diepvries insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

ime

diepvries insecten

Bericht door ime » 21 mei 2009, 22:29

Wat is jullie mening over de kwaliteit van diepgevroren insecten.
Ik heb laatst krekels van topinsect gekocht en pinkies. Deze insecten worden eerst geblancheerd en vervolgens diepgevroren (blancheren stopt enzymprocessen).
De krekels die ik zelf diep vroor blancheerde ik niet. Deze waren na ontdooien na een tijdje wel snel zwart maar hadden wel een inhoud en bleven zacht.(paardebloem/kattebrokken/visvoer)
Het grote verschil dat ik merkte is dat de krekels rubberachtig worden en geen van allen een maag/darminhoud blijken te hebben. Lege rubbertjes voer je zo aan je vogels. Dat lijkt me geen gezonde voeding ook al bepoeder je ze.
Voor pinkies een beetje het zelfde verhaal. Normaal zijn pinkies al wat rubberachtig maar door blancheren worden ze dat nog meer. Lijkt me ook niet makkelijk verteren voor jonge vogels.

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 22 mei 2009, 00:45

The major reason that pinkies are blanched is to destroy botulinum toxin. Freezing stops enzyme action, presumably blanched insects do not change colour when they are thawed?
Insects are very poor food for young birds, but they are the only convenient source of large quantities of essential amino-acids that are available. Insects are deficient in too many nutrients to be good food. What is inside the insect makes no difference.

De belangrijkste reden dat de pinken worden geblaanchert is botulinum toxine te vernietigen. Het bevriezen houdt enzymactie tegen, de vermoedelijk veranderen gebleekte insecten geen kleur wanneer zij worden ontdooid?
De insecten zijn zeer slecht voedsel voor jonge vogels, maar zij zijn de enige geschikte bron van grote hoeveelheden essentiële aminozuren die beschikbaar zijn. De insecten zijn ontoereikend in teveel voedingsmiddelen om goed voedsel te zijn. Wat binnen het insect is maakt geen verschil.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door Wouard » 22 mei 2009, 14:03

Ik vraag me inderdaad hetzelfde af als Ime. Gevriesdroogde insekten lijken me nog slechter door het ontbreken van vocht.

Softbill,
Ik lees vaker dat je insekten slecht voer vind, maar de doelgroep van deze club voedt in de natuur insekten, geen geweekte honde- of kattebrokken. Ik geloof er dan ook niets van dat insekten slecht voer zijn. Niet gevoede insekten zijn slecht voer. Dat geloof ik wel. Net zo als dat ik geloof dat diepvries insekten die je koopt niet goed zijn.

Ik zit op hetzelfde spoor als Ime in deze. Het beste voer voor onze vogels is een diversiteit aan goedgevoerde levende insekten.

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 22 mei 2009, 16:53

Insects have too little calcium, they have the wrong calcium:phosphorus ratio, they have no B vitamins, they have no vitamin C, they have no vitamin E, they are low in magnesium, they are often low in selenium and vitamins A, K and D, (if the birds are housed outdoors they will need very little vitamin D).

No-one knows the whole diet of any wild bird. No wild bird can eat only insects. In an avairy we can supply only a very small number of different insects. The life of a bird in an aviary is nothing like their life in the wild. Many birds could not breed in an aviary if they ate what they did in the wild because they use so few calories in an aviary. Low need for calories means that they need a higher percentage of protein than in the wild.

The label on a bag of food seems to matter to many people here. I will replace the word "dog" with the word "bird" on the ones that I use. The ingredients for dog, cat and universal foods are all very similar. But dog and cat foods usually contain more protein and fat, and more ingredients derived from animals - they are more like insects than universal food.
In the wild, only seedeaters eat a diet that is less than ~50% water - insects are 40-90% water.

De insecten hebben ook weinig calcium, hebben zij het verkeerde calcium: fosfor verhouding, hebben zij geen vitaminen van B, hebben zij geen vitamine C, hebben zij geen vitamine E, zijn zij laag in magnesium, zijn zij vaak laag in selenium en vitaminen A, K en D, (als de vogels in openlucht zij zullen vereisen zeer weinig vitamine D worden gehuisvest).
Niemand kent het gehele dieet van om het even welke wilde vogel. Geen wilde vogel kan slechts insecten eten. In avairy kunnen wij slechts een zeer klein aantal verschillende insecten leveren. Het leven van een vogel in een voliere is niets als hun leven in de wildernis. Vele vogels konden niet in voliere kweken als zij aten wat zij in de wildernis deden omdat zij zo weinig calorieën in een vogelhuis gebruiken. De lage behoefte aan calorieën betekent dat zij een hoger percentage van proteïne dan in de wildernis nodig hebben.

Het etiket op een zak voedsel schijnt om aan vele mensen hier van belang te zijn. Ik zal het woord "dog" vervangen met het woord " bird" op degenen die ik gebruik. De ingrediënten voor hond, kat en universeel voedsel zijn zeer gelijkaardig allen. Maar hond en katten het voedsel bevat gewoonlijk meer proteïne en vet, en meer ingrediënten die uit dieren worden afgeleid - zij zijn meer als insecten dan universeel voedsel.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door White_Blackbird » 22 mei 2009, 22:04

[quote="Softbill"]No-one knows the whole diet of any wild bird. No wild bird can eat only insects. Niemand kent het gehele dieet van om het even welke wilde vogel. Geen wilde vogel kan slechts insecten eten.

In verschillende boeken lees ik over wilde vogels waarvan de maaginhoud nauwkeurig is onderzocht: die maaginhoud bestaat bij insectenetende soorten, hoe is het mogelijk, voor bijna 100 % uit insecten(volwassen dieren en hun larven) en andere geleedpotigen en bij bepaalde soorten (bijv. lijsterachtigen, kraaiachtigen)soms ook uit kleine kreeftachtigen(pissebedden), weekdieren(slakken) en natuurlijk verschillende soorten wormen...Van bepaalde soorten is bekend (bijv. hoppen) dat zij louter en alleen insecten eten en zelfs niet drinken. Hun drinkwater halen ze uit, jawel, insecten...

Het zal best dat er aan de meeste commercieel gekweekte insecten het een en ander ontbreekt, maar door een combinatie van verschillende soorten aan te bieden kun je in de volière alles groot krijgen van kolibrie tot raaf. Het is raadzaam het levend voer te voeren met hoogwaardig voedsel (bijv. handopfokmeel, kuikenmeel etc. ) en alles vlak voor het 'opdienen' aan de vogels te bepoederen met preparaten als Aves insectenstrooipoeder dat de juiste calcium/fosforverhouding bevat en ook aanvullende vitaminen. Dat bepoederen van insecten wordt overigens ook veel toegepast bij liefhebbers van amfibieën en reptielen.
Hondenbrokken zijn ook een prima opfokvoer, helaas willen veel oudervogels het niet aan hun jongen voeren.

Het achterwege blijven van een succesvolle kweek van jonge vogels in de volière wordt vaker veroorzaakt door verkeerde huisvesting (gezelschapsvolières) ruziënde partners, sluimerende ziektes (atoxoplasmose, coccidiose), parasitaire wormen, mijten etc.) en/of het geven van te weinig levend voer dan... door het aanbieden van louter en alleen insecten als opfokvoer...

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 22 mei 2009, 23:11

No-one in any book or anywhere else, claims that insects etc. are 100.0000% of any bird's diet.
We do not know exactly where birds get all of the nutrients that are missing from insects. For instance, B vitamins are found only in plants, but we do not know exactly how the birds get these vitamins. If we did know, it would not be useful. We know that many birds that do not eat snails, get calcium from eating snail shells, but that does not mean that we must provide snail shells
If you read anough about stomach content analysis, you will find that it is often very misleading. Also, the contents today are different to what they will be next month, and 3 months time, and a year's time.
It is impossible to change the nutritional value of any living thing by changing its food. There is one exception - force it to eat huge quantities of something that is a minor nutrient - the gut contents can then be very significant.

You are correct - insects are very poor food on their own. They must be used with supplements.

All the softbills here feed their young on dog food - no need for supplements. In my garden at the moment, sparrows, a robin and a song thrush all steal the waders food to feed their nestlings. The waders are fed on dog food.

Niemand in om het even welk boek of nergens anders, beweert dat de insecten enz. 100.0000% van om het even welke bird' zijn; s dieet.
Wij weten precies niet waar de vogels alle voedingsmiddelen krijgen die van insecten missen. Bijvoorbeeld, worden de vitaminen van B gevonden slechts in installaties, maar wij weten precies niet hoe de vogels deze vitaminen krijgen. Als wij het wisten, zou het niet nuttig zijn. Wij weten dat vele vogels die geen slakken eten, calcium van het eten van slakshells krijgen, maar die betekent niet dat wij slakshells moeten verstrekken Als u genoeg over de analyse van de maaginhoud leest, zult u vinden dat het vaak zeer misleidend is. Ook, is de inhoud vandaag verschillend van volgende maand wat zij, en 3 maanden tijd, en een year' zullen zijn; s tijd. Het is onmogelijk om de voedingswaarde van om het even welk levend wezen te veranderen door zijn voedsel te veranderen. Er is één uitzondering - dwing het om reusachtige hoeveelheden van iets te eten die een minder belangrijk voedingsmiddel is - de darminhoud kan dan zeer significant zijn.
U bent correct - de insecten zijn zeer slecht voedsel op hun. Zij moeten met supplementen worden gebruikt. Alle softbills voeden hier hun jongelui bij de hondevoer - geen behoefte aan supplementen. In mijn tuin op het ogenblik, mussen, een roodborst en een zanglijster allen steel het waadvogelsvoedsel om hun nestvogels te voeden. De waadvogels worden gevoed bij de hondevoer.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door White_Blackbird » 23 mei 2009, 10:02

The fact that your gardenbirds feed dogfood to their chicks says little or nothing. In my garden they feed bread to their youngsters...Exactly, how many young thrushes did you breed succesfully in your aviaries last year, on dogfood Softbill?

ime

Re: diepvries insecten

Bericht door ime » 23 mei 2009, 11:24

Ik denk dat goed gevoerde levende insecten veel meer voedingstoffen bevatten dan de diepvries insecten. Die bevatten denk ik ook nog eens te weinig vocht. Diepvries insecten zal ik niet meer voeren aan mijn vogels.

Je kunt inderdaad vogels niet voeren wat ze in het wild vinden.
Maar ik denk zelfs dat goed gevoerde (en bepoederde) insecten de wilde insecten redelijk/voldoende benaderen om vogels met succes een nest jongen groot te laten brengen. De insecten bevatten zeker alle nodige vitamines (A, E, B, etc) die jonge vogels nodig hebben. Mijn gaailijsters brengen hun jongen daar heel goed mee groot en deze jongen zijn groot, goed bevederd en sterk. Ze doen er vier rondes op en alle jongen zijn van goede kwaliteit. Toen ik nog weinig van insecten en voeding wist, had ik wel eens jongen met gebreken of met slechte poten. Dat is nu niet meer.

De insecten bevatten te weinig calcium maar dat vullen de vogels zelf aan door de jongen aarde/grit te voeren of een andere calciumbron. Zo krijgen ze dus een complete maaltijd en is hondenvoer helemaal niet nodig. Insecten zijn een zeer gezond en hoogwaardig opfokvoer en dat "weten" vogels en hoeven niet arm te zijn aan vitamines en mineralen. Voor commercieel gekweekte insecten van een grote farm zal dat een ander verhaal zijn.

Hondenvoer/kattenvoer is tweede keus en de makkelijkste weg naar een matig resultaat. Jonge vogels verteren slecht koolhydraten zoals je zei softbill en hebben voor een goede groei hoogwaardige eiwitten, vitamines en calcium etc. nodig. Dus geen hondenvoer waar ze diarree van krijgen.

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door GAAILIJSTER » 23 mei 2009, 11:35

ime

welke levende insecten voer jij dan en waar koop je deze
in welke hoeveelheden verstrek je dit per jong
ik geef als levende insecten alleen meelwormen

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 23 mei 2009, 11:52

There may be a problem with my understanding of the translation, WB, but I thought that you said that some birds will not use dog food for their young. My point was that even wild birds need no encouragement.
Last year was the same as all years - dog food is 90+% of the food used to rear all softbills here. Crickets will be the only food for the young for no more than 3-4 days - many birds will use dog food from when the chicks hatch.
Last year was a very bad year - there were only 6-8 thrushes reared and 3 starlings. Lots of dead young birds because of parasitic worms.
Ime - you use no supplements with insects? The special insects that you use, they contain everything except enough calcium?

Er kan een probleem zijn met mijn begrip van de vertaling, WB, maar ik dacht dat u zei dat sommige vogels geen hondevoer voor hun jongelui zullen gebruiken. Mijn punt was dat zelfs de wilde vogels geen aanmoediging vergen.
Vorig jaar was het zelfde als alle jaren - de hondevoer is 90+% van het voedsel dat wordt gebruikt om alle insecteneters hier groot te brengen. De kreckels zullen het enige voedsel voor de jongelui voor niet meer dan 3-4 dagen zijn - vele vogels zullen hondevoer gebruiken van wanneer de kuikens uitbroeden.
Vorig jaar was een zeer slecht jaar - er waren slechts 6-8 lijsters en 3 spreeuwen grootgebrachten. Veel dode jonge vogels wegens parasitische wormen.
Ime - u gebruikt geen supplementen met insecten? De speciale insecten die u gebruikt, bevatten zij alles behalve genoeg calcium?
Laatst gewijzigd door Softbill op 23 mei 2009, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door White_Blackbird » 23 mei 2009, 12:35

Softbill,

Last year you bred 6-8 thrushes and 3 starlings on dogfood...
In the same year I bred 51 thrushes, 8 starlings and 9 azure-winged magpies pure on commercial insects...
I can't understand, even considering your problems with parasitic worms, why you keep on stating dogfood is superior to insects. The more so because lot's of captive birds are not willing to feed dogfood to their chicks.

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 23 mei 2009, 12:53

Last year I had 3 pairs of thrushes and 4 pairs of starlings.
One pair of green glossy-starlings reared 2 chicks from 2 fertile eggs, then the male died - he was ~20 years old. One pair of purple glossy-starlings lost all chicks to worms. Two pairs of spreos produced ~30-40 chicks that died at 1-3 weeks old from worms (mostly tapeworms). One pair of thrushes reared one chick on 100% dog food - I did not know they were breeding - the hen lays only 2 eggs, she was at least 50% successful - she laid only one fertile egg that I know of. One pair of thrushes hatched 3 chicks from 3 eggs - one was killed by the male after fledging, one fell from the nest at ~10 days old.

Last year I was working - the birds were not fed between 07.00 and 17.00 - a very big problem for the first few days.

ALL birds here feed dog food to their young. Rollers rear on ferret food and minced turkey - no insects at all.

ime

Re: diepvries insecten

Bericht door ime » 23 mei 2009, 21:34

Onderstaande insecten voer ik:
meelwormen - havermout(vitamine B), konijnenkorrels (vitamine A, D, E, calcium, vitamine B), wortel (provitamine A)
redrunners - wortel (provitamine A), kattenbrokjes (alle vitaminen en mineralen)
krekels - wortel (provitamine A + vocht) paardebloemblad (vitamine C, A, E, B, magnesium, calcium en andere mineralen)
rupsen (seizoen) - vitamine A, D, E. Ik denk echt dat daardoor de in dit forum genoemde brilvogels eens groot geworden zijn.

De meelwormen staan de hele dag ter beschikking en worden twee keer per dag vervangen. De redrunners of krekels geef ik twee keer per dag. Toen ik nog niet lette op wat ik mijn insecten voerde had ik wel eens jonge vogels met pootproblemen of werden niet alle jongen groot. Nu word alles groot.

Net als WB zeg ik: hoe kun je zeggen dat je goede resultaten boekt met hondenvoer als je maar weinig vogels groot krijgt. Zeggen dat het door wormen komt vind ik een zwak excuus.
Werken is ook geen excuus voor slechte fokresultaten want je kan het voer voor die dag klaar zetten in plastic curverboxen zodat de vogels zichzelf kunnen bedienen. En softbill niet alle vogels voeren hondenvoer aan hun jongen.

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 23 mei 2009, 23:02

Perhaps something is missed in translation?
All of the insect eaters here in my aviaries feed dog or ferret food to young. No exceptions.
Before 2008, intestinal worms were never a problem in any bird here. The reason they were a problem in 2008 was the weather - rain, rain, rain, rain - earthworms were available in the aviary floor.
I bred few birds in 2008 because there were not many eggs and because the spreos all died from worms - mostly tapeworms. In previous years, worms were not a problem and breeding results were much better - I have no records, but 6-8-10 young from one pair of thrushes. Except spreos, glossy starlings only lay 2-3 eggs in a clutch and often produce only one clutch.
For most starlings, if you leave lots of insects for them, they will throw the young out of the nest. Also, all my aviaries contain more than a pair of insect eaters.

It is impossible to change the nutritional value of any animal by changing the diet - all that is affected is growth rate. There is lots of research published on the www to show this - it is also obvious - in English - common-sense. Also, if nutritional value of something depended on how it was grown, nutritional tables would be useless - beef from cows fed on grass would be different to beef from concentrates, or beef from corn. They are the same. I can eat a vitamin all day long, but my body does not absorb or store it - outside of my gut contents, my body contains exactly the same vitamins.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door Wim » 23 mei 2009, 23:50

Opvallend is dat mijn gaailijsters de uit het vriesvak komende pinkies en buffalowormen laten staan. Gelukkig zijn de grijskaplijsters en Braziliaanse witborstrallen niet zo kieskeurig waardoor ik mijn diepvries voorraad wel op krijg.

Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten