bepoederen levendvoer/insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door ime » 23 apr 2009, 20:31

Over het bepoederen van insecten/voederdieren (speciaal als het opfokvoer betreft) hoor is verschillende dingen.
De een bepoedert b.v. krekels 1 keer en bij volgende voedergiften wordt er niet meer bepoederd.
De ander bepoedert de insecten iedere keer als hij ze aan de vogels geeft.
Ikzelf bepoeder de insecten bij iedere gift en ook bij handopfok is ieder insect bepoederd. De oudervogels bewerken en schudden zo met de insecten dat er voorzover ik kan zien al minimaal poeder op de insecten zit.
Wat is jullie mening en wat doen jullie????

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door White_Blackbird » 23 apr 2009, 21:18

Meestal zet ik in de kweekvlucht waar ouders met jongen zitten een ondiepe bak op de grond. In de bak eerst een laagje handopfok(CEDE) en dan buffalo's of meelwormen er in die van te voren flink bepoederd zijn met Aves strooipoeder. Het spul is zo fijn dat het ook hecht zonder gebruik van olie of waterdruppeltjes.
Meestal staat er dan ook eenzelfde bak naast met bepoederde diepvriesinsecten. Iedere nieuwe portie insecten wordt weer bepoederd, want ik geloof niet dat je gauw te veel kan bepoederen. Eerder te weinig...

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door Wouard » 23 apr 2009, 22:03

Ik bepoeder een portie insekten per dag. De rest wordt niet bepoederd. Het bepoederen doe ik met Orlux Opti-breed. Dit is grover dan Insektenstrooipoeder van AVES. Het hecht ook niet zo mooi, maar is goedkoper en makkelijker te verkrijgen (gewoon in de dierenwinkel)

In het verleden bepoederde ik alle porties, maar ik merk geen verschil in de jongen toen en nu. Ik merk wel verschil in het soort insekten wat ze krijgen. Krekels leveren grote jongen, diepvries pinkiemaden kleinere. Meer dan 1 keer poederen heeft geen invloed. Niet poederen in het verleden leverde dode jongen op.

Dus volgens mij is 1 keer per dag een bepoederd portie genoeg.

Softbill

Re: bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door Softbill » 24 apr 2009, 08:33

I do not add anything to any insect. In the UK, breeders spray the insects with either cooking oil, or a solution of sugar or honey, to make the insects sticky. When the insects are being fed to nestlings, most people always use a powder with insects - it is unlikely that this can do harm - it is better to be safe than to be sorry. When the birds are not breeding, no-one adds anything to the insects.
A popular and successful powder is Birdcare "Insect Essentials"

Ik voeg om het even wat aan geen insect toe. In het UK, bespuiten de kwekers de insecten met of tafelolie, of een oplossing van suiker of honing, om de insecten kleverig te maken. Wanneer de insecten aan jongen worden gevoed, gebruiken de meeste mensen altijd een poeder met insecten - het is onwaarschijnlijk dat dit kwaad kan doen - het beter is veilig te zijn dan droevig te zijn. Wanneer de vogels niet kweken, voegt niemand om het even wat aan de insecten toe.

chassy
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2009, 17:45
Contacteer:

Re: bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door chassy » 10 jun 2009, 12:54

hallo
misschien voor velen een simpele vraag maar ik stel ze toch maar even.
wat betreft het voederen van de meelwormen, buffalos, morios,.., wat geven jullie? is dan vb. aves meelwormenvoer voldoende? of beter iets anders?
en dan bij het voederen van de insecten aan de vogels bepoeder je deze nog even met vb. aves insectenstrooipoeder of is dit dan niet meer nodig?
hoeveel malen wordt dit bepoederd?
ps: de insecten zijn voor balispreeuwen en beos
gr

ime

Re: bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door ime » 10 jun 2009, 19:29

Mijn ervaring is dat meelwormen liever niet het meelwormenvoer eten. Ze vasten liever en dat kunnen ze heel lang. Ik geloof dus niet in dat meelwormenvoer. Ik geef de meelwormen havermout (geen zemelen dat verhindert de opname van kalk in de jonge vogelbotten, konijnenkorrels en winterwortel.
Krekels geef ik geweekte kattenbrokjes/visvoer, paardebloemblad. De kakkerlakken/redrunners geef ik geweekte kattenbrokjes en wortel.
Mijn ervaring is ook dat je met krekels/redrunners erbij grotere jongen krijgt die beter in de veren zitten dan alleen met meelwormen/wasmotlarven. Daarnaast bepoeder ik de insecten met gistocal. Ik heb hiermee ervaring met gaailijsters en japanse nachtegalen.

Tim

Re: bepoederen levendvoer/insecten

Bericht door Tim » 12 jun 2009, 20:00

Hier krijgen de meelwormen en krekels viskorrels en bietbladeren. Ik kweek zelf mijn krekels en heb al een mooie opbrengst gehad op deze manier.

Ik geef mijn vogels diepvries pinky's, diepvries darrenbroed (beperkt) door mij gekweekte wasmotten en insecten uit een insectenval (type mo-el). Deze worden gemegd en bepoederd met carmix en calcium. Dit mengsel 's morgens en 's avonds zonder poeder.

De krekels en meelwormen worden niet bepoederd, die gaan in een emmer zo de voliére in.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten