Gevriesdroogde insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Gevriesdroogde insecten

Bericht door Niltava » 28 apr 2008, 19:43

Heeft iemand ervaring met gevriesdroogde insecten?

Zijn deze veel beter dan diepvriesinsecten, en of levende insecten?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Gaai » 28 apr 2008, 19:52

Ik heb het even opgezocht en vond dit :

Algemeen voordeel van het vriesdrogen: Conservering: Micro-organismen zoals bacteriën kunnen niet leven in een omgeving met een groot gebrek aan water.

Allen stel ik mij dan de vraag of deze insecten dan niet te droog zijn om aan jonge vogels te geven?
Zeker omdat deze nog niet kunnen drinken.

Voor volwassen vogels kan het misschien lukken. Ik heb echter nog maar alleen gevriesdroogde waterdiertjes en insecten gezien. In bv, CLAUS Bruin zitten denk ik gevriesdroogde voedseldiertjes.

Softbill

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Softbill » 28 apr 2008, 20:04

My guess at the translation again - dried insects?
Some birds will eat them but as Gaai says, they will not be good food for young - they need water with their food. I have used them only in a universal food, and the spreuwen here did not eat them.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Niltava » 28 apr 2008, 20:38

Ze bestaan ook in bijvoorbeeld krekels en buffalo's, op de site van Kreca staan ze ook beschreven, deze bied ze aan.
Ook staat erbij dat men ze voor het aanbieden als voer geweekt kunnen worden in water.
Mogelijk dat dit het te weinig aan vocht kan oplossen, en dan wel geschikt word voor aan de jongen te voeren?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Gaai » 28 apr 2008, 21:29

Het zou misschien wel kunnen lukken. Alleen denk ik wel dat je zal moeten opletten met bederf. En in ieder gevel niet nu, net voor het kweekseizoen, aanbieden. Best beginnen na de kweek zodat de oudervogels het goed kennen vooraleer de kweek te beginnen.

Ik vraag mij ook altijd af hoeveel keer de door mij aangekochte diepvriesinsecten eigenlijk al ontdooid zijn geweest vooraleer ze aan de vogels worden gegeven. Ik denk dan aan de opslag, het transport, de dierenwinkel, het transport naar de vogelliefhebber, enz.. Ooit heb ik eens een hele kilo pinkies weggegooid omdat ze gewoon stonken.
't Is altijd wel wat opletten.

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door lijster » 28 apr 2008, 21:52

Al jonge Niltava's Huub ?


Lijster

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Niltava » 29 apr 2008, 00:06

Was het maar waar.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Jandb » 30 apr 2008, 21:05

Zoals gaai al zei, de diepvriesinsecten worden wel erg vaak uit de diepvries gehaald en er terug in gestopt. Ik probeer de tijd altijd erg te beperken, maar ontdooien doet het toch een beetje en dan vormen er zich ijskristallen in de doos met insecten. Even terzijde, wat bieden julie als hoofdvoer aan deze tijd van het jaar? Ik probeer elke dag aan mijn gaailijsters, timalies, chestnutbuulbululs, een stukje fruit te geven, soms een mix en daarnaast ook een mengeling van diepvriesinsecten (buffalowormen, pinkies, redrunners, krekels, (treksprinkhanen, 3 1-2 per dag, per vogel voor de blauwooggaailijsters). Het is echter wel veel werk elke dag, die insecten uit te pakken te ontdooien, dan weer te bestrooien met avespoeder en dan al de bakjes naar de volière te brengen, een hele klus dus. Iemand tips om dit wat te vergemakkelijken? Levende insecten voeren gaat een pak sneller, de meelwormen hoef ik maar uit de bak te nemen, dat in afgezet stukje van het nachthok staat. Ik durf nu geen meelwormen meer te voeren, ivm vervetting etc.. ze willen daarbij ook nog is niet vervellen... terwijl ze dat vroeger vrij gemakkelijk deden.. Ik heb daarnaast ook geen plaats meer om levende buffalo's te vestigen en welk voer moeten die dan weer krijgen... Gelukkig heeft het popje blauwooggaailijster een prachtig ei gelegd, waar ze er hopelijk nog wat van legt en die dan met heel veel geluk ook nog uitkomen, dat is het doel dat ik voor ogen houd. Ik heb al geprobeerd om meer insecten te ontdooien voor een paar dagen en deze dan in de koelkast te plaatsen,maar ze drogen telkens uit. Dat heb ik ook als ik teveel geef en er dus een deel blijft liggen tot de dag erna etc.. Geven julie elke dag vers voer of soms ook voor een paar dagen? Het voeren blijft voormij nog altijd zoeken. Als ik dan voer geef voor één dag, is het steeds s'avonds op en hebben ze volgende ochtend reuzehonger en lijkt het wel dat ze dagen niet gegeten hebben, lijkt me toch ook niet juist, hoe vind men dus het evenwicht?

ps: de diadeemtimalies zijn broeds aan het worden, de pop maakt lichte buigingen, de man bespringt haar wel, maar valt er steeds af... hij moet het blijkbaar nog leren, ik heb geen van beiden al met nestmateriaal gezien. De japanse nachtegalen zijn ook in vorm, ik heb beiden al met nestmateriaal gezien, man al heel veel broedse geluiden horen maken, de zang is weer eens gestopt. Ze willen niet beginnen aan het grote werk.

Mvg

Jan

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door White_Blackbird » 30 apr 2008, 21:39

Je maakt het jezelf nodeloos moeilijk, Jan.
Je kunt je vogels als basis gewoon droge pellets geven. Een flinke bak, dan kunnen ze er dagen van eten. Je moet dan denken aan Nutribird pellets, beokorrels of Orlux patékorrels(geef ik aan alle vogels). Maar ook kleine hondenbrokjes zijn een goed alternatief. Pas als er eieren dreigen uit te komen moet je gaan denken aan levend voer of diepvriesinsecten. Die buffalo's laat je gewoon kruipen in een ondiepe bak gevuld met een laagje kuikenmeel of handopfok bijv. van CEDE. De insecten kunnen zich lekker voleten en de vogels pakken wat ze nodig hebben. Die diepvries insecten intdooi ik trouwens niet van tevoren. Daar heb ik het nut nooit van ingezien. Momenteel heb ik 2 volle nesten met jonge spreeuwen en blauwe eksters en die krijgen gewoon 1 x per dag levende meelwormen en buffalo's en 3 x per dag een flinke bak bevroren pinkies en buffalo's. Bekken vol bevroren pinkies worden aan de jongen gevoerd, zonder nadelige gevolgen. En na een kwartiertje is alles natuurljk geheel ontdooit. De eksters krijgen ook nog bevroren sprinkhanen en krekels. Alle voederdieren worden bestrooid met Aves strooipoeder.

Softbill

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Softbill » 30 apr 2008, 22:02

WB thinks like me ;-) (But I do feed all my birds fresh food every day - soaked food must be provided fresh every day).
All birds here are fed the same all year, only when there are young are insects provided. Frozen insects do not need to thaw, or perhaps it is more accurate to say that they thaw in only a very few minutes - the time to carry them from the freezer to the aviary (if they are not held in one large amount).
Laatst gewijzigd door Softbill op 30 apr 2008, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Gaai » 30 apr 2008, 22:44

@ Jan

Vogels verzorgen kan inderdaad heel wat tijd kosten. Met enige organisatie kan je echter de tijd heel wat inkorten. Ik gebruik deze tijd ook om mijn vogels te observeren. Ik moet er wel bijzeggen dat het leuker is in de zomer dan in de winter, maar dat het in de zomer ook meer tijd in beslag neemt.

Hoe doe ik het?

Vooreerst geef ik elke dag vers voer. Ik heb er voor gezorgd dat ik aan de vogels die ik hou, allemaal hetzelfde voer kan geven, behalve de kookaburra's. Dit scheelt al heel wat.
Om te beginnen staan mijn levende voedseldieren in de volière zelf. Mijn volière bestond vroeger uit kale kweekboxen waarvan ik er nu dus enige gebruik als stockageruimte.
Ik werk ook met dubbele potjes. Eerst vul ik de verse potjes met het voedsel. Dit omvat een droge mengeling van beokorrels met universeelvoer. Dan even naar de diepvries in het tuinhok om de dozen met diepvriesinsecten. Per bakje een handvol mengeling van pinkies, buffalo's en krekels. Vervolgens de naakte babyrattjes die ik even afspoel in koud water.
Als de potjes gevuld zijn haal ik de oude potjes uit de volières en was deze af. Afdrogen hoeft niet want ik gebruik ze pas terug de volgende dag.
Tot slot allemaal vers water en gedaan.

Dit alles neemt ongeveer een half uur à 45 minuten in beslag. De bevroren insecten zijn tegen die tijd ook al bijna volledig ontdooid en de verse bakjes worden in de volières gezet.

Softbill

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Softbill » 30 apr 2008, 22:53

50 separate aviaries here - over half with more than one food to change - some with 4 seperate foods for very different birds - 3 hours for all of the many jobs needed for the complete feeding of all birds - 2 hours if I hurry a lot.

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Jandb » 05 mei 2008, 09:35

Ok, ik denk dat ik het nog niet zo slecht doe dan. Ik treuzel mssn een beetje te lang, met het afwassen van de potjes, ik ga een keer wat extra potjes in huis halen. Een klein vraagje, het oude badwater, gieten julie dat gewoon in de volière weg? Ik doe dit wel of zwier het door de draad, anders wordt het te modderig in de volière. Ik twijfel een beetje of dit wel goed is, van het water, welk mssn niet meer geheel infectievrij is, terug in de volière te kieperen, soms is dit ook bevuild met uitwerpselen enz, niet erg hygiënisch dus.. Echter de volle badschalen naar buiten brengen, zorgt ook voor het nodige gesmos, dus ook weer niet erg handig, mssn bied een emmer waar ik de overschot aan water in uit kieper wel een oplossing, maar dat is weer een reservoir meer om mee te brengen naar de volière... De gewassen schalen plaats ik eerst in de volière en daarna worden ze gevuld met water. Of hebben julie die ook dubbel om het werk te sparen?

Ik heb eergisteren voor het eerst sinds vorig jaar weer de typische balts van de diadeemtimalie gezien, trillerig omhoog gehouden vleugels, en wippende bewegingen, echter geen paring tot gevolg en geen intresse door te pop getoond. Welk ik een paar keer opgemerkt heb, is dat de man de pop soms achterna jaagt... Terwijl ze al gekoppeld zijn, ze zitten elkaar vaak te kroelen enz...
Met dat jagen is de pop niet echt tevreden..

Graag ook op dat laatste een reactie,

Alvast bedankt voor julie adviezen,

Mvg Jan

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Gaai » 05 mei 2008, 10:27

Dag Jan,

Het water uit de binnenvolières giet ik uit in de loopgang. De bodem is hier uit beton. Het water gebruik ik vervolgens om de gang of de volières zelf te kuisen. De betonnen bodem loopt een beetje af waardoor het water en het vuil aan de achterzijde van de volière naar buiten lopen.

Het water uit de buitenvolières giet ik door de draad naar buiten. Nu in de zomer giet ik het op de planten.

Softbill

Re: Gevriesdroogde insecten

Bericht door Softbill » 05 mei 2008, 11:10

If the bath is kept clean, it does not have to be changed each day. Place the bath off of the ground and also far from perches if possible.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten