpw
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2014, 21:47
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door wmpw » 11 feb 2015, 21:27

Hallo,
Ik geef de balispreeuwen, als basis, F16 korrel, omdat de pagode, driekleur en mandarijn deze ook eten, maar voor de Balispreeuw zou ook de T16 kunnen is een iets grotere korrel met de zelfde samenstelling, ontwikkeld voor vruchteneters.
Ik geef geen universeelvoer omdat ze daar toch teveel van laten liggen.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door Henri » 20 feb 2015, 19:10

Niet Nutribird pellets of universeelvoer maar beide!
Ik ben er voorstander van om de vogels een uitgebreid en gevarieerd voedselmenu te verstrekken en dan aangevuld met voedseldieren.
Elke dag spruitjes? Ik moet er niet aan denken!

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door rickvgro » 22 feb 2015, 13:06

Ik voerde mijn Bali's universeel met altijd gesneden fruit erdoor. Daarnaast Uni Komplett en F16. Heel af en toe gaf ik tofu door de tofu. Dit aten ze erg goed overigens. Tofu is bij de meeste supermarkten wel te krijgen. Het ligt in het koelvak bij de vegetarische producten.

wmpw
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2014, 21:47
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door wmpw » 22 feb 2015, 16:08

Heb in het verleden ook wel tofu gevoerd, gemalen door het universeel, is wel van plantaardige afkomst, soyaboon.
Na wat zoeken op internet, kwam ik tegen dat dit veel ijzer bevat en zelfs voor mensen wordt geadviseerd het niet te vaak te eten.
Is het dan wel verstandig ??? dit aan Balispreeuwen te voeren?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door White_Blackbird » 01 mar 2015, 20:21

Heel veel liefhebbers willen hun vogels zo gevarieerd mogelijk voeren. Ze geven dan universeel en pellets.
Het grappige is dat ze dan 2x hetzelfde geven. Sommige mensen maken het nog bonter. Ze geven 3 soorten universeel voer met waarschijnlijk in het achterhoofd: "wat de ene voeder fabrikant aan ingrediënten vergeten is daar heeft de andere fabrikant misschien wel aan gedacht" Het zegt veel over de onzekerheid van ons vogelliefhebbers :D

Een pellet is eigenlijk geperst universeel. Pellets zijn echter veel beter dan universeel omdat ze:
a) minder aan bederf onderhevig zijn.
b) alle voedingstoffen en vitamines in de juiste verhouding bevatten.
c) vogels niet steeds de lekkerste deeltjes er uit kunnen zoeken en daardoor minder eenzijdig gevoerd worden.

Wat je ook veel ziet is dat vogels worden 'vermenselijkt' Wij eten graag gevarieerd, dus vogels zouden dat ook moeten doen. Maar zo werkt het dus niet. Veel vogels hebben van nature eigenlijk een vrij saai dieet. Sommigen eten alleen maar insecten, alleen maar vis of alleen maar fruit. Ze hebben geen BBQ, geen leuke taartjes of koekjes, lekkere jus, gebonden soep, gebakken, geroosterd of gekookt eten zoals wij mensen. Toch lijken de vogels niet echt te lijden onder dit gemis :mrgreen:

MVG

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door hwamei » 01 mar 2015, 22:36

Bij mij geldt hetzelfde, bij mij worden ze niet verwend, en voer ook remeline korrels in de winter en verder niets dit geldt voor mijn lijsters, en ze kweken elk jaar goed.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door smoke » 02 mar 2015, 06:54

Hwamei

Eten je shamas ook pellets dan?

Nee toch?

Ik heb deze winter ook korrel willen geven aan mijn witkuiven , maar ze eten het niet graag .

Ik was dan bang dat ze zouden vermageren maar dat is mss onterecht?

Gr smoke

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door hwamei » 03 mar 2015, 09:26

Nee shama's krijgen gewoon universeel

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door Henri » 06 mar 2015, 13:25

In de vrije natuur genieten alle vogels elke dag weer van een uitgebreid en gevarieerd seizoensgebonden menu met allerlei zaadjes, insecten, vis, vlees, bloemenknoppen, groenten, kruiden, noten, wortels, vruchten en noem maar op en dat dan ook nog eens in een onbeperkt gebied.
Daarom stel ik aan mijn vogels, die in volières bivakkeren die helaas aan bepaalde afmetingen zijn gebonden, een breed scala aan vitaminerijke voedingsmiddelen ter beschikking, in een poging om in hun natuurlijke behoefte te voorzien.
De vogels hebben altijd de neiging om allereerst de lekkerste hapjes te verorberen ( eerst het zoet dan .....) maar ik geef ze pas een nieuwe voedermengeling als hun voederbak leeg of nagenoeg leeg is.
Ik kies voor variatie en mijn vogels varen er wel bij!

danny/*123
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 aug 2015, 16:09
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door danny/*123 » 29 aug 2015, 23:16

Wat White_Blackbird Henri zegt ben ik volledig mee eens. Variatie geven aan je vogels is zeer goed waneer je weet over welke variatie het gaat. Bv. De meeste fouten die worden gemaakt is dat ze de voeders gaan mengen zoals Universeelvoer van twee verschillende merken mengen, maar ze weten niet dat ze twee maal het zelfde geven aan hun vogels. Nog een voorbeeld van mensen die eivoer geven ze mengen cédé met orlux dit zijn gewoon twee identiek de zelfde producten. Er zijn mensen die dierlijke eiwitten geven in de winter een vogel heeft geen behoefte aan extra eiwitten in de winter, ze hoeven geen jongen te voeren die eiwitrijke voeding nodig hebben. Zo kan je nog veel voorbeelden aanhalen. kijk gewoon naar de levensstijl en de eetgewoontes die de vogel er op na houden in de natuur. En zoek misschien ervaren liefhebbers die met dit soort vogel goede resultaten hebben, en kwa voeding misschien variabel zijn maar juist, het schiet dan nog soms niet over (als je begrijpt wat ik bedoel). Tracht zo veel mogelijk de natuur een beetje na te bootsen in je volières. En zie naar het habitat van de vogel in kwestie. Ik wil hiermee niemand kwetsen ieder doet wat hij denkt goed te doen voor zijn vogels of huisdieren, als je goed zit met je voeding en resultaten boekt blijf er dan steevast bij, ik wil gewoon liefhebbers waarschuwen voor let op voor het "te veel"!. lever aandoening en vraatzucht liggen dicht op de loer. Gr en succes met jullie hobby. :)

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door fazant » 03 sep 2015, 09:14

Ik ben het wel met het antwoord van danny/123 eens,

Kun je niet beter in het voorjaar wat vitamine toevoegen aan het (universeel)voer.

Bijv. Ik het goede ervaring met breed-max white, om dit vanaf maart onder het universeelvoer te mengen.

In de winter krijgen mijn vogels een minder voedingsrijk dieet omdat ze dan minder nodig hebben.
De vruchteneters enkel appel met t16 wat in het voorjaar veranderd in t20 en aangevult met oa. Banaan wat zeer energierijk is.
Over het fruit die ik 1 eetlepel orlux universeel ook staat er altijd een bakje wisbroek 2mm

Mijn insekteneters geef ik orlux universeel, wisbroek 2mm en aan de lijsters remilinekorrel. Alleen vanaf het voorjaar insecten.

Nu las ik in het club blad een artikel over vruchtbaarheid van onze vogels,
En dat vitamine a & e zeer belangrijk zijn voor een goede kweek.
Ik wil volgende kweekseizoen deze vitamines onder het universeel van orlux mengen.
In zit te denken vitamine van de imme, heeft iemand hier ervaring mee?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: nutribird of universeelvoer

Bericht door minla » 03 sep 2015, 13:17

Mij lijkt het beter en goedkoper om het bij 1 soort voeding te houden....en dan een van de wat betere merken....ook zie je dan dat daar alles eigenlijk al wel in zit kwa vitaminen en de juiste hoeveelheid eiwitten en dergelijke. Uitsluitend met de kweek vul je het dan aan met levende insecten die op een vitaminen preparaat hebben geleefd of bestrooid zijn met vitaminen. Keep it simple ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast