voeding balispreeuw

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
hendrik
Junior Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2010, 22:19
Contacteer:

voeding balispreeuw

Bericht door hendrik » 22 dec 2012, 20:53

wat eten de bali spreeuwen nog meer dan een goed universeel/nutribirds/f16/ fruit/ en grof grit/en ik geef ze elke dag wat meelwormen.

wie heeft er nog wat meer informatie?

b.v.d henk

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: voeding balispreeuw

Bericht door Vagabunda » 23 dec 2012, 07:41

Je kan ze nog wat aanvullend fijn gesneden fruit geven, ook krekels en gemalen runderhart eten ze graag, gemixte half geweekte kattenbrokken eten ze ook graag, dat ze zo stukjes geweekte brok hebben. Eet eigenlijk beetje van alles, zelf sprinkhanen eten ze wel eens, doen ze kop af en pietsen ze helemaal aan stukken. Om echt goed te kweken is vooral de voeding belangrijk, en moet je tegen het kweekseizoen de boel opvoeren qua eiwitten, dus meer insecten enzo. Ze moeten dus eigenlijk een schralere en een rijke periode hebben.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: voeding balispreeuw

Bericht door monileger » 23 dec 2012, 14:11

hallo,

moet je bij bali spreeuwen niet erg opletten op het ijzergehalte? dat moet je bij Beo's wel en die mogen geen runderhart omdat daar teveel ijzer in zit.

Of heeft een bali spreeuw daar geen last van?

mvg Julien

hendrik
Junior Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2010, 22:19
Contacteer:

Re: voeding balispreeuw

Bericht door hendrik » 27 dec 2012, 12:33

hoi

bedankt voor de reacties, ik hou ze nu ook een beetje schraal,

niet teveel levend voer, wat diepvries krekels af en toe,en voor de rest het voer dat ik al schreef.

voeding met teveel ijzer geef ik niet,ik probeer al het voer zo ijzerarm mogelijk te houden, en daar doen ze het prima op.

de man zie ik al baltsen!!dus ik probeer ze in toom te houden.

in maart begin ik met het opvoeren van de eiwitten(o.a tofu) en insecten.

mocht er nog iemand handige tips hebben, dan hou ik mij aanbevolen.

bij elke vogel moet je opletten op het ijzer gehalte julien, volgens mij geld dat ook voor de balispreeuw.

mvg henk

Ducula2013
Junior Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2013, 09:38
Contacteer:

Re: voeding balispreeuw

Bericht door Ducula2013 » 26 jun 2013, 09:55

Vagabunda schreef:Je kan ze nog wat aanvullend fijn gesneden fruit geven, ook krekels en gemalen runderhart eten ze graag, gemixte half geweekte kattenbrokken eten ze ook graag, dat ze zo stukjes geweekte brok hebben. Eet eigenlijk beetje van alles, zelf sprinkhanen eten ze wel eens, doen ze kop af en pietsen ze helemaal aan stukken. Om echt goed te kweken is vooral de voeding belangrijk, en moet je tegen het kweekseizoen de boel opvoeren qua eiwitten, dus meer insecten enzo. Ze moeten dus eigenlijk een schralere en een rijke periode hebben.
Hi,

Ik zou geen kattenbrok en vlees voeren! Bali spreeuwen, net als andere soorten beo's, zijn erg gevoelig voor ijzeropstapeling! Daarnaast is kattenbrok te vet en dus niet geschikt voor vogels. Citrus vruchten, en andere soorten die veel ijzer (Fe) en/of vitamine C bevatten moet je ook vermijden (denk bv. aan sinaasappel, mandarijn, ananas, rozijnen/krenten (wordt nog steeds over getwijfeld), perzik en abrikoos). In Artis overleden vroeger Bali spreeuwen vaak aan ijzeropstapeling. Mijn persoonlijke mening is dat tofoe ook niet goed is voor vogels. Tofoe is namelijk vleesvervanger van plantaardige basis (soja), waar dus de nodige ijzer ook in zit. IJzer blijft ijzer en dus mijn advies is om het 'zeker te spelen' en alleen een ijzerarme insectenpaté of een vergelijkbare vogelvoeding te voeren.

Groet

hendrik
Junior Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2010, 22:19
Contacteer:

Re: voeding balispreeuw

Bericht door hendrik » 19 jul 2013, 22:48

hoi allemaal,

inmiddels zijn er jongen van de balispreeuwen.
ze staan op uitvliegen, en het gaat super, ze voeren goed,en het gaat geweldig,
als voeding kregen ze vooraf nutribird korrels,en universeel,af en toe een meelworm.
nu er jongen zijn; pinky en buffeloo diepvries+ wasmotten diepvries en ook redrunners en krekels diepvries.
op dit moment ook levende meelwormen en grote sprinkhanen waar ze gek op zijn, ze maken deze dood en voeren dan de sprinkhanen aan de jongen.en wormen af en toe.
alles bestrooid met insekten strooipoeder.(geen kat/hondebrokken of iets dergelijks,daan zit mijns inziens teveel ijzer in.

groeten van henk

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: voeding balispreeuw

Bericht door monileger » 22 jul 2013, 10:13

gaaf hendrik,

hoeveel jongen heb je?
succes met het groot krijgen.

bij mij zijn nu de beo's iets langer dan een week uitgevlogen.

de fok gaat bij jou wel erg lekker he.

groet monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten