Verbeteren van levend voer.

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Verbeteren van levend voer.

Bericht door Arjan » 03 nov 2005, 15:11

Wij weten allemaal dat meelwormen morio's buffalo's etc etc. niet echt optimaal zijn en dat zullen ze ook nooit worden maar er is wel een mogelijkheid de kwaliteit te verbeteren ik kwam daar op de show achter<br>Ik weet niet of ik reclame mag maken maar als het de vogels ten goede komt dan moet dat maar.<br>Avian heeft een voedingssubstraat ontwikkeld voor meelwormen krekels morio's etc.<br>Het zit vol met vitamine's mineralen aminozuren ik denk dat de insecten daar niet slechter door worden.<br>Het heet: Avian Basics meelworm voedingssubstraat
Laatst gewijzigd door Arjan op 03 nov 2005, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Verbetering van levend voer.

Bericht door akosua » 03 nov 2005, 18:39

Hallo Arjan,<br><br>Ik neem aan dat iedereen nu toch onderhand weet dat je de voederinsekten moet voeren of bestrooien met een preperaat.<br>Doe je dit niet komen je vogels inderdaad veel te kort en krijg je zwakke jongen (als ze al groot worden)
v

Arjan

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door Arjan » 03 nov 2005, 20:44

Verbetering wordt dus veranderd in verbescheldwoord<br>Ik heb er even naar moeten kijken voordat ik het snapte<br>LOL.<br>Dit is toch iets anders dan het strooisel wat ik normaliter over de wormen gooi voordat ik ze voer.<br>Dit is bedoelt als voedingsbodem dus als je wormen gekocht hebt de wormen zeven en dit spul als voedingsbodem verstrekken ik ga het ook gebruiken om er krekels mee te kweken.
Laatst gewijzigd door Arjan op 03 nov 2005, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door akosua » 03 nov 2005, 20:48

Arjan,<br><br>Avian heeft een gelijksoort produkt.<br>Men gebruikt het om inderdaad meelwormen en krekels of buffalo's te kweken.<br>Ik bestrooi de insekten met carmix, dit kan je ook aan de meelwormen voeren.<br>De samenstelling zal niet veel verschillen met die van Aves.<br>
v

Ton

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door Ton » 04 nov 2005, 00:36

Ik gebruik ook dat substraat als bodem, sinds kort. Het blijft weken langer schoon en ruikt nauwelijks in de kweekbakken nu.<br>Voor vocht geef ik wortel en paardebloemblad.<br>Ik voer al een half jaar van 1 keer aanschaf meelwormen op deze manier.<br>Ton.

vipio
Forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2005, 12:33
Contacteer:

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door vipio » 18 nov 2005, 19:51

Wat je je meelwormen en andere voedseldieren geeft, geef je ook onrechtstreeks aan de vogels.<br><br>Ik probeer altijd te zorgen voor een zo groot mogelijke diversiteit. Zoals paardenbloembladren, veldsla, appel, wortelen, een beetje brood,.... Ik gebruik geen preparaten of anderen, waarom, tja ik geloof er niet zo sterk in.

picolet
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2005, 02:04
Contacteer:

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door picolet » 14 feb 2006, 22:49

Je kunt ze ook bestrooien met Aves insecten strooipoeder. Dit poeder bevat kalk en een aantal essentielle vitamines. De voedseldieren worden vaak slecht gevoerd en bevatten wel iets maar vaak aan bepaalde stoffen te weinig. Vooral de krekels zijn uit de doos niet optimaal.<br><br>Ruud

ime

Verbeteren van levend voer.

Bericht door ime » 17 jul 2007, 22:55

Ik heb nog eens de bijdragen over het verbeteren van voeding en meelwormen gelezen.
Over de meelworm is al veel geschreven op dit forum. In een boek over insekten in ons land las ik dat meelwormen van nature vermolmd hout eten. Waarschijnlijk kunnen ze daarom ook van zemelen leven.

Vroeger gaf ik havermout en winterpeen waarna ik de meelwormen bepoederde met vitaminen en mineralen. Nu is havermout al iets beter dan zemelen maar lang niet perfect. Ik heb Aves meelwormenvoer geprobeerd maar daar aten ze liever niet van en ze groeiden dus niet. Mij leken zulke hongerige meelwormen met een beetje of geen aves in de darmen ook geen goede voeding. Er wordt wel eens gezegd dat je meelwormen alles kunt laten eten. Nu, ik geloof daar niet zo meer in. Wat kan ik dan geven wat de meelworm graag lust en ze toch gezond maakt? Het lekkerst vinden ze brood maar dat is nu weer niet gezond voor de vogels.

Ik geef sinds enige maanden een mengsel van konijnenkorrels (de groene), een beetje legkorrels en wat havermout. Daarnaast geef ik ze als vocht en vitaminenbron winterpeen, brocolliestronk. De meelwormen groeien hier goed van en krijgen een hele mooie gezonde glans. Ik heb zo het idee dat je ze dan niet eens meer hoeft te bepoederen. De konijnenkorrels zijn volledig voer en gemaakt van groene vezelrijke producten. Ze bevatten voldoende calcium (1%). De wormen eten hier goed van zolang je ze geen brood aanbied. Een kilo meelwormen verandert op dit dieet in een mum van tijd in drie kilo meelwormen.

Mijn krekels voer ik voordat ze in de diepvries gaan met paardebloemblad en gras. Als bijvoer krijgen ze wat geweekte legkorrel. Vooral het groen vinden de krekels erg lekker. Een bos groen verdwijnt 's nachts als sneeuw voor de zon. Als je dan in de insektengids leest dat (huis)krekels in de natuur vooral planten eten verbaasd je deze voorkeur niet meer. Ik denk dat ze wel zo gezond zijn geworden dat bepoederen misschien wel eens vergeten mag worden.

Ik weet dat ieder van ons zo zijn/haar manier van het gezonder maken van meelwormen en krekels heeft. Mijn manier is vast niet zalig makend maar ik wou hem toch even delen.
Natuurlijk moeten krekels en meelwormen niet de enige voeding voor de vogels zijn. Nuttige informatie heb ik ook gehaald uit de Terrarium encyclopedie geschreven door Eugene Bruins. Dit boek is in de meeste boekhandels te koop. Het is voor mensen die reptielen houden net zo'n groot probleem de dieren gezonde voederdieren te geven als voor ons. De zelfde gebreken en problemen spelen een rol.

Verder wil ik vragen of iemand ervaring heeft met het invriezen van meelwormen. Ik zou ze in willen vriezen voordat ze uitgegeten zijn en gaan verpoppen. Poppen en meelwormen die geen darminhoud meer hebben lijken me minder voedzaam. Bovendien scheelt dat in steeds goed voer verschaffen.
De meelwormen groeien namelijk zo goed dat heel veel uiteindelijk gaan verpoppen.

Krekels vries ik gewoon levend in. De vogels accepteren de vers ontdooide uitstekend.

akosua
Junior Forumlid
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 mei 2004, 20:46
Contacteer:

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door akosua » 19 jul 2007, 00:45

Hallo, je zal de meelwormen eerst moeten koken dan worden ze niet zwart.
v

ime

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door ime » 19 jul 2007, 20:29

Vandaag maar eens in de keuken gestaan. De meelwormen waren al goed gegroeid en beter zouden ze niet worden. Water aan de kook. Meelwormen erin. Geblancheerde meelwormen ruiken eigenlijk best lekker. Drie minuten gekookt/tegen de kook en daarna in de diepvries. Ik hoop dat mijn bruine maskergaailijsters ze eten. Nu in ieder geval de wormen op het beste moment in de vriezer gedaan.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Verbeteren van levend voer.

Bericht door Wouard » 01 sep 2007, 15:24

Ime,

Eten je vogels de gekookte en ingevroren meelwormen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten