voedingswaarde insecten

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
ime

voedingswaarde insecten

Bericht door ime » 22 feb 2010, 20:07

Eindelijk goede informatie over de voedingswaarde van vele insecten!
Ik zag een link over de voedingswaarde op een duits vogelforum (vogelforen.de). Het verwijst naar een onderzoek naar de voedingswaarde van insecten dat met toestemming is gezet op www.bugs-international.com. Zeer interessant.

Ton

Re: voedingswaarde insecten

Bericht door Ton » 23 feb 2010, 11:48

Het was even zoeken, hier een directe link: http://www.bugs-international.com/index ... befund.php

Interessante gegevens inderdaad!
Weet iemand wat het nut is van de, soms grote, hoeveelheden ruwe as in de resultaten?

ime

Re: voedingswaarde insecten

Bericht door ime » 23 feb 2010, 21:07

Je hebt droge stof: stof waar alle vocht uit is.
Je hebt ruwe as: stof die overblijft na verassing, de mineralen (stap verder dan droge stof dus)
Als na verassing van een kilo meelwormen b.v. 20 gram as overblijft is dat toch niet veel?
Als na het verwijderen van water 400 gram meelworm overblijft is dat dan veel?
Volgens mij kun je ook niet spreken van nut. Wel kun je zien dat het ene insect meer vocht bevat in natte vorm dan de andere.
Wat je heel mooi kunt zien zijn de verschillen tussen de insecten etc. Er zit b.v. bijna geen calcium in en de verhouding fosfor calcium is ook nog eens slecht. De Schaben = kakkerlakken komen het best uit de test. De verhouding C en P zijn bijna gelijk maar het totaal is ook niet genoeg. Dus poederen en grit/oesterschelpen geven. Vogels die hun jongen muisjes/ratjes geven zijn wat dat betreft beter af.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: voedingswaarde insecten

Bericht door Wouard » 27 feb 2010, 13:14

Volgens mij kun je hieruit ook concluderen dat een krekel niet beter is dan een meelworm.

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: voedingswaarde insecten

Bericht door paul zwartepoorte » 27 feb 2010, 19:21

volgens mij ligt het aan de voeding die je de voetseldieren geeft ik heb altijd kameleons gehad (reptielen) die gaf ik altijd krekels en rupsen en kakkerlakken maar als je krekels koopt dan zijn die al 3 a 4 dagen onder weg dus je zijn de voedingswaarden kwijt dus wat ik dan altijd deed was een sinasappel en wortel geven voor vit C en dan een mengsel van steurvoer visvoer en kuikenmeel bijpollen of wel stuifmeelkorrel en notenmilance ongezout en dat malen tot stof en dan weer vitamine poeder er door heen en dat gaf ik dan aan de krekels en kakkerlakken als daar van eten dan hebben ze alles binnen dan eet de vogel een volle krekel en niet als hij van de winkel komt een lege krekel waar niks in zit
en mij mening is dat het zelfde met de meelwormen en buffalo
een eri rups die kweekte ik zelf en die heeft een voedingswaarden van 1 rups is gelijk aan 10 krekels de rups moet wel leven en niet gedroogt
ruspsen hebben ook een hoop vocht bij zich alleen ze eten liguster maar of dat giftig is weet ik niet
als dat niet zal zijn dan ga ik ze weer kweken voor me vogels

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten