Voeding overdag

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Voeding overdag

Bericht door wjvdlinden » 19 feb 2009, 14:32

Hoe regelen jullie de voeding overdag. In het broedseizoen kan ik door de week alleen 's morgensvroeg voeren en 's avonds.

Hoe doen jullie dit?

Is dit gewoon een kwestie van veel meel buffalo's en pinky's en wasmotten neerzetten. Witte meelwormen alleen 's morgens en 's avonds?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door Gaai » 19 feb 2009, 18:37

Ik heb het geluk om op 5 minuten van het werk te wonen. Ik vertrek 's morgens om 07.45 uur en ben tegen 17.10 uur terug thuis. Onder de middag ben ik 40 minuten thuis dus normaal kan ik wel minstens drie keer per dag vers voer geven. Het voordeel is dat de wormen, muizen, e.d. steeds vers zijn. Ik heb ondervonden dat als je er een hele schaal voederdieren inzet, ze deze allen zo snel mogelijk doodmaken waarna alles blijft liggen.

Er zijn echter mogelijkheden om de voedseldieren gedoseerd aan te bieden. Zo zag ik reeds in ons maandblad een PVC-buis met gaten waardoor de meelwormen stuk per stuk konden ontsnappen. Ook kan je een bak met stro in de volière zetten en daar je wormen ingooien.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door wjvdlinden » 19 feb 2009, 20:40

Ik wil eigenlijk alleen witte meelwormen geven. Daarom durf ik nooit een bak vol meelwormen neer te zetten. Dit zou heel slecht zijn voor de jonge japanse nachtegalen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door White_Blackbird » 19 feb 2009, 21:44

Je kunt natuurlijk ook een bak levende buffalo's neerzetten. De oudervogels hebben dan de hele dag de beschikking over vers voer. Zelf ben ik ook vaak de hele dag weg en als de vogels jongen hebben zet ik afhankelijk van het soort vogel en/of leeftijd van de jongen permanent bakken met levende buffalo's, meelwormen en dendrobena's(wormen) in de kweekvluchten. De buffalo's en meelwormen laat ik daarbij permanent in een laagje handopfokvoer rondkruipen. Ook geef ik diepvriespinkies en diepvriesbuffalo's die, doordat ze gekookt zijn, makkelijk een dag goed blijven. Voor sommige soorten vogels zou je ook kunnen denken aan levende krekels die je in een diepe bak zet waar de krekels niet uit kunnen, maar de vogels dmv. een tak wel bij kunnen...

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door Gaai » 19 feb 2009, 21:51

Ik zou toch ook kiezen voor de bak met buffalowormen en de witte meelwormen enkel 's morgens en 's avonds geven.
De witte wormen hebben tegen de avond toch al terug een hard pantser?

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door Wim » 19 feb 2009, 22:15

Kreeg laatst van iemand te horen die de witte meelwormen nu al uit de bakken haalt, in een zakje doet, om vervolgens deze in te laten vriezen. Dien je volgens mij de meelwormen wel in een voldoende verwarmde ruimte te houden. De vogels hebben deze week in ieder geval als bijzonder menu sprinkhanen en dola's op de spijskaart staan. Ook krijgen ze drie keer per week een groente -en fuitmix aangeboden, aangevuld met vitaminen en spirulina.

Groet,

Wim

garrulax

Re: Voeding overdag

Bericht door garrulax » 19 feb 2009, 22:32

nu al witte meelwormen invriezen werkt goed, doe dit al jaren alleen in het seizoen in kleine porties geven ze bederven snel

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door Gaai » 19 feb 2009, 22:35

Ik heb zelf ook al eens witte meelwormen gekookt en ingevroren. Na het ontdooien werden ze volledig zwart.
Hetzelfde heb ik dan gedaan met de witte poppen, doch deze waren dan weer te hard geworden en werden niet meer gegeten.
Daarna heb ik het nooit meer geprobeerd. In ieder geval, hoe warmer de wormen staan, hoe sneller ze zullen vervellen. Ik heb ze in de tijd gewoon in de huiskamer achter het vensterraam gezet en ik had witte wormen genoeg. Je kan het zeker eens proberen en laat het dan zeker weten via het forum.
Hou er rekening mee dat de eerste grote hoeveelheden witte wormen pas na een drietal weken zullen verschijnen. Dus begin er vroeg genoeg aan.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door wjvdlinden » 20 feb 2009, 09:57

Wim,

Wat zijn dola's.

Ik voer in de broedtijd aan mijn japanse nachtegalen in de broedtijd.

Uit de vriezer: Wasmotten, buffalo's en pinky's

Levend: Witte meelwormen (zoveel mogelijk. Is dit fout) en buffalo's.

Fruit: Appel

Kan ik dit uitbreiden of is dit voldoende?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door White_Blackbird » 20 feb 2009, 11:01

Ik lees hier veel berichten over witte meelwormen. Ik denk dat witte meelwormen van belang kunnen zijn tijdens de eerste dagen na het uitkomen van de jongen. Als de jongen vogels in de veren komen kun je volgens mij gewoon levende bruine meelwormen gaan geven. Dit geldt in ieder geval voor lijsterachtigen, spreeuwen en kraaiachtigen.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door wjvdlinden » 20 feb 2009, 17:59

Bruine meelwormen kan dat dan ook bij jonge nachtegalen?

Heeft er iemand ervaring met de voeding van boomklevers in het broedseizoen.?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door Gaai » 20 feb 2009, 18:14

Ik zou toch opletten bij hele jonge nachtegalen. Meelwormen zijn gekend om hun harde pantser dat door jonge vogels moeilijk zou worden verteerd. Beter zijn de Buffalowormen. Alhoewel ik ook al heb vastgesteld dat deze laatste er bij jonge vogels uitkomen zoals ze er zijn ingegaan, onverteerd! Ik denk dat het beste de diepvries pinkies zijn. Deze zijn wel vlugger onderhevig aan bederf en ik denk niet dat je ze een hele dag in de volière kan laten staan. Tegen uitdroging kan je ze in een schaaltje met een beetje water leggen.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door Wim » 21 feb 2009, 11:35

Hallo Wim,


Reagerend op jouw vraag wat dola's zijn het volgende. Dit zijn rozenkeverlarven. Sommige dierenzaken verkopen ze wel. Volgens mij betaal ik 2,75 euro voor tien stuks. Mochten ze bij jou in de buurt niet te krijgen zijn, ik heb altijd wel enig in voorraad gedurende de periode februari t/m mei. Volgens mij woon je vlak bij mij in de buurt. Ik haal ze bij een dieren/vogelhandel in Rotterdam. De vogels gebruiken vaak alleen maar het binnenste van de larve. Soms maken ze er wel een kliederboel van.

Mvg,

Wim
Ridderkerk

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Voeding overdag

Bericht door wjvdlinden » 21 feb 2009, 19:03

Wim,

Ik woon inderdaad dichtbij. Ik woon in Sliedrecht dus zeer dichtbij Ridderkerk. Maar voert u dit ook aan de nachtegalen. Welke vogels kweekte u ook alweer.

M.vr.gr.
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten