Borstbandgaailijster

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
diederikw

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door diederikw » 06 aug 2008, 09:59

haihai jongens!
heb 3 weken geleden het jong uit het nest tenemen na 7 dagen!
en handopgefokt met goed resultaat
echter hij maakt wel heel veeeeel geluid hehe
maar dat zal straks wel leuk zijn en misschien wel apart een spiegelgaai die kan fluiten?????
dat moet nog blijken
het is meer roepen wat ie doet
wel jAmmer, ik wilde graag natuurbroed, mAAR dan kan er zo verekte veel misgaan heh
dus dit 2de nest maar gered, want het werd verschrikkelijk weer
eerder had ik al door de hitte een druppelgaaitje van een paar daagjes uitgevlogen op zn rug door de hitte
dus was het al wat beu
en ik heb een couveuse dus geen probleem
een kokosnootnestje, washandje erin en klaar
diepvrieskrekeltjes, stukjes wasmot witte meelwormen en stukjes nestmuis, en wat vitaminepoeier, meer niets!!
heel simpel, niets aan geweekte dingen enz. de poepjes zijn dan echt supermooi en kun je met je pincetje zo weghalen zonder breken, pas later in de veertjes gaf ik wat universeel erbij, insektje dippen in water en plakt er wat universeel aan
hij begint nu ook zelf wat te pikken en te scharrelen
de ouders ziten al weer te broeden
mochten er jongen komen dan haal ik ze er weer uit
dan wat volgt mogen ze zelf uitzoeken maar dat zal misschien volgend jaar zijn

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door Gaai » 06 aug 2008, 10:34

Proficiat. Het is altijd leuk als de kweek van dergelijke vogels lukt.
In ieder geval zou ik zeker verdergaan met de muizenkweek.
Ook bij mijn incagaaien waren de nestmuizen onontbeerlijk, tesamen met levende en diepvries krekels.
Heb je nog iets van de druppelgaailijsters?

diederikw

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door diederikw » 06 aug 2008, 15:14

heb nu eindelijkeens een rustig dagje
en ben wat met de vogels bezig
ga een nieuw nestje plaatsen voor de druppels
die zijn helaas niet meteen weer gaan zitten
irritant
het halsbandje huppeld vrolijk rond hier in mn kamer, altijd grappig, handopfok
en je ziet en merkt gewoon dat het een lange moeilijke weg is van ei naar volwassenheid
ik heb inderdaad een muizenkweekje en heb hem net weer wat gegeven
maar ik heb ze ook altijd in de vriezer liggen
laatst had ik trouwens een gaatje in het net en daardoor een onsnapte halsbandgaai, maar die was 2 uurtjes later weer gevangen, dat is dan wel eventjes spannend altijd, maar de meeste vogels blijven lekker in de buurt, veel te veel interessante beestjes in de tuin om zomaar weg te vliegen
en gelukkig ze zitten nu weer te broeden, 3de ronde
iemand wist mij van de week een eigenaardig geval te vertellen dat zijn borstbanden 3 eieren had met 3 verschillende broedstadia
het lijkt mij ontzettend stug dat er bijvoorbeeld om de week een bevrucht ei gelegd was....of kan dit wel?
toen ik mijn jong van 1 week oud eruit had, en er waren er eerst zeker 2, maar 1 eruit door te enthousiast opvliegen uit het nest van een ouder, toen waren er nog 2 naar ik dacht onbevruchte eieren
ik had ze eigenlijk moeten schouwen
apart heh

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door Purmerbird » 09 apr 2009, 00:18

Jong geluk in 2009
Hierbij even een succesje van een kennis noteren; 1+1=4
Afgelopen 20 februari kocht ik voor deze kennis in belgie (huysmans Dessel) een borstbandgaailijster(pectoralis) voor een zeer vriendelijke prijs. Ik heb deze vogel tijdens mijn vakantie gekocht dus in Tt kooi mee naar huis, op Barneveld de volgende dag ewrd ik gebeld door een bevriende handelaar dat er daar ook 1 zat en liet ook deze meebrengen met toestemming van de toekomstige eigenaren. De beide vogels waren van onbekend geslacht en kosten samen 550 euro. Toen de vogels elkaar voor het eerst zagen, ging de vogel uit Barneveld zingen en de vogel uit Belgie plat op de stok zitten en fladderen met de vleugels. We spreken dan 21 februari 2009. Bij die kennis gaan ze los in de voliere, waar ook een koppel emeraldspreeuwen, roodkuifkardinalen en japanse nachtegalen zitten. Dit gaat tot op heden goed in voliere van ong. 20 m2. De pectoralissn slopen de deksel van een natuurbroed valkparkietenblok en slepen hier nestmateriaal in, ook slepen ze nestmateriaal in een eendenkorf. Maar uiteindelijk kiezen ze voor het blok, waarvan de deksel dus gesloopt is maar de bovenkant beschermd wordt door golfplaten tegen de regen. Het blok is beschut, maar is vrij makkelijk toegangbaar en open. het zit op 2 meter boven de grond dus je kan er niet inkijken. Een maand na samenbrengen van de vogels zijn er 2 eieren, dit worden er uiteindelijk 3. Paringen werden al veelvludig gezien na 2 weken samen.
Nu vandaag of gisteren zijn er 2 jongen uitgekomen(dus al op 6 weken jongen na koppelen van de ouders) en ligt er nog 1 ei in het nest.
Ik hoop dat mijn kenissen de jongen groot krijgen, het zou een leuk succes voor ze zijn, want ze hebben wat tegenslagen gehad op vogelgebied.
De jongen krijgen buffalo's, krekels, muizen, heel weinig of alleen witte meelwormen en vanaf morgen ook diepvrieswasmotten. Dit wordt samen met fruit ligt besprenkeld met yakult(pro biotica )om de darmflora op gang te brengen en zodoende de spijsvertering te activeren waardoor ze hopelijk beter zullen sperren en beter gevoerd worden met hopelijk hogere overlevingskansen.
Ik weet dat ze dit forum volgen, dus wie kan ze nog wat extra tips geven om dit succes voor te zetten.
Vooral de leeftijd van ringen is op dit moment gevraagd?

Alex en Julien, zorg dat ze blijven leven en veel succes met de opfok.

Groet,
Ronald Hoogervorst

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door Purmerbird » 14 apr 2009, 21:46

Update:

Jonge pectoralissen zijn nu 8 dagen oud en het voederexperiment lijkt zijn vruchten af te werpen.

Ronald

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door GAAILIJSTER » 26 apr 2009, 19:39

Ik heb deze week een borstbandgaailijster gekocht die een stuk kleiner is dan het koppel dat ik al had ,ook de kleur van zijn ogen is anders er zit een lichte rand om heen
Is dit een ondersoort van de grotere en wordt deze ook garrulax pectoralis genoemd ?
:?: Zijn er misschien kwekers die ook deze vogels bezitten ?

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door GAAILIJSTER » 27 apr 2009, 18:16

Inderdaad Ger deze heeft gele ogen het moet dan wel de monileger zijn,alleen kan ik op de site die softbil aangeeft niet goed zien of de monileger kleiner is dan de pectoralis maar daarvoor moet je ze misschien naast elkaar zien
Deze gaailijster heeft ook meer zang dan de grote die niet verder komt dan een aantal kreten
Ger weet jij of deze gaailijster bij leden gehouden wordt ,ik heb ze namelijk nog niet te koop zien staan(of ze moeten net als deze ook onder de naam pectoralis verkocht worden )
Die ik heb is een man

GAAILIJSTER
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2007, 23:28
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door GAAILIJSTER » 28 apr 2009, 17:49

deze pagina's en vele andere worden door mij gelezen,maar ik bedoelde of er mensen zijn die de monileger bezitten
misschien wil iemand reageren die deze soort heeft en er mee kweekt ,kan ik mogelijk een pop kopen of ruilen voor een andere gaailijster

jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door jeroen » 20 sep 2014, 13:10

Hallo


Zijn er nog mensen die de garrulax pectoralis in bezit hebben en er mee gekweekt hebben of eventueel oudere vogels te koop hebben ?

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Borstbandgaailijster

Bericht door Henri » 29 okt 2014, 17:22

Er staat een Garrulax Pectoralis te koop op vogelmarkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten