Garrulax melanostigma

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 21 apr 2015, 21:30

secundo schreef: Trouwens: is het mogelijk dat de eieren telkens opgevreten worden zonder ook maar 1 spoor na te laten? Geen eierresten in het nest en ook nergens een (stuk van een) eierschaal te vinden.
Dat is voor de vogels geen enkel probleem. Ze kunnen eieren in zeer korte tijd opeten zonder een schilfertje achter te laten :shock:
De man van de pop scheiden lijkt mij ook niet zo'n goed idee. De vogels hebben een sterke band, doen alles samen en in tegenstelling tot veel andere vogelsoorten broeden Gaailijsters meestal om de beurt. Ook wordt het op deze manier moeilijk om aan bevruchte eieren te komen...

MVG

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 05 nov 2015, 21:18

Had niet gedacht er ooit nog een te vinden, maar: vandaag een 'nieuwe' pop opgehaald. Met DNA, leeftijd onbekend, maar heeft volgens de verkoper dit jaar nog gelegd. Hijzelf was zijn man verloren...

Misschien nog vertellen hoe het 'kweek'seizoen verder verliep met mijn 'oude' koppel:
Nadat ik de plastic bakjes had verwijderd, hebben ze nog 2 nesten gemaakt: in de kiwi-struik en in een bamboeplant. De 3 grote thuyastruiken hebben ze telkens links laten liggen. Géén eieren gezien. Telkens ging de man op zijn eentje op een leeg nest broeden.

Uiteindelijk heb ik ze naar een andere, kleinere volière (5mx3m) overgezet waarin maar 1 plant staat: een brede maar niet zo hoge thuya. Hierin werd opnieuw een nest gebouwd (in de thuya, aangezien ze geen andere keus hadden...) en opnieuw werd door de man op een leeg nest gebroed.
Uiteindelijk heb ik een plastic ei in het nest gelegd. De volgende dag lag dat ei op de grond. Het ei opnieuw in het nest gelegd. De dag erna lag het ei nog in het nest en heb ik er een 2de bij gelegd. Zo ook de 3de en 4de dag. Toen het 4de ei er lag, begon de man te broeden en begon -wonder boven wonder- ook de pop voor de allereerste keer mee te broeden. Zo hebben ze elkaar netjes de volledige broedduur afgewisseld tot ik uiteindelijk de valse eieren heb weggenomen.
Daarna heeft de man nog een keer op zijn eentje een leeg nest bebroed, waarna beide vogels in de rui gevallen zijn. Daar zijn ze nu nog niet volledig doorheen.
Volgend jaar probeer ik natuurlijk de man te koppelen aan de nieuwe pop. Hopelijk levert deze combinatie wel wat op.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door smoke » 11 nov 2015, 11:45

Secundo


Goed gedaan zou ik zeggen

Ik hoop voor je dat het lukt volgend jaar.
Want ik denk niet dat er de laatste jaren mee gebroed is met deze vogels
Succes
Smoke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten