wormen

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

wormen

Bericht door ime » 14 apr 2009, 09:45

Welke wormen (ik bedoel geen meelwormen) kun je het best geven aan je vogels om hun jongen mee groot te brengen. Ik ben hier benieuwd naar omdat er een aantal soorten worden aangeboden in de handel. B.v. mestpieren, dauwwormen, regenwormen, dendrobena's. Wat geven jullie je lijsters, merels etc.?

Softbill

Re: wormen

Bericht door Softbill » 14 apr 2009, 11:41

I have never read any information that states that the different species contain different nutrients. I know that at least 2 people here use dendrobeanas in huge quantities, but my own birds will rarely eat them. They do not like any compost worm that smells bad when it is broken.
In the UK, I have been accused of lying or dreaming when I have said that some birds will eat lots of dendrobeanas.
If you buy the worms, there should be no problem - the worms will have been farmed. If you collect them yourself, all of them can contain various parasitic worms that can kill your birds.

Worms are approximately 90% water. The other common invertebrates that are fed to birds are aproximately 60% water. Birds needs to eat approximately 4 times more fresh worm than other invertebrates.


Ik heb nooit om het even welke informatie gelezen die verklaart dat de verschillende soorte verschillende voedingsmiddelen bevatten. Ik weet dat minstens 2 mensen hier dendrobeanas in reusachtige hoeveelheden gebruiken, maar mijn eigen vogels zullen hen zelden eten. Zij houden van geen compostworm die slecht ruikt wanneer het wordt gebroken.
In het UK, ben ik beschuldigd van het liggen of het dromen wanneer ik heb gezegd dat sommige vogels veel dendrobeanas zullen eten.
Als u de wormen koopt, zou er geen probleem moeten zijn - de wormen zullen bebouwen zijn. Als u hen zelf verzamelt, kunnen allemaal diverse parasitische wormen bevatten die uw vogels kunnen doden.
De wormen zijn ongeveer 90% water. De andere gemeenschappelijke ongewervelden die aan vogels worden gevoed zijn ongeveer 60% water. De vogels moet ongeveer 4 keer meer verse worm eten dan andere ongewervelden.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: wormen

Bericht door White_Blackbird » 14 apr 2009, 16:36

Ime, met mestpieren heb ik jaren geleden erg slechte resultaten behaald. De vogels eten ze ook niet graag en als ze ze aan hun jongen voeren gaan deze dood. Misschien dat er te veel nitraten of andere schadelijke stoffen inzitten, ik weet het niet, maar in ieder geval zou ik deze wormen vermijden. Opvallend is dat vrijlevende wormen in de volière ook zelden gegeten worden en alleen maar doodgemaakt worden door de vogels. Mijn Engelse collegalijsterkweker John meent dat de wormen verzuurd zijn door de vogelmest die ze via de volièrebodem binnenkrijgen en daardoor niet lekker meer smaken en dus worden vermeden. Misschien dat ze qua smaak dan zijn gaan lijken op mestpieren?
Dauwpieren en gewone regenwormen zijn natuurlijk ook een mogelijkheid, maar daar moet je er een hoop moeite voor doen om die in flinke hoeveelheden te pakken te krijgen en ze zouden eventueel parasieten kunnen bevatten, hoewel ik voor dat laatste niet zo erg bang ben sinds ik mijn vogels periodiek ontworm. Om de meeste risico's te vermijden zou ik me beperken tot Dendrobena's. Die kosten een tientje de kilo en je kunt er zonder toevoegingen of gebruik van andere soorten levend voer hele mooie jonge vogels mee kweken. In het broedseizoen gaan er bij mij soms wel 3 kilo van deze wormensoort per week doorheen. Er zijn oudervogels die ze niet lusten, maar dit vang ik op met andere soorten levend voer.
Waar je wel voor moet oppassen is dat je de dendrobena's niet in een te kleine of te ondiepe bak aanbied. Met warm weer verschijnen ze dan boven de aarde, gaan rondkruipen en stinken. De vogels weigeren ze dan categorisch, ook al leven de wormen nog. Ook belangrijk is het gebruik van een bak met overstekende rand die voorkòmt dat de wormen die overdag niet geconsumeerd worden 's nachts uit de bak gaan kruipen. Iets waar ze heel goed in zijn!

Softbill

Re: wormen

Bericht door Softbill » 14 apr 2009, 17:54

I have used brandlings (manure worms) for rearing in the past. The birds were reared OK. In the UK, dendrobeanas are reared on manure. The only obvious difference between brandlings and dendrobeanas in the UK is size - dendrobeanas are larger.

How many worms has John tasted?
If you keep chickens, they will go beserk if you dig the soil in their run, when they can eat the worms. They do not seem to think that they are bitter.
If birds in aviaries do not eat the worms from the soil there, they are almost certain never to suffer from parasitic worms. Earthworms are the only significant source of intestinal worms.

Ik heb brandlings (mestpieren) voor het grootbrengen in het verleden gebruikt. De vogels werden O.K. grootgebracht.
In het UK, worden dendrobeanas grootgebracht op mest. Het enige duidelijke verschil tussen mestpieren en dendrobeanas in het UK is grootte - dendrobeanas zijn groter.
Hoeveel wormen John heeft geproeft?
Als u kippen houdt, zullen zij beserk gaan als u de grond in hun voliere graaft, wanneer zij de wormen kunnen eten. Zij schijnen niet om te denken dat zij verzuur zijn.
Als de vogels in voliere niet de wormen van de grond daar eten, zijn zij bijna zekere nooit om aan parasitische wormen te lijden. De aardwormen zijn de enige significante bron van intestinale wormen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten