Insecten voeding

Alles m.b.t. voeding

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Insecten voeding

Bericht door wjvdlinden » 29 jan 2013, 13:42

Om in deze stille tijd op het forum weer wat leven te krijgen op het forum.

Welke insecten voeren jullie aan jullie vogels?
Hoe voeren jullie je?
Welke frequentie.
Voor het broedseizeon
Tijdens het broedseizoen

Ik zou dit bijvoorbeeld graag beantwoord zien als in onderstaand voorbeeld

Vogelnaam: Japanse Nachtegaal

Hoe voeren jullie je: 's Morgens voor heel de dag
Voerwijze: In een grote glazen bak
Voor het broedseizoen: Geen levend voer maar als voor bereiding op de kweek?
Tijdens het broedseizoen: In ruime mate maar bijvoorbeeld geen meelwormen. Zowel levend als ingevroren.
Werk: Als je werkt hoe zorg je ervoor dat je vogels heel de dag levend voer hebben?


Ik hoop op heel veel reacties om zodoende goed voorbereid te zijn op broedseizoen 2013

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door bart1 » 29 jan 2013, 21:39

Japanse nachtegalen kweekkoppel 2012:

Welke insecten voer je: buffalo, meelwormen (soms) wasmotlarven diepvries en levend, weideplankton, mieren eieren, spinnen/langpootmuggen, een soort kevers (diepvries) naam kwijt, krekels.
Hoe voeren jullie: In schoolvakanties: meerdere keren per dag klein portie (soms wel tien keer per dag) en als ik werk dan 3 keer per dag: `s ochtends, `s middags, rond 20.00uur.
Voerwijze: eivoer en universeel gemengd in bakje. Levende insecten in speciekuip. Diepvries in een bakje (onder de struiken tegen zonlicht).
Voor broedseizoen: kunnen ze als ze snel zijn een wormpje meepikken bij de kippen. Verder universeel/eivoer/fruit.
In broedseizoen: zie bovenstaande, geen meelwormen.
Werk: dan hebben ze pech. Krijgen ze weer diepvries als ik thuis ben. Levend voer zit (verrijkt) in de speciekuip in ruime mate.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door wjvdlinden » 29 jan 2013, 22:24

Bart1 bedankt voor je antwoord.

Maar ik hoop dat er zo voor allerlei vogels een lijst komt. De nachtegaal was maar een voorbeeld.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door smoke » 30 jan 2013, 15:32

Hoi,

Ik voeder mijn vogels in de winter hoofdzakelijk premium universeelvoer.

En om de week een handje buffalos en of meelwormen diepvries.

Dit om tijdens de moeilijke wintermaanden toch wat contact te blijven houden met de vogels.
Ik denk niet dat ze extra eiwitten in de vorm van insecten nodig hebben in de winter maanden.

als het warmer word maart april krijgen ze universeel ook dagelijks wat appel en elke dag een beetje levende buffalos en een beetje meelwormen.

Aangezien ik ook elke dag werk behalve woensdag voeder ik ze 3 keer per dag met levend voer door ze gewoon los te laten in de voliere.

Tijdens de broed of als ze met jongen liggen voeder ik vooral buffalos en krekels veel krekels hoofdzakelijk.
Ook wat wasmotten en wat sprikhanenallemaal levend.
Bepoedert met insectenstrooipeder er overeen.

Dit lukt aardig alleen heb ik ookal vogels gehad die ook met dit hun jongen niet grootbrengen, dus ik denk een goed ouderpaar is belangrijker dan hoe je ze voed.
Dit is mijn ervaring :wink:
gr Smoke

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door wjvdlinden » 31 jan 2013, 20:28

smoke schreef:Hoi,

Tijdens de broed of als ze met jongen liggen voeder ik vooral buffalos en krekels veel krekels hoofdzakelijk.
Ook wat wasmotten en wat sprikhanenallemaal levend.
Bepoedert met insectenstrooipeder er overeen.

Dit lukt aardig alleen heb ik ookal vogels gehad die ook met dit hun jongen niet grootbrengen, dus ik denk een goed ouderpaar is belangrijker dan hoe je ze voed.
Dit is mijn ervaring :wink:
gr Smoke
Hoe voert u dan krekels? Ik hoor vaak een aquarium plaatsen in je vogelhok. Doet u dat ook? Krekels kan je niet zomaar bij de dierenspeciaalzaak kopen. Kan je die dan via internet bestellen?

Een goed ouderpaar lijkt mij inderdaad super belangrijk. Maar hoe selecteer je daarop.

Ik verbaas mij er altijd over dat sommige personen hier op het forum zoveel vogelsoorten hebben. Als ik eens jongen heb ben je al snel 50 euro kwijt om wat jongen op stok te krijgen van 1 rondje.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door smoke » 01 feb 2013, 20:55

Hoi,

Meestal ,ik weet niet of dit gebruikelijk is knijp ik de krekels hun hoofd een beetje plat tussen mijn vingers en geef ze dan in een schaaltje aan mijn vogels zodat ze toch een tijdje voortkunnen, met nog halflevende verdoofde krekels .

Ook laat ik er wel eens tientallen los in mijn vluchten , leuk om de vogels te zien jagen op die manier.

Op die manier geraken de insecten niet ver weg.

Nog een manier is om buiten de voliere een kweekooi te hangen met in plaats van tralies een muggengaas ertegen maken.

Je maakt een kleine opening opzij in de kweekooi alsook in de voliere en plaats deze tegen elkaar.

zo kunnen de krekels langzaam aan uit de kweekooi in de voliere kruipen , of de vogels kunnen ze daar gaan halen.

Ik maak mijn vogels ook eerst gewoon aan lekkere maaltjes in deze kweekooi met tralies en in de kweek vervang ik dan de tralies door muggegaas.

Iedereen heeft zo zijn manier maar dat is mijn manier om het te doen.

Ik heb hier twee km van mijn deur een winkel met reptielen waar ik twee maal per week verse insecten kan kopen dus dat is wel gemakkelijk. :P

Smoke

hendrik
Junior Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2010, 22:19
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door hendrik » 02 feb 2013, 20:04

hoi wim

nou hier kun je voorlopig mee vooruit ,met zoveel info.

groeten van henk v d berg

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door e v/d zande » 03 feb 2013, 21:51

misschien nog een handigheidje qua voeren van krekels.
Als ik jonge vogels heb dan word er 7x per dag gevoert.
rond half 7, 9uur, rond 11uur, dan rond 13.00uur, rond 15.30, dan rond 18.00uur en rond 20.30uur.
Zou ik om 13.00uur krekels willen voeren, dan zet ik een plastic doosje met daarin de hoeveelheid krekels erin om 11uur in de koelkast, als je ze dan om 13.00uur eruit haal dan zijn de spieren koud van de krekels en kunnen ze niet springen.
Met als resultaat dat de vogels heel makkelijk de krekels kunnen pakken.
Zelf bied ik buffalo's, meelwormen, wasmottelarve, en soms wat krekeltjes aan de vogels

MVG

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door bart1 » 06 feb 2013, 21:58

Volgens mij was het Wim zijn bedoeling om gewoon een lijstje te krijgen van alle forumgebruikers (om de stilte te vullen) en niet zo zeer om zelf vooruit te komen ;-)
Leuk idee!

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door spreeuw » 07 feb 2013, 09:57

Heel leuk topic maar ik denk dat het ook belangrijk is om te weten waarom je een bepaalde soort vogel een bepaalde soort voeding geeft.
En ook zoals bij meelwormen bvb met wat je ze volpropt.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Insecten voeding

Bericht door e v/d zande » 07 feb 2013, 12:21

spreeuw schreef:Heel leuk topic maar ik denk dat het ook belangrijk is om te weten waarom je een bepaalde soort vogel een bepaalde soort voeding geeft.
En ook zoals bij meelwormen bvb met wat je ze volpropt.

Ik laat de meelwormen lekker kruipen door de hand opfokvoer van avian, en maak houvermout ballen met spirulina erdoor gemengt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten