Hondebrokken, kattebrokken, ....

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Hondebrokken, kattebrokken, ....

Bericht door Gaai » 26 jun 2011, 12:35

Veel kwekers hier geven brokken aan hun kraaiachtigen. Maar waarom juist hondebrokken of juist kattebrokken? En houden julie rekening met de verschillende soorten? Bij honden zijn er toch ook puppybrokken, brokken voor actieve honden of voor oude honden? Om nog maar te zwijgen van brokken met groenten, lamsvlees of kip. Graag jullie ervaringen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Hondebrokken, kattebrokken, ....

Bericht door White_Blackbird » 27 jun 2011, 14:14

Hoi Gaai,

Basisvoer voor al mijn gaaien, eksters, lijsters, spreeuwen en gaailijsters is Orlux remiline korrel. Alleen de zwarte kraaienmutanten krijgen puppybrokken. Voor handopfok van in totaal zo'n 20 mutatiespreeuwen, merels en gaailijsters heb ik dit jaar ook gebruik gemaakt van geweekte puppybrok (Eukanuba) Dit zijn brokken voor grote hondenrassen. Dit voer heeft een eiwipercentage van 26 %. De puppybrokken voor kleine hondenrassen hebben meestal hogere eiwitpercentages, tot wel 34 %

MVG

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Hondebrokken, kattebrokken, ....

Bericht door Vagabunda » 27 jun 2011, 16:33

Er zit veel meer eiwit in kattenvoer, meer vet, maar minder koolhydraten en vezels. Ik geef beiden zelf ook af en toe aan de vogels als aanvulling. Maar ervaring met deze brokken bij V & I etende vogels heb ik nog niet. Er zit ook gewoon heel veel verschil in de verschillende merken voeding! Ik denk dat het best is dat je de verschillende etiketten van hondenvoer en kattenvoer eens gaat vergelijken en naast elkaar moet leggen en op basis van de aanwezige voedingstoffen kan je misschien opmaken wat het beste is voor jouw vogels?!


Verder vroeg me af of honden -en kattenbrokken geen problemen geven op ijzerstapelingsziekte in de lever. Daar dit heel vaak wordt toegevoegd aan de brokken en ik altijd heb horen zeggen dat vogels niet snel ijzer opnemen?!

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Hondebrokken, kattebrokken, ....

Bericht door Gaai » 27 jun 2011, 19:15

Bedankt voor jullie reacties. Wat ik dus al weet is dat hondenbrokken beter zijn dan kattebrokken.

@ Ger

Ik heb deze, deels Engelse items reeds doorgelezen. Mij gaat het niet om percentages en het geven van hondeneten aan bv Japanse nachtegalen. Het gaat om het vinden van een goede bijvoeding voor kraaien, gaaien en kitta's naast o.m. de diepvries krekels, de kippenhartjes, de grote oranje korrels van het bekende merk en de gekende zwarte lijsterkorrels. Ik stel mij nu alleen de vraag of puppybrokken niet té veel eiwitten e.d. bevatten die voor volwassen vogels niet noodzakelijk en misschien schadelijk kunnen zijn.

Mvg,

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Hondebrokken, kattebrokken, ....

Bericht door Vagabunda » 02 jun 2012, 08:14

Hoi Gaai,

Heb je die brokken nog geprobeerd?
Wat zijn je ervaringen als bijvoeding?

Heb wel intresse om nog wat gaaiensoorten te gaan bijhouden. Pupybrokken lijken me een goede gemakkelijke afwisseling in hun dieet, maar zou nu dolgraag koppeltje roodsnavelkitta's bijkopen. Deze worden door de huidige eigenaar op brokken gehouden met tal van andere zaken als fruit, verschillende soorten rauw vlees. Nu had ik al gehoord van brokken bijvoeden, maar nooit echt 100% bij stil gestaan om het ook echt te gaan doen. Het lijkt me wel gemakkelijk, maar in hoeverre kan het niet verder schadelijk zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten