Karmozijnbes.

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Karmozijnbes.

Bericht door Niltava » 04 aug 2004, 09:22

Wie weet er iets af over het gebruik van de karmozijnbes , is die goed voor de vogels? <br>En heeft het invloed op de kleur van de vogels ?

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Karmozijnbes.

Bericht door akosua » 04 aug 2004, 14:01

Hallo Huub,<br><br>Heb ik nog nooit van gehoord, ik weet wel dat de lijsterbes, vuurdoorn en de blauwe bosbes iets kleur stimuleren voornamelijk de roodtint.<br>Ik zelf heb echter hier maar weinig van gemerkt zogering was het resultaat.<br>
v

MSp
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2004, 03:12
Locatie: zuid holland
Contacteer:

Re: Karmozijnbes.

Bericht door MSp » 05 aug 2004, 21:17

Via een van de plantensite's geef ik je deze info door:<br><br>"In Europese bronnen wordt de giftigheid van de plant vaak wat geminimaliseerd, en worden hooguit de pitten en de wortels als giftig beschreven.<br>Amerikaanse bronnen daarentegen beschrijven de plant vaak als 'wellicht onveilig' voor wat de uiterst jonge scheuten betreft, tot 'zeer giftig' wat de rest van de plant aangaat."<br><br>Vanuit mijn vroegere opleiding en stages weet ik dat de bes van deze plant zeer giftig is.  Aangezien de vrucht er zeer aantrekkelijke uitziet en lijkt op de braam is het voor kinderen zeer gevaarlijk.<br>Nu kunnen vogels meer  voor ons giftige planten eten, maar in dit geval zou ik het risico niet nemen.<br><br>Voor het op kleur houden heb ik goede ervaringen gehoord met spirulina, wat door het universeel voer of fruit wordt gewerkt.<br>Bij mij wordt het fruit met spirulina echter niet gegeten.<br><br>Groetjes en succes.<br>
Laatst gewijzigd door MSp op 05 aug 2004, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

MSp
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2004, 03:12
Locatie: zuid holland
Contacteer:

Re: Karmozijnbes.

Bericht door MSp » 05 aug 2004, 21:21

Bij deze nog even de site: de plant heeft ook nog genezende eigenschappen. Maar denk aan de kids! <br><br>http://www.annetanne.be/kruiden/karmozijn.html

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Karmozijnbes.

Bericht door Niltava » 08 aug 2004, 18:13

Bedankt voor jullie reacties .

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Karmozijnbes.

Bericht door Niltava » 22 sep 2005, 19:00

Ik heb nog steeds een karmozijnbes plant staan in mijn voliere , waarin ik nu een koppel oranjebuik Niltava's en eenkoppel rode kardinalen heb gehuisvest.<br><br>Opvallend is dat met name de niltava's regelmatig verse besjes nuttigen , en dit zonder problemen.<br>De niltava's heb ik nu ruim 2 jaar en de rode kardinalen sinds vorig jaar.<br><br>Van de niltava's had ik eigenlijk niet direct verwacht dat ze bessen aten , zijn er nog meer bessen welke ik ze kan en mag geven ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten