wandelende takken

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

wandelende takken

Bericht door ime » 05 mar 2009, 22:22

Een half jaar geleden heb ik een paar wandelende takken gekocht om de jongen daarvan aan de vogels te voeren. Inmiddels heb ik zo'n honderd wandelende takken en de schamalijsters zijn er dol op. Als ze mogen kiezen tussen een krekel of een wandelende tak kiezen ze voor de tak. Het enige nadeel is dat takken zich niet zo snel voorplanten als b.v. krekels.

In het boek van Werner Steinigeweg "Vruchten en insekteneters" wordt het als voedseldier voor vogels behandeld. Het wordt aanbevolen als voer omdat een wandelende tak een planteneter is. Naast eiwit van de tak krijgt de vogel dus gratis een gezonde groentemaaltijd binnen (o.a. vitamine A, waarvan zo vaak een tekort bij onze jonge vogels optreed)

Wandelende takken krijgen meestal klimop als voeding. Klimop is een giftige plant!
Nu hebben mijn vogels al weken regelmatig wandelende takken gegeten (soms drie per dag) en ik zie geen nadelige gevolgen. Ik zie alleen dat ze er gek op zijn.

Wie weet waarom de vogels ze zonder schade kunnen eten?
Heeft iemand anders ervaring met het voeren van wandelende takken?

Arjan

Re: wandelende takken

Bericht door Arjan » 06 mar 2009, 13:34

Goede vraag, Ime.
Ik ben reuze benieuwd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: wandelende takken

Bericht door White_Blackbird » 06 mar 2009, 15:54

Volgens mij zijn vogels gewoon immuun voor het ' gif ' van de klimop. Die immuniteit wordt ze misschien al door de ouders gegeven via de snavel tijdens het voeren. Vogels hebben nu eenmaal voor en vlak na het uitkomen een heel beperkt afweersysteem, dat helemaal opgebouwd moet worden...
Wat voor klimop en vogels geldt gaat ook op voor allerlei giftige bessen die voor zoogdieren gevaarlijk zijn, maar voor veel vogels geen enkel probleem opleveren. Vogels verschillen qua gevoeligheid voor bepaalde stoffen sowieso behoorlijk van zoogdieren. Rode pepers zijn een mooi voorbeeld. Als wij een klein stukje eten staat onze mond in brand. Veel vogels kunnen moeiteloos rode pepers eten en ervaren niet de brandende sensatie die wij wel ondergaan. De zaden van de peperplant worden exclusief door vogels verspreid en vandaar dan ook dat het geen enkele zin heeft een eierpikkende vogel een ei met sambal te geven: hij smult er bij wijze van spreken nog meer van!

Tim

Re: wandelende takken

Bericht door Tim » 06 mar 2009, 19:53

Ime,

Ik voerde mijn wandelende takken bladeren van bramen. Deze zijn niet giftig, werden even graag gegeten door de wandelende takken. Ik had die ook zitten om aan mijn nachtegalen te geven. ALs ik me niet vergis zitten staat de wandelende tak redelijk hoog op het etenslijstje van de in het wild levende Japanse nachtegalen.
Spijtig genoeg ging er iets mis met mijn thermostaat en bye bye takken. Laat me zeker je vorderingen weten, ik ben daar zeer benieuwd naar!

voor de liefhebbers, je moet maar is kijken op http://www.wandelendetakken.be. Als ik me niet vergis, kun je daar ook gratis eitjes krijgen. (postzegel niet geteld)

Softbill

Re: wandelende takken

Bericht door Softbill » 08 apr 2009, 09:46

The volume of the gut of an insect is tiny. Unless you feed very many insects, or the insect eats a lot of poison, there will be no effect on the bird. Almonds contain lots of cyanide but we can eat lots before we are ill - the same logic applies. The same logic applies to vitamins etc. - there will not be enough in the gut. Locusts also eat only vegetables (MUCH easier and quicker to breed than stick-insects) - nutritional data is available on the www - they do not provide proper nutrition for growing birds. There may be a link between the diet and vitamin content of insects, but it is impossible to prove without analysis. For instance, why is there so much variation - http://www.academicjournals.org/AJB/PDF ... t%20al.pdf

Insects that are poisonous to birds, store poisons from their food. They do not rely on the poison in their food, which is in their gut. For instance - Monarch butterfly caterpillar stores toxins from milkweed - asclepias sp.

We know that taste receptors in birds are not the same as in mammals. One veterinarian in the Uk has recently conducted experiments with parrots. He gave them two cups of water. One pot also contained quinine (very bitter). One pot also contained calcium glucoborate (the chemical in liquid calcium supplements). The parrots always drank the water with quinine.

Het volume van de darm van een insect is uiterst klein. Tenzij u zeer vele insecten voedt, of het insect heel wat vergift eet, zal er geen effect op de vogel zijn. De amandelen bevatten veel cyanide maar wij kunnen partijen eten alvorens wij ziek zijn - de zelfde logica is van toepassing. De zelfde logica is op vitaminen enz. van toepassing - er zal niet genoeg in de darm zijn. De sprinkhanen eten ook slechts groenten (VEEL gemakkelijker en sneller te kweken dan wandelende takken) - voedingsgegevens is beschikbaar op www - zij verstrekken geen juiste voeding voor groeiende vogels. Er kan een verband tussen het dieet en de vitamineinhoud van insecten zijn, maar het is onmogelijk om zonder analyse te bewijzen. Bijvoorbeeld, waarom er zo veel variatie is -

Insecten die aan vogels, opslagvergiften van hun voedsel giftig zijn. Zij zich baseren niet op het vergift in hun voedsel, dat in hun darm is. Bijvoorbeeld - van de de vlinderrupsband van de Monarch de de opslagtoxine van milkweed - asclepias sp..

Wij weten dat de smaakreceptoren in vogels niet het zelfde als in zoogdieren zijn. Één dierenarts in het UK heeft onlangs experimenten met papegaaien geleid. Hij gaf hen twee koppen van water. Één potten ook bevatte kinine (zeer bittere). Één pot bevatte ook calcium glucoborate (het chemische product in vloeibare calciumsupplementen). De papegaaien dronken altijd het water met kinine.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: wandelende takken

Bericht door White_Blackbird » 08 apr 2009, 20:37

Hello Softbill, welcome back on this forum.

Softbill

Re: wandelende takken

Bericht door Softbill » 08 apr 2009, 20:53

Many thanks for the welcome - I did not post because too many people complained about me using English. Please, everyone else, keep using Dutch.

Vele dank voor het onthaal - ik postte niet omdat teveel mensen over me gebruikend het Engels klaagden. Tevreden, houdt iedereen anders, gebruikend het Nederlands.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten