voedings supplementen

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

voedings supplementen

Bericht door PRODIER » 20 sep 2009, 21:51

Zijn er op dit forum mensen die ervaringen hebben met het gebruik van BREEDMAX bij gaailijsters ?
Ik ben vandaag namelijk bij een kweker geweest van Kardinalen en Buulbuul's en die had onwijs goede resultaten door het gebruik van BREEDMAX.
De voorgaande 3 jaar had deze man magere resultaten maar hij gebruikte nu 2 jaar BREEDMAX en de resultaten waren perfect
Gezien de slechte resultaten van de laatste 2 jaar met onze gaailijsters, denk ik er over om ook dit supplement te gaan gebruiken.
De kweker welke ik gesproken heb voerde bij de buulbuul's overigens de helft van de voorgeschreven hoeveelheid ( dit op advies van de producent )

Dus mijn vraag.....Wie heeft hier ervaring mee ???

Vr Gr Mart

ime

Re: voedings supplementen

Bericht door ime » 21 sep 2009, 20:08

Hoi Mart,

Hoe krijg je breedmax in de jonge vogels? Ik las dat je het door eivoer e.d. moet mengen. Onze vogels voeren insecten. Hoe verwerk je het dan?

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: voedings supplementen

Bericht door PRODIER » 22 sep 2009, 08:27

Ime,
De kweker waar ik het over had voerde een zelfgemaakt eivoer van, 6 beschuiten + 2 eieren +1 eetlepel gedroogde miereneieren en 1 eetlepel bevroren pinky's en hier voegde hij 20 gram BREEDMAX aan toe en daarna ging het in porties de vriezer in en elke dag kregen de vogels dan een portie, de oudervogels aten dit erg goed en voerden dit zonder problemen ook aan de jongen met boven genoemd resultaat.
Voorts voerde hij z'n meelwormen en buffalowormen met AVIAN-HANDOPFOK waar hij de BREEDMAX aan toevoegde dus kregen de voedseldieren al wat extra mee.
Onze eigen Courtoisi gaailijsters zijn erg makkelijke eters en nemen alles wat we ze voorzetten redelijk makkelijk op, maar waar ik meer mee zit is het ijzergehalte, dat is bij BREEDMAX ( 308 mg/kg ))aan de hoge kant en ik wil voordat ik het doe zeker weten dat ik m'n vogels daar niet mee verpest/verspeel.

Vr Gr Mart

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: voedings supplementen

Bericht door PRODIER » 25 sep 2009, 19:43

Beste Ger,

Ik ben absoluut niet van plan om een lange discussie aan te gaan, ik ben alleen benieuwd of er ook mensen met ervaringen met het gebruik van BREEDMAX bij gaailijsters zijn, en dan kan ik zelf wel een afweging maken of ik het ga gebruiken.
In het verleden zijn ze namelijk WEL gekweekt en dat was in een tijd dat een hoop mensen nog nooit van ijzerstapeling hadden gehoord.

Vr Gr Mart

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: voedings supplementen

Bericht door White_Blackbird » 30 sep 2009, 12:59

Beste Mart,

Eerlijk gezegd kan ik mij niet goed voorstellen dat toedienen van extra voedingssuplementen de kweek van gaailijsters enorm zal stimuleren. Als ik zo bekijk wat ik de laatste jaren heb gekweekt dan heb ik het idee dat er andere factoren een veel belangrijkere rol spelen.

Omdat ik eigenlijk al mijn vogels (spreeuwensoorten, lijsterachtigen en kraaiachtigen) zo'n beetje hetzelfde dieet voorschotel en van iedere soort tevens 2 of meer koppels heb kan ik aardige vergelijkingen maken.
Interessant is om te zien dat broedsucces van deze vogels minder met voer en toevoegingen te maken lijken te hebben dan met de kwaliteiten van iedere individuele vogel of koppel. Omdat ieder koppel hetzelfde voer krijgt zou je immers verwachten dat de kweekresultaten min of meer gelijk zijn. Niets is minder waar: bepaalde kweekkoppels presteren jaar na jaar geweldig goed en andere koppels van dezelfde soort bakken er keer op keer weinig of niets van. Voor de hand ligt dan om de slecht presterende koppels van de hand te doen, maar omdat het soms om zeldzame soorten of in mijn geval ook om zeldzame mutaties gaat houd je deze vogels toch aan. Om dan toch resultaten te bereiken met slecht presterende koppels neem ik mijn toevlucht tot kunstgrepen als broedmachines, handopfok of toepassen van pleegouders.
Ik verwacht daarom niet dat het toedienen van breedmax een spectaculaire verbetering van je broedresultaten te zien zal geven. Heb je bijv. een gaailijsterman die de neiging heeft om eieren kapot te pikken dan zal hij dit gedrag hoogstwaarschijnlijk ook tentoon spreiden nadat hij Breedmax heeft gegeten...In zo'n geval(we hebben het er van de week al over gehad) zou het bijv. een idee zijn om bijv. een goed kwekend koppel bruine maskergaailijsters aan te schaffen en daar de eieren van je geelkelen onder te leggen.

ime

Re: voedings supplementen

Bericht door ime » 30 sep 2009, 21:47

Ben het helemaal met je eens wb. Als ik zie hoe veel mensen hun gaailijsters huisvesten, is het geen wonder dat er weinig gefokt wordt met deze vogels. De vogels worden meer als verzamelobject gezien dan als een dier waar je mee fokt.

Gaailijsters zijn vogels van dichte bamboebossen, bossen en dicht struikgewas. Daar buiten voelen ze zich niet op hun gemak! Tenzij er struiken in de buurt staan waar ze bij onrust weer in kunnen verdwijnen.

De meeste volieres met gaailijsters die ik gezien heb zijn veel te kaal!! Daarnaast zag ik vaak storende medebewoners.
Veel mensen vinden drie coniferen in de voliere al een voliere die goed beplant is. Dat is dus echt niet genoeg! Het is jammer dat veel mooie gaailijsters bij mensen zitten die ze in te kale vluchten huisvesten en dus nooit jongen zullen krijgen.
Het resultaat is dat vogels gaan eieren pikken, jongen uit gaan werpen, de partner pesten etc.

Geef gaailijsters een ruime, zonnige en echt dicht beplante voliere (laurierkers, vlier, liguster etc) waar ze per koppel gehuisvesd zijn en je zult zien dat de broedresultaten zullen toenemen!
Een ruime voliere is nodig omdat gaailijters zich i.t.t. b.v. schamalijsters snel vervelen en veel energie hebben. Ze willen de hele dag bezig zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten