veiligheid gekochte insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

veiligheid gekochte insecten

Bericht door ime » 23 aug 2009, 12:20

In de vogelexpressen las ik over een jonge irena buulbuul die na 8 dagen dood gaat met stinkende ontlasting. Ik denk dat een buulbuul die nooit op de grond komt en insecten en fruit in de bomen zoekt sowieso niet veel weerstand heeft tegen schadelijke bacteriën. Ik snap dan ook het idee om de jongen dan maar in het nest alvast antibiotica te geven. Maar dat moet naar mijn mening niet nodig hoeven zijn als de insecten die wij voeren veilig zijn.
Ook verder lees en hoor ik van jongen die vlak na het uitlvliegen dood gaan. Eerst dacht ik dat zoiets aan gebrek aan vitaminen en mineralen lag. Nu ga ik me toch dingen afvragen.

Dit jaar heb ik zelf vier jonge vogels verloren vlak na het uitvliegen. De jongen hadden een met ontlasting bevuild achterwerk. Ze groeiden niet en gingen na een week dood nadat ze enkele dagen op de grond rondhuppelden en niet meer omhoog de struiken in konden. Deze jongen aten goed maar sliepen heel veel en hadden geen goede ontlasting. In het boek van Martin Vince (Softbills) kom je dan uit bij een besmetting met colibacteriën.

De ouders gaven ze meelwormen en redrunners en ik begin te vrezen dat ze door de insecten ziek zijn geworden en dat dit veel vaker voorkomt dan wij denken!
Deze insecten zijn soms ook ziek en er sterven b.v. veel meelwormen (zwarte stinkende meelwormen/krekels zonder aanwijsbare reden).

Maar hoe komen er schadelijke bacteriën in onze insecten???
Laatst gewijzigd door ime op 23 aug 2009, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door ime » 23 aug 2009, 12:32

Hoe komen er schadelijke bacteriën in de insecten? (ga ervan uit dat de voeding voor de vogels verder volwaardig is en de oudervogels gezond zijn.)

Volgens een grote leverancier van insecten vind de besmetting buiten de kweekbedrijven plaats. D.w.z. onhygienische toestanden buiten hun deuren. Insecten in de kwekerij worden gevoerd met voer dat voldoet aan dezelfde eisen als voor b.v. vee en volgens hun konden er geen schadelijke bacillen op het bedrijf in de insecten komen.

Ik heb daar mijn twijfels over. Een aantal malen dit jaar (en daarvoor) had ik veel insecten die meteen na aankomst zwart werden, gingen stinken. Dat heb ik bij krekels gehad maar ook bij meelwormen. De insecten zijn niet doodgegaan door onoordeelkundige opslag en voederng van mijn kant.
Een aantal dode insecten heb ik voor onderzoek gestuurd naar H. van der Horst voor onderzoek. Er bleken allerlei bacteriën in te zitten. Kweek moet uitwijzen welke.

Wat zijn jullie ervaringen en wat is jullie kennis hierover?

Zijn er regels waar insectenboeren zich aan moeten houden wat betreft hygiene en voeding?
Zijn er instanties die controles uitvoeren bij die bedrijven?

Het is toch zeer jammer als verder alles goed gaat en de jongen na het uitvliegen / of al eerder, buiten de schuld van de oudervogels alsnog dood gaan. Daar zijn ze te duur en te zeldzaam voor.
Laatst gewijzigd door ime op 23 aug 2009, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door Niltava » 23 aug 2009, 13:05

Ime zelf heb ik ook 2 jonge Daurian roodstaarten dood gehad vlak na het uitvliegen, wat ik zelf toe schrijf aan een volle week vooraf met een temperatuur van tegen de 40 graden in het nachthok waar ze toen hun nest hadden.
de 2e ronde weer 4 jongen en niets aan de hand vlak na het uitvliegen, ze zijn nu bijna zelfstandig.

Bij mij krijgen ze bepoederde meelwormen buffalowormen en vooral heel veel huiskrekels.

Het kan heel goed zo zijn dat er iets scheelt aan de insecten die wij kopen, vraag me nu alleen af of we
dan niet veel eerder de problemen daarvan ondervinden dan pas bij het uitvliegen?

Softbill

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door Softbill » 31 aug 2009, 12:34

There is only one way to learn how any bird dies. A veterinarian or a laboratory must conduct tests. This must include microscopic analysis, and cultures from the internal organs. (Cultures from the gut of passerines should contain no bacteria at all).

Until 2 years ago, almost no young bird died here (unless it was due to my stupidity). Only very occasionally, coccidiosis was a problem. This disease is easy to diagnose and to treat.
In 2008 and 2009 approximately 100 starlings and thrushes have died. (Most of the birds have died when they have been in the nest. Because they have died very young, the parents have bred again very quickly. Hence the number is huge.)

Intestinal worms have been a big problem (very easy to treat - I use Panacur). But they also hid the real cause of the deaths. I have sent several birds for laboratory examination. Most have produced an inconclusive result, or they have indicated atoxaplasmosis. There was no problem with any bacteria in any of the birds.

In turdus thrushes, the young die when they are 10-12 days old. One evening, the young will be subdued and they will not beg for food. The next morning they are dead. In lamprotornis starlings, the young die over a longer period - some young look ill but they die before they are 2 months old. Many die in the nest.

Atoxaplasmosis is a protozoa. If your aviaries or cages are kept clean, it can be contolled because all of the eggs from the protozoa can be removed. If your aviary has an earth floor, the protozoa eggs will ive in the earth for very many years. Once the floor is contaminated, atoxaplamosis will be there for ever.

This year, one pair of thrushes here hatched 13 eggs in 3 clutches. They produced one chick that survived. 12 died from atoxaplasmosis. The results with this pair were very similar in 2008.
For the last clutch this year, I found a source for sulphaquinoxaline. SQX is a sulphur drug that kills protozoa. It is unlike most sulphur drugs that are used to treat coccidiosis. It is absorbed into the bloodstream of birds. Atoxaplasma spends most of its life in the internal organs of birds, not in the gut. The pair of thrushes have 4 chicks from 4 eggs. They are now over 4 weeks old.

Er zijn slechts unidirectioneel om te leren hoe om het even welke vogel sterft. Een dierenarts of een laboratorium moet tests uitvoeren. Dit moet microscopische analyse, en culturen van de interne organen omvatten. (De Culturen van de darm van passerines zouden geen bacteriën bij allen moeten bevatten).

Tot 2 jaar geleden, bijna hier stierf geen jonge vogel (tenzij het aan mijn stompzinnigheid toe te schrijven was). Slechts zeer nu en dan, was de coccidiose een probleem. Deze ziekte is gemakkelijk te diagnostiseren en te behandelen.
In 2008 en 2009 zijn ongeveer 100 starlings en lijsters gestorven. (De meeste vogels zijn gestorven wanneer zij in het nest zijn geweest. Omdat zij zeer jong zijn gestorven, hebben de ouders opnieuw zeer snel gekweekt. Vandaar is het aantal reusachtig.)
De intestinale wormen zijn een groot probleem geweest (zeer gemakkelijk te behandelen - het gebruik Panacur van I). Maar zij verborgen ook de echte doodsoorzaak. Ik heb verscheidene vogels voor laboratoriumonderzoek verzonden. De meesten hebben een onovertuigend resultaat veroorzaakt, of zij hebben op atoxaplasmose gewezen. Er was geen probleem met om het even welke bacteriën in om het even welke vogels.
In turdus lijsters, sterft de jongelui wanneer zij 10-12 oude dagen zijn. Één avond worden onderworpen, zal de jongelui en zij zullen niet voor voedsel bedelen. De volgende ochtend zijn zij dood. In lamprotornis spreeuwen, sterft de jongelui over een langere periode - sommige jongelui kijkt ziek maar zij sterven alvorens zij 2 maanden oud zijn. Velen sterven in het nest.
Atoxaplasmose is protozoa. Als uw voliere of kooien schoon worden gehouden, kan het zijn controlerien omdat alle eieren van de protozoa kunnen worden verwijderd. Als uw vooliere een aardevloer heeft, zullen de protozoaeieren ive in de aarde zeer vele jaren. Zodra de vloer wordt vervuild, zal atoxaplamose daar voor ooit zijn.
Dit jaar, broedde één paar lijsters hier 13 eieren in 3 koppelingen uit. Zij produceerden één kuiken dat overleefde. 12 stierven aan atoxaplasmose. De resultaten met dit paar waren zeer gelijkaardig in 2008.
Voor de laatste koppeling dit jaar, vond ik een bron voor sulphaquinoxaline. SQX is een zwaveldrug die protozoa doodt. Het is in tegenstelling tot de meeste zwaveldrugs die worden gebruikt om coccidiose te behandelen. Het wordt geabsorbeerd in de bloedsomloop van vogels. Atoxaplasma brengt het grootste deel van zijn leven in de interne organen van vogels, niet in de darm door. Het paar lijsters heeft 4 kuikens van 4 eieren. Zij zijn nu meer dan 4 weken oud.

ime

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door ime » 31 aug 2009, 19:17

Ik hoop dat je nog van die atoxoplasmose afkomt softbill. Erg jammer van al die dode jonge vogels.
Hier heb ik de ontlasting van twee jongen voor hun dood laten onderzoeken. De dierenarts kon geen coccidose, atoxoplasmose, bacterien en wormen vaststellen.
Op de dode jongen kon hij geen onderzoek verrichten.
Die heb ik zelf open gemaakt. De levers waren prima in orde. Het was dus geen atoxoplasmose. verder zagen ze er van binnen normaal uit. Alleen hun poep was niet normaal. De dierenarts kon het niet vaststellen maar dacht aan colibacteriën.
Op de grond geraken en niet meer op stok kunnen zitten is daar een syptoom van. Plus de vieze kont natuurlijk.
Meestal worden de colibacteriën door de eigenaar zelf of door vieze voederplaatsen overgebracht. In mijn geval was dat niet zo. (veel handen wassen, ruime schone volieres). Daarom ben ik me af gaan vragen of het aan de insecten kan liggen.

Softbill

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door Softbill » 31 aug 2009, 20:05

I have seen very many birds die form atoxaplasmosis. The liver is not always affected. A normal liver means nothing. One spreo starling that was sent for laboratory examination had a normal liver, but it died from atoxaplasmosis.
Coccidiosis and atoxaplasmosis require laboratory analysis to confirm if they are a problem. All birds with coccidiosis that I have seen have droppings stuck around the vent. Treatment for worms and coccidiosis is so easy that if I suspect either, the birds are treated immediately.
If a bacteria infection is suspected, it requires a simple laboratory procedure.
Here in England a microscopic examination of internal organs and 3 tests (bacteria, protozoa, etc etc etc ), costs E50-60

Ik heb zeer vele de atoxaplasmose van de vogelsmatrijs gezien. De lever wordt niet altijd beïnvloed. Een normale lever betekent niets. Één driekleurspreeuw die die voor laboratoriumonderzoek starling werd verzonden had een normale lever, maar het stierf aan atoxaplasmose.
De coccidiose en atoxaplasmose vereisen laboratoriumanalyse om te bevestigen als zij een probleem zijn. Alle vogels met coccidiose die ik het dalen heb zien hebben plakten rond de opening. De behandeling voor wormen en coccidiose is zo gemakkelijk dat als ik één van beiden verdenk, de vogels onmiddellijk worden behandeld.
Als een bacteriënbesmetting wordt verdacht, vereist het een eenvoudige laboratoriumprocedure.
Hier in Engeland een microscopisch onderzoek van interne organen en 3 tests (bacteriën, protozoa, enz. enz. enz.), kosten E50-60

ime

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door ime » 04 sep 2009, 14:56

Ik heb inmiddels de uitslag van het onderzoek op de meelwormen. Dat was even schrikken. Staphylococcus en enterobacter aerogenes zijn massaal aangetroffen. Ziekteverwekkend. De bacteriën kunnen een darminfectieveroorzaken en produceren toxinen die giftig zijn.

Niet gezond voor jonge vogels maar bepaald ook niet voor mensen en andere dieren. Wel te behandelen met antibiotica (docycyline). Ik gaf de jonge vogels tetracyline maar daar zijn deze bacterien resistent voor.

Ik ga trouwens in het vervolg iedere partij meelwormen die ik niet vertrouw (geur en dode wormen) weggooien en nieuwe vragen. Ik neem geen risico meer. Dat was ook het advies van de dierenarts.

Als er binnen drie dagen na aankomst van de insecten massale sterfte is dan kun je nieuwe insecten eisen. Aantonen dat de besmetting is gebeurd op de boerderij staat dan bijna zeker vast.

Ik weet dus nu dat mijn jonge vogels niet ziek zijn geworden van atoxoplasmose of colibacteriën maar van deze bacteriën die in de meelwormen zaten.

Er zijn natuurlijk altijd bacterien aanwezig in meelwormen en andere insecten maar door omstandigheden b.v. vochte en warmte op de boerderij (of bij mij thuis) kunnen die zich explosief vermeerderen en zorgen er dan voor dat vogels ziek worden en doodgaan van deze meelwormen en andere insecten. Ze komen dus via voer en mensen in de meelwormen.
Welke bacterien van nature voorkomen in meelwormen weet ik niet maar dat horen niet deze soorten te zijn. Ik weet nu waar mijn vogels dood aan gegaan zijn.

Dus gaan je vogels dood in het nest of na het uitvliegen denk dan ook eens aan de insecten die je geeft als bron van ziektes en niet alleen aan vitaminen, kalk, etc.
Laatst gewijzigd door ime op 04 sep 2009, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Softbill

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door Softbill » 04 sep 2009, 15:08

What bacteria are normally in mealworms and other insects? What killed the birds?

Welke bacteriën zijn normaal in meelwormen en andere insecten? Wat doodde de vogels?

ime

Re: veiligheid gekochte insecten

Bericht door ime » 04 sep 2009, 15:36

zie gewijzigde vorige reactie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten