Gevriesdroogde insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Jandb » 05 mei 2008, 20:54

Bedankt Ger, voor het advies, ook bedankt softbill en gaai, maar het laatste lijkt me nog het beste :)

Ik gebruik ipv detol of bleekwater, een product van busy birds, het is een vrij nieuw product: Birds Well Super. Het klinkt in elk geval erg lovend, eerst vond ik het nogal een ongeloofwaardig product, maar er blijkt op meer plaatsen, reactie te zijn van mensen die het een heel goed product vinden. Ik vind het erg aangenaam ruiken, volkomen onschadelijk voor de vogels en werkt antibacteriëel en zou goede bacteriën bevatten, wel erg raar, bacteriën in een citroen geurende oplossing. Althans vind ik nergens geen info over de concrete samenstelling... het reinigd wel zeer goed en gwn nog is nasprayen voor de desinfecterende "blijvende" werking. Iemand ervaringen met dit product? Ik heb ook Cid 20 voor de extreme aanpak, dit heb ik van de vogelarts, het is een virucide, fungicide en bactericide.

Het is mssn wel veiliger om detol te gebruiken ofzo, zo weet je zeker dat je met een desinfectans gereinigd heb, maar voorlopig werkt de "biologische" aanpak ook en het is daarbij ook nog is vogelvriendelijk, dus je kan lekker schrobben, met de vogels in de volière, moest dit wegens omstandigheden nodig zijn.


ps: gaailijsters zijn nog altijd mooi afwisselend aan't broeden, ik heb net het eten weer ververst, het universeelvoer droogt met dit weer wel erg snel uit...

Even nog een kleine rondvraag: Denken julie dat elke volière een beschutte kant moet hebben, dan bedoel ik niet met losse struiken, maar een haag of een scherm tot ongeveer 3 kwart hoog van de volière? Ik dacht aan gespleten bamboematten, boomschorsmatten, heidematten (hier heb je een goedkope versie van (ongeveer 29 euro, maar die zijn dan weer niet geheel zichtdicht en vooral niet winddicht). Ik ben dus opzoek naar een duurzame en prijs kwaliteit goeie oplossing, als julie tips hebben, weet trouwens ook niet of gespleten bamboematten, een goede schutting vormen tegen regen en wind.., ze komen wel het goedkoopste uit, deze hebben ze momenteel in de Macro (groot warenhuis). Ik overweeg om één zijde voor 3/4 dicht te maken, zodat de vogels zich veiliger voelen en mssn toch willen gaan broeden, aangezien zowel de jap nachtegalen als de diadeemtimalies niet willen gaan broeden en toch in conditie zijn. Ik hoor regelmatig broedse geluiden vanuit de conifeer gemaakt door de jap nachtegaal man en hij zingt volop!

Mvg

Jan

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door White_Blackbird » 05 mei 2008, 21:14

Als ik zo eens naar mijn volières kijk moet ik zeggen dat ze eigenlijk allemaal wel 1 of meer beschutte kanten hebben. Zowiezo hebben alle kweekvluchten tussenwanden van donkergroen damwandprofielplaat. De overige grotere volières hebben allemaal een achterwand van hout of wilgenmatten en ook zijn er vluchten (de grootsten van 3 meter hoog) waar delen zijn afgeschermd met groen nylon winddoek met daar weer overheen camouflagenet. Een makkelijke en goedkope oplossing voor grote oppervlaktes. En de volières vallen daardoor ook niet zo op in het landschap. Meestal bouwen de vogels hun nesten in de beschutte of donkerste gedeelten van mijn volières...

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Gaai » 05 mei 2008, 21:31

Bij al mijn volières is er ook wel minstens één zijde min of meer volledig dicht gemaakt.
Ik heb gebruik gemaakt van ruw, ongeschaaft hout (hout dat men bekomt wanneer men een stam volledig in planken zaagt, met aan de zijden nog de boomschors aan). Ik heb deze planken rechtopstaand en geschraagd over elkaar vastgemaakt zodat er een gesloten ruwe houten achterwand ontstaat. Het hout raakt de bodem niet (planken zijn vastgezet op dwarslatten) en heeft een lange levensduur. Ik vind het wel mooi om aan te kijken maar het weegt wel wat. Op lichte volières zou ik het niet echt aanraden.

Softbill

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Softbill » 05 mei 2008, 21:41

The aviaries here are in 2 lines, side by side. All walls are netting except at the bottom (because I keep galliformes which will fight if they can see each other). There is also a small wooden wall at one end - mostly to protect from any strong wind. Lijster nest in the most obvious site they can find - often by the door to the aviary. Spreeuw nest wher I put the nestbox.
With netting walls, I must be careful what is housed next to each other - last year a pair of driekleur were next to a pair of groene glansspreeuw - only the driekleur bred.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten