Gezond voer aanbieden.

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Gezond voer aanbieden.

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 01:30

Graag wil ik jullie vertellen en laten zien wat onze laatste bevindingen en inzichten zijn over ons belangrijkste voer, de meelworm en de morio.
Deze insecten worden traditie getrouw meestal gehouden in de platte stapelbare plastic bak.
Wij net zoals iedere andere kweker van insecteneters zijn in hoge mate afhankelijk van het basis voer: de meelworm.
Met de jaren kwamen er bij mij steeds meer vragen. In welke mate de meelworm c/q morio oorzaak is van talloze bacteriële en virale infecties? Echter ik had er geen antwoord op.
Ik ging al standaard de wormen zelf ophalen om de wormen gezond over te brengen.
Want met de post laten bezorgen, zeker met warme dagen is desastreus.
De volgende foto is van een zending van vorig jaar toen ik door ziekte niet in staat was om zelf te rijden en de wormen per post liet verzenden.

Afbeelding

Voer dit aan je vogels en de rest kan je vergeten.
De producent van de wormen kan je dit niet kwalijk nemen. Echter de verzender en het verzendbedrijf zijn niet op elkaars behoefte ingesteld.
Maar ook als je de wormen zelf haalt en je doet ze in de platte bak, dan nog heb je in de warme periode veel tijd nodig om de bakken schoon te houden.
Wij zijn normaliter per dag een uur kwijt om al het zwart uit de bakken te halen.
Doe je dat niet, dan worden de bakken vochtig, ze gaan stinken enz. enz.
De wormen produceren zelf heel wat bio warmte, als het warm is, dan kunnen ze zo maar een kritiese grens bereiken en krijg je massale sterfte en rot.
Ik wil niet weten, welke bacteriën, in welke vorm en hoeveelheid er dan in die bak zit.
Als je het wit uit zo,n bak aan je vogels geeft die aan het broeden zijn heeft het weinig tot geen kans.
Laatst gewijzigd door Arjan op 21 sep 2010, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 02:08

Maar ja waar zijn wij ook mee bezig.
De wormen leven in zo'n platte bak, wij gooien daar voer in, wat zij weer verwerken en uitpoepen.
Ook al zeef je de bak elke dag, na een uur eten ze alweer het voer wat tussen hun eigen poep ligt.
Ik kan het zo gauw niet meer terug vinden maar iemand toonde mij een insectenbak op dit forum met een oplossing om de wormen schoon te houden.
Een platte bak met een alluminium horregaas bodem, ik ben die meteen gaan maken.

Afbeelding

Afbeelding

De broed resultaten schoten omhoog.
Ik moest eerst natuurlijk wel van mijn inmiddels oude reeds geïnfecteerde voorraad af. Voordat ik werkelijk in de gaten kreeg welk een impact dit had op de kweekresultaten.
Maar sinds ik deze nieuwe bakken heb is coccidiose bij de jongen verleden tijd.
Normaal had ik 7 bakken met meelwormen en morio's.
Die bakken moesten dagelijks geschoond worden en om de 3 a 4 dagen gezeefd. Tijdens warme periodes moest ik uitkijken met voeren immers hoe meer voer, hoe warmer de bakken werden en gingen rotten. Voorzichtig met nat voer zoals peen en appel, immers vocht is bij warm weer ook een grote vijand van de worm.
Waarom 7 bakken? Omdat wij daardoor gegarandeerd waren voor voldoende wit voor de jongen.
Laatst gewijzigd door Arjan op 21 sep 2010, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 02:28

Nu na een tweetal maanden ervaring, volstaan wij met 5 bakken.
Twee bakken morio's per bak max. twee kilo. Twee bakken meelworm ook max. twee kilo.
Deze bakken zijn gestapeld, de morio's boven, de wormen worden gevoerd met havermout vlokken, peen en meelwormen, voer van avian.
De morio's vreten aan de havermout en als het klein genoeg is valt het door de boden en dat voorziet de meelworm, uiteindelijk valt de mest in de vijfde bak.
Eerst een foto van hoe mijn meelwormenbak er nu uit ziet.

Afbeelding

En mensen dit is geen opgeschoonde bak, waarom zou ik? Jullie kunnen het allemaal controleren door het ook zo te doen en de zelfde resultaten te halen daarom laat ik dit zien.
Een geweldig mooie schone bak. Het zwart is nog maar sporadisch tot niet aanwezig.
De wormen blijven ook veel koeler, omdat er nu ventilatie van onder uit aanwezig is, de poep valt er uit, dus blijft het schoon.
Geen coccidiose meer bij de jongen.

De volgende foto is van de opvangbak de vijfde waar de poep in opgevangen wordt en uiteraard ook de wormpjes die zo klein zijn dat ze door de mazen van het net vallen.
Dit is dus de traditionele dichte bak met alle nadelen van dien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arjan op 21 sep 2010, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 02:50

Die onderste vijfde bak is dus totaal niet meer bruikbaar voor onze volière vogels maar wel zeer geliefd bij onze tuinvogels.
Die zijn zo sterk dat wij onderhand een overpopulatie van zeer tamme huis huismussen hebben en huis merels.
Ze vliegen gewoon bij ons naar binnen.

Maar wij zijn er nog niet.
Hebben wij het probleem van de plattebak opgelost dan is er altijd ook nog het probleem hoe het voer aan te bieden onder de zelfde condities.

Maar het mag geen voer laten vallen op de grond i.v.m. muizen en slakken.
Ik heb er het volgende op gevonden.
De plantenpotjes en bodems zijn te koop bij de intratuin de afstandhouders zijn van een pvc electrische buis afgezaagd de bouten zijn borgend.

Afbeelding

Pas op met het openen van de bodem van de potten. Altijd van je af snijden en zorgen dat als je uitschiet er geen vinger in de buurt is.
De bestaande openingen in de bodem is helaas geen optie, onvoldoende ventilatie de inhoud wordt vochtig gaat schimmelen en rotten.

Afbeelding

Dit zijn de dingen die je nodig hebt.

Arjan

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 03:03

Wij hebben nu een maand ervaring met de eerste 5 bakken allemaal hangend,
De één met alleen de gaten openingen zoals ze te koop zijn voldeed voor geen meter.
De anderen voldeden prima ook al geef je een halve bak vol het voer bleef in prima conditie.
Dat geeft ons ook ruimte om eens een paar dagen weg te gaan.

Vandaag weer zeven nieuwe bakken gemaakt, staande bakken en bakken om op te hangen.

Afbeelding

Afbeelding

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door paul zwartepoorte » 19 sep 2010, 12:16

hoi arjan
wat doe je in die bloempotjes ? levend voer of gewoon zaad nader uitleg
vr gr paul

Arjan

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door Arjan » 19 sep 2010, 13:31

Hallo Paul.

In deze potten gaat alles.
Universeel de wormen en het zaad.

paul zwartepoorte
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 okt 2009, 20:04
Contacteer:

Re: Gezond voer aanbieden.

Bericht door paul zwartepoorte » 19 sep 2010, 13:58

hoi arjan
oke dan snap ik het heb je ook fotos hoe je ze gebruikt ?
gr paul

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten