meelwormen

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

meelwormen

Bericht door GAAILIJSTER » 14 apr 2009, 18:35

Het is misschien al een keer tersprake geweest op het forum ,maar ik kan het niet vinden
Is het verstandig of nodig gaailijsters meelwormen te geven voordat ze eieren of jongen hebben
Ik heb namelijk een koppel borstband gaailijsters waarvan de man heel erg achter de pop aan jaagt tot het krijsen van de pop aan toe (dit lijkt mij geen balts gedrag of wel ? )
De gaailijsters waren al aan het nestelen ,maar ik heb het idee dat dit nu gestopt is
Zou dit aan het voeren van de meelwormen kunnen liggen of is het toevallig een aggresive man
Hoe denken jullie hier allemaal over

Wanneer dit niet aan het voeren van de meelwormen ligt,is het dan een optie om van de vleugels van de man de binnenste veren iets in te korten om hem een beetje te temperen

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: meelwormen

Bericht door Gaai » 14 apr 2009, 18:47

Ik heb hetzelfde voorgehad met een koppel roodsnavelkitta's. Nadat ik minder levende insecten gaf temperde de man wat maar vanaf ik weer meer insecten gaf was het weer prijs. Ik heb dan bij de man aan één van de vleugels de slagpennen ingeknipt. Hij blijft even hevig maar kan de pop toch minder schade berokkenen. Je moet wel opletten want de man moet nog kunnen bevruchten.

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: meelwormen

Bericht door Purmerbird » 14 apr 2009, 21:44

Hoi Gaailijster,
Kennissen van mij hebben ook pectoralissen( zie soorten op dit forum) met op het moment 2 jongen van 8 dagen oud. hier worden bijna geen meelwormen gevoerd, af en toe een enkele witte meelworm. De pectoralissen laten zelfs de medebewoners over het algemeen met rust, tenzij ze dicht in de buurt van het nest komen. De jongen worden gevoedt met een overdaad aan buffalowormen, diepvrieswasmotten(ontdooidt), enkele witte meelworm, krekels en dit alles besprenkeld met Yakult. dit voedselprogramma, was en is beduidend anders dan men normaal gewend was te geven.
Meelwormen maken idd aggrressief en hier dus niet, yakult helpt de darmflora en spijsvertering op gang te houden waardoor de jongen eerder piepen om voedsel en dit ook krijgen, dus snellere groei en meer eiwitten, geen last van infecties of andere moeilijke ziektes tot nu toe, wasmotten is misschien een duurder voedsel, maar wel een goed voedsel en eiwitrijk en wordt goed opgenomen. wat maakt 25 euro aan wasmotten uit als je daar een jong van 300 euro mee groot kan krijgen. Dus verander van voedsel en kijk wat er gebeurt.
het koppel pectoralissen zit by the way te broeden in een valkparkietenblok waar het deksel vanaf is.

Succes met de kweek.

Ronald Hoogervorst
Purmerend

ime

Re: meelwormen

Bericht door ime » 14 apr 2009, 22:42

Mijn nachtegalen mochten vroeger net zoveel meelwormen eten en voeren als ze wilden. Er werd nooit gejaagd door de man.
De bruine maskergaailijsterpoppen zitten beide op eieren. De mannen hebben nooit op hen gejaagd. Ook zij hebben constant de beschikking over meelwormen en brengen het liefst hun jongen ermee groot. De andere insecten die ik aanbied eten ze zelf liever op.
Wat me wel opvalt is dat de vogels zelf een gevarieerd eetpatroon volgen. Meelwormen is niet het enige wat ze eten. Ze wisselen zelf af met universeel/eivoer. Daarnaast krijgen ze regelmatig krekels en redrunners. Af en toe eten ze appel, yogurt,kaas,wormen, tofu, zaden etc. Misschien maakt het feit dat de meelwormen een niet zo groot deel van hun voeding uitmaakt ze niet vatbaar voor gejaag.
De eksters krijgen ook van alles te eten en iedere dag meelwormen. Ook bij hen wordt niet gejaagd. Daarom betwijfel ik of het gejaag door het voeren van meelwormen komt.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: meelwormen

Bericht door White_Blackbird » 15 apr 2009, 08:58

De invloed van meelwormen op het gedrag van de mannelijke vogels in de volière blijft omstreden. Je ziet dan ook heel wisselende beelden. Op sommige vogels lijkt het geven van meelwormen van invloed op bijv. op de broeddrang en/of agressie, op anderen totaal niet. Maar er zijn ook vogels die nooit meelwormen krijgen waarbij ik de man soms gruwelijk fanatiek zie jagen achter de pop...

Ook zijn er verschillen als de vogels jongen hebben. Dan lijkt er van de meelwormen minder negatieve invloed uit te gaan. In zijn algemeenheid zou ik in de periode vòòr het uitkomen van jonge vogels terughoudend zijn met het verstrekken van meelwormen, want het kan toch bijna geen toeval zijn dat zoveel liefhebbers gedragsveranderingen bij hun vogels bespeuren na het geven van meelwormen?

De meelworm blijft ondanks alles een zeer waardevol voedseldier: mijn jonge blauwe eksters werden de afgelopen 2 seizoenen vrijwel uitsluitend gevoerd met handopfokvoer vetgemeste en daarna met Aves bepoederde meelwormen grootgebracht en ontwikkelden zich tot erg mooie en forse vogels.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: meelwormen

Bericht door spreeuw » 30 dec 2012, 16:32

De mensen die ervaring hebben met vogels die agressiever worden door meelwormen, welke voeding krijgen de meelwormen dan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten