Voeren van wormen

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Voeren van wormen

Bericht door Wouard » 23 nov 2007, 13:59

Wat zijn jullie ervaringen cq. meningen met het voeren van wormen aan jullie vogels?

Dit na aanleinding van de opmerking van Arjan in het stuk over de Turdus hortularus onder vogelsoorten.


Quote:
"T.a.v. wormen.
Natuurlijk kan je ze zelf steken dan is er het risico op gaapziekte maar hoevaak heb jij al een merel of spreeuw luid gapend op de dakgoot zien zitten.
Persoonlijk vind ik dat een broodje aap verhaal. OK het zal heus wel voorkomen, net zoals de hoofd prijs van de staatsloterij gegarendeerd valt, maar welke kans is er dat jij in de prijzen valt." eind quote

(ik weet niet hoe je een quote kan plaatsen in een artikel, vandaar maar zo)

Ik vind het een plausibele mening/stelling. Graag jullie meningen

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Voeren van wormen

Bericht door Niltava » 23 nov 2007, 17:56

(ik weet niet hoe je een quote kan plaatsen in een artikel, vandaar maar zo)

Anne, je kunt een quote plaatsen door op citeer te klikken.
Je kunt dan het gehele berichte citeren, of een gedeelte door wat tekst te wissen.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Voeren van wormen

Bericht door Wouard » 24 nov 2007, 15:24

Huub,

Lukt dit ook van het ene onderwerp naar het andere?

ime

Re: Voeren van wormen

Bericht door ime » 24 nov 2007, 20:36

Wormen zijn heel goed voer voor lijsters, merels e.d. Wormen die je vangt in de tuin,weide,bos of composthoop zijn ideaal opfokvoer. Je hoeft ze niet te bepoederen. Zo'n worm bevat voor de jonge lijsters alles wat ze nodig hebben. Het eiwit/mineralengehalte is uitstekend. De Japanse nachtegalen en gaailijsters(gaailijsters behoren niet tot de lijsterfamilie maar zijn timalies) die ik had/heb eten geen wormen en volgens mij doen alle timalies dat niet graag.

Ik ben het verder wel met de stelling eens. Het risico van gaapwormen is in theorie aanwezig maar volgens mij niet groot. Je kunt ze natuurlijk ook kopen bij een wormenkwekerij maar ik vraag me af of ze dan nog zo voedzaam zijn.
Ik zou ook geen wormen zoeken op plaatsen waar vogels roesten en hun poep de grond bedekt.

Gaapwormen zijn verder goed te bestrijden en bij enig vermoeden of 1 keer per jaar kun je de vogels ontwormen. Je hoeft zo de voedzame worm niet te mijden.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Voeren van wormen

Bericht door Niltava » 25 nov 2007, 01:25

Huub,

Lukt dit ook van het ene onderwerp naar het andere?
Ja, je kopieert dan de tekst en zet het in een ander onderwerp.
Dus op citeer klikken, tekst kopieren en plakken in ander onderwerp.

bewolkt

Re: Voeren van wormen

Bericht door bewolkt » 30 dec 2007, 23:37

Ime

heb ook een vraagje over meelwormen voeren,
hen na 20 jaar weer vogels ,nl.driekleurglasspreeuwen,witkruin roobborsttapuiten ,herdermanias,
deze zitten allemaal te wachten wanneer ik ze eten geef ,en dan voornamelijk op de wormen ,die ik zo in de voliere gooi ,op de grond .
Is dit wel goed ,kunnen ze niet teveel meelwormen krijgen .

ime

Re: Voeren van wormen

Bericht door ime » 02 jan 2008, 11:16

Ik vind dat je altijd moet oppassen voor te eenzijdige voeding. Als de vogels naast de meelwormen nog universeelvoer eten en andere goed gevoerde en bepoederde insekten zie ik geen bezwaar in het verwennen van de vogels met meelwormen.

Anderen vinden dat met name de mannen te fel op hun poppen worden tijdens het broeden en zo de broedcyclus verstoren. Ik heb hier nooit iets van gemerkt bij mijn vogels.

Als je jonge vogels hebt (die hun vitaminen niet uit het universeelvoer kunnen halen) moet je meer oppassen voor eenzijdige voeding en dus niet alleen maar meelwormen geven als opfokvoer.

Zie ook verder de al gevoerde discussie/informatie op dit forum.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten