diepvries insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 23 okt 2009, 14:51

That is a huge amount of information, Spreeuw. I have never looked for detailed information on the www because I have most of it in books.
There is alot of information this pdf - "Nutritional Considerations - Section I: Nutrition and Dietary Supplementation". It is wriitten by a group of vet's. I saved a copy of this 2-3 years ago, but now I cannot find a way to access this for free. It is part of a book about avian medicine, and that is available on CD.
If you want a copy of the pdf, send me your email address.
A very good book is "Comparative Avian Nutrition" by K C Klasing - in English I am afraid

Dat is een reusachtige hoeveelheid informatie, Spreeuw. Ik heb nooit gedetailleerde informatie over www gezocht omdat ik het grootste deel in boeken heb.
Er is heel wat informatie dit pdf - "Nutritional Considerations - Section I: Nutrition and Dietary Supplementation ". Het is wriitten door een groep dierenartsen. Ik bewaarde een exemplaar van deze 2-3 jaar geleden, maar nu kan ik geen manier vinden om tot dit kostenloos toegang te hebben. Het maakt deel uit van een boek over vogelgeneeskunde, en dat is beschikbaar op CD.
Als u een exemplaar van pdf wilt, verzend me uw e-mailadres.
Een zeer goed boek is "Comparative Avian Nutrition" - Kirk C Klasing

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door spreeuw » 27 okt 2009, 07:40

Bedankt voor de PDF's
Zijn er ook tabellen/boeken te vinden waarin de voedingswaarde van insecten staat?

ime

Re: diepvries insecten

Bericht door ime » 27 okt 2009, 09:34

ja, er zijn tabellen te vinden maar die verschillen heel erg in waarden. Toets op google nutritional value en b.v. crickets of insects en je vind veel informatie. Ik vond het erg interessant om eens door te spitten. Alle insecten bevatten rond de 20% eiwit, 3-20% vet en verwaarloosbare waarden mineralen. Dat moet de vogel dus ergens anders uit halen. B.v. universeelvoer, grit, bepoederen. Verder bevatten insecten veel vocht wat belangrijk is bij jonge vogels in het nest. Die drinken immers niet.

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 29 okt 2009, 14:25

It is easy to be confused by tables. First, you must compare only dry weight.
I sent you a pdf - Insects - Complete nutrient comp.. This has all the information that you need. All of the important vitamins, amino-acids and minerals.
Insects vary mostly in the fat that they contain. There are subtle differences between adult insects, insect larvae, spiders, crustaceans, earthworms etc.

Het is gemakkelijk om door lijsten worden verward. Eerst, moet u slechts droog gewicht vergelijken.
Ik verzond u een pdf - Insects - Complete nutrient comp. Dit heeft al informatie die u nodig hebt. Alle belangrijke vitaminen, aminozuren en mineralen.
De insecten variëren meestal in het vet dat zij bevatten. Er zijn subtiele verschillen tussen volwassen insecten, insectlarven, spinnen, schaaldieren, aardwormen enz. De verschillen zijn niet belangrijk.

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: diepvries insecten

Bericht door spreeuw » 30 okt 2009, 21:35

Ik had de pdf's nog niet gelezen maar heb ondertussen wel al enkele kunnen doorlezen.
Het heeft natuurlijk goeie informatie maar ook zorgt het ervoor dat je nog meer kronkels in het hoofd krijgt.
Wat ik wel nog graag zou weten is hoeveel insecten eet een vogel per dag. Of is er bvb ergens een regel die je kan hanteren die zegt een vogel eet xx% van zijn lichaamsgewicht per dag??

Softbill

Re: diepvries insecten

Bericht door Softbill » 01 nov 2009, 20:19

You are thinking about some well-known science, but it will be difficult to discuss in translation. The energy requirements of birds is known. For passerines, when resting, their daily requirements are (kJ) -
480 x (body-weight kg)^0.73
In an avairy, a bird will require only a little more energy than when resting.
Science is undecided what requirement makes an animal eat. It could be calories, it could be protein requirements. Any animal that eats mostly animals (including insects), would always eat enough protein before it had eaten enough calories.


U denkt over wat bekende wetenschap, maar het zal moeilijk om in vertaling zijn te bespreken. De energiebehoeften van vogels is gekend. Voor passerines, wanneer het rusten, zijn hun dagelijkse vereisten

In een voliere, zal een vogel slechts een weinig meer energie dan wanneer het rusten vereisen. De wetenschap is onbeslist welk vereiste een dier maakt eten. Het zou calorieën kunnen zijn, zou het eiwitvereisten kunnen zijn. Om het even welk dier dat meestal dieren (met inbegrip van insecten) eet zou, altijd genoeg proteïne eten alvorens het genoeg calorieën had gegeten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten