voeding

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
william
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2005, 17:20
Contacteer:

voeding

Bericht door william » 17 okt 2005, 08:36

wat ik graag wil weten is de hoeveelheid incecten en andere voeding jullie geven aan nachtegalen en buulbuuls per dag, is er een voedingsschema?<br>met deze soorten wil ik graag beginnen.<br><br>is in de winter de voeding anders dan in de zomer?<br>

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: voeding

Bericht door akosua » 17 okt 2005, 23:20

Hallo,<br><br>Levend voer met mate geven, als er jonge zijn dit flink opvoeren. Universeel voer moet altijd aanwezig zijn.<br>Verder aanvullen met wat fruit en bessen.
v

Arjan

Re: voeding

Bericht door Arjan » 19 okt 2005, 15:58

Hallo Wiliam<br><br>Wat geven wij onze vogels en ik weet dat wij waarschijnlijk overdrijven maar ze doen het er goed op.<br>Altijd ijzerarm universeel voer.<br>Altijd fruit (appel peer druiven) <br>Per seizoen bessen aalbes bramen framboos gewoon uit de tuin<br>Elke dag een buisje nectar<br>Eén keer per dag tegen de avond meelwormen<br>en ze hebben altijd een schaaltje met groot zaad nu zijn het zonnepitten maar de volgende keer weer wat anders

Arjan

Re: voeding

Bericht door Arjan » 23 okt 2005, 13:51

William jij zegt levend voer met mate geven.<br>Ik lees dat wel vaker en dan hebben ze het over drift<br>Waar is dit allemaal op gebaseerd. Het lijkt mij dat een insecten eter insecten moet hebben het hele jaar door zeker tijdens de broed en helemaal zeker tijdens de rui dit is een nog veel moeilijker periode dan de broed gelukkig zijn mijn vogels bijna allemaal door de rui heen en dan zie je ze weer helemaal tot leven komen echter tijdens de rui krijgen ze van mij alles wat ze maar willen.<br>Afbeelding<br>Eén van mijn pronkstukken de Grijze Sibia
Laatst gewijzigd door Arjan op 23 okt 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: voeding

Bericht door ime » 23 okt 2005, 18:21

Ik ben het eens wat Wil heeft geschreven over voeding. Het is een goede basis. Daarnaast vind ik dat tijdens de rui en het groot brengen van de jongen niet op levendvoer/insekten bespaard moet worden. Tijdens de herfst, winter kan het wat soberder. <br><br>Sommige soorten levendvoer zouden de (voortplantings)drift van de vogels te sterk opvoeren. Hier worden bijna altijd meelwormen meebedoeld. (meelwormen zijn vet, van vet krijg je veel energie en hormonen worden van vet gemaakt.) Van magere krekels zouden de vogels het dan niet moeten krijgen.<br><br>Ik heb in de eerste jaren mijn Japanse nachtegalen tijdens het broedseizoen de beschikking gegeven over veel (witte) meelwormen. De vogels aten er net zoveel van als ze aan de jongen voerden. Ze aten bijna niets anders.<br><br>Ik heb bij mijn vogels nooit iets gemerkt van teveel drift als gevolg hiervan.<br>Ik zoek het in andere oorzaken zoals omgeving / medebewoners / stress.<br><br>Dit jaar heb ik allerlei insekten in grote hoeveelheden gevoerd. Niemand is te driftig geworden. De hele broed en zorgcycli werden steeds netjes achter elkaar afgerond.<br><br>Mijn vogels krijgen Uni komplet van Versele-Laga. Dat is een pelletvoer (korreltjes). Door de diverse kleuren (groen, bruin, rood) zijn de nachtegalen prachtig van kleur. Dat is met gewoon universeelvoer niet te bereiken. Ze zien er uit alsof ze zo uit de natuur komen.<br>Daarnaast geef ik ze buffalos. meelwormen en fruit.<br>Aan rantsoeneren doe ik verder niet.<br><br>Ime

Arjan

Re: voeding

Bericht door Arjan » 16 nov 2005, 22:41

Ime heb jij al het universeel vervangen door de pellets?<br>Zo Ja. heb je de overgang geleidelijk gedaan ?<br>En zijn er nog problemen geweest in die overgang?<br>

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: voeding

Bericht door akosua » 17 nov 2005, 00:20

Hallo Arjan,<br><br>Ik heb een paar blauwe bisschoppen op pellets gehad ( van iemand zo gekocht) ze aten dit goed.<br>Toen ik echter ook wat zaad gaf werden de pellets niet meer gegeten. Mijn ervaring is dus als de vogels mogen kiezen dat ze zeker geen pellets eten.<br>Ime laat jij de vogels kiezen of geef je ze alleen maar pellets?<br>
v

ime

Re: voeding pellets

Bericht door ime » 18 nov 2005, 13:18

Hallo,<br><br>Ik geef nu ruim een jaar pellets in plaats van universeelvoer. De vogels kunnen niets zelf uitzoeken. In het universeelvoer zaten ze altijd te zoeken en lieten dingen liggen of gooiden ze uit de bak.<br>Bovendien vond ik het universeelvoer altijd zuur/vies ruiken. <br><br>Deze pellets ruiken erg lekker en de natuurlijke kleurstoffen zorgen voor een mooie kleur van mijn nachtegalen. (Als de vogels in de rui zijn heeft het alleen effect op de kleur, een al fletse vogels krijgt geen mooiere kleur buiten de ruitijd. Vooral de kleuren groen en geel worden veel beter).<br><br>De vogels eten de pellets graag. Ze eten ze ook als er keuze is. Ik voer b.v. nog wat tofu, insekten en zaden.<br><br>Het omwennen op de pellets was erg makkelijk. Je mengt eerst een beetje door het voer dat ze gewend zijn en verhoogt steeds het aandeel pelltes. Binnen een week zijn ze dan gewend.<br><br>Ime

william
Forumlid
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2005, 17:20
Contacteer:

Re: voeding

Bericht door william » 19 nov 2005, 13:19

wat ik heb gelezen over pellets versus zaden is dat in de pellets alle voedingstoffen zitten die ze nodig hebben, de zaden schijnen toch een tijd opgeslagen te worden en de kiemkracht en voedings waarde nemen af.<br>en voorbewerkte insecten waarschijnlijk ook.<br>maar wat de vogels liever hebben zal wel zijn wat ze van nature eten.<br>dit is niet mijn ervaring maar heb het ook ergens gelezen.<br>gegroet william

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten