Garrulax melanostigma

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Garrulax melanostigma

Bericht door smoke » 24 apr 2013, 09:31

Hoi,

De eerste foto is van de man en de tweede van de pop .

Ik vind dat de pop wat zilverachtig of wit rond de ogen heeft.

En ik dacht daardoor dat de pop mss in de rui zat maar mss is dit wel zo bij deze soort????

De pop is niet super strak in de veren ,maar let ook op de poten, ik denk dat de leeftijd nog meevalt.

Ze missen ook nog geen enkel teentje dus ik denk niet dat ze oud zijn.

De man heeft een ring om van 2011 de pop had ook eeen ring aan maar is losgekomen volgens vorige eigenaar.
SmokeAfbeelding

Afbeelding

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door monileger » 24 apr 2013, 10:03

hoi smoke,

ik vind het eigenlijk wel meevallen. Vind het best strakke vogels.
De pop lijkt wel wat ouder dan de man. maar soms sta je verstelt hoe oud vogels nog jongen kunnen krijgen.

hoop voor je dat je ermee kweekt.

moest je hiervoor perse je witkuiven verkopen of had je geen ruimte voor meer vogels?

mvg monileger

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door smoke » 24 apr 2013, 10:37

Hoi monileger,

Ik heb inderdaad niet genoeg plaats ik wil dat mijn vogels het goed hebben.

Deze vogels hebben nu een volier van 6 maal 3 en 2.50 hoog voor zich .

Ik vind het belangrijk dat de vogels die ik hou ruimte zat hebben om zich goed te voelen.

Liever twee koppels ruim gehuisvest dan 4 in een kleinere ruimte.

Het is ook zo witkuiven vind je nog ,deze niet meer.

Ik moet ook zeggen dat het geen schuwe vogels zijn .wanneer ik in de voliere kom gaan ze niet als wilde te keer het is een mak koppel.

Mijn roodstaartgaailijsters zijn veel schuwer.


WB waren jou geelvleugels niet geringt? ik geloof dat je twee mannen had he?

Gr smoke

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Vagabunda » 24 apr 2013, 11:21

Hele mooie vogels!
Draag er maar goed zorg voor, ik vind ze prachtig!

Succes ermee ;)

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 24 apr 2013, 11:47

Ik zie wat je bedoeld Smoke. De pop heeft een wat dunne kuif en het lijken idd. stoppeltjes rond de ogen.
Ik heb hier idd. nog 2 (ook hele tamme) mannen melanostigma zitten. Een ervan heeft een gesloten ring om van 2009. Had ik maar een pop van die leeftijd :D
Zonet mijn roodvleugeljong weer gevoerd. Hij lijkt het goed te doen. Monileger had gelijk in het andere topic: hopelijk is het jonkie een pop, want ik heb hier ook nog een losse onverwante man zitten...

MVG

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door smoke » 24 apr 2013, 13:16

Wb Wat denk je als je naar de poten kijkt van de pop zou ze al op leeftijd zijn?

Ik zou aanemen dat een vogel die al zijn tenen en nageltjes heeft , en als je naar de poten kijkt ze nog niet zo oud is.

Gr smoke

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 24 apr 2013, 15:15

Smoke,

De conditie van de poten zegt bij veel soorten weinig over de leeftijd. Ik heb lijsters en gaailijsters gezien van eind jaren negentig (dus 15 jaar oud) die perfecte dunne en gladde poten hadden. Ook hier bij mij in de collectie zitten vogels (o.a. gaailijsters) van minstens 10 jaar of ouder waar dat echt niet aan te zien is. Mijn ervaring is dat de leefijd van de man geen probleem voor een succesvolle kweek is, maar dat het met de pop een ander verhaal is. Sommigen lijken gewoon uitgelegd, geen eieren meer te bevatten als het ware. Ergens geen wonder want een gaailijster in zijn topjaren legt van maart tot augustus en dat jaar na jaar. Dat het vervolgens met eieren of jongen steevast mis gaat is een ander verhaal. Maar je kunt je voorstellen dat zo'n vogel op een gegeven moment gewoon klaar is met leggen. Eierstokken leeg of zoiets.
Zo zit hier bij mij een perfecte uitziende roodvleugelpop. Geen veertje scheef, een beauty die de afgelopen jaren bij diverse mensen binnen en buiten de speciaalclub heeft gebivakkeerd zonder een ei te leggen. Ook bij mij doet deze vogel niets. Maar wie weet is het beest al meer dan 20 jaar oud! De verschillende mannen die erbij hebben gezeten willen maar al te graag en ook laat ze zich nog treden, maar meehelpen een nest bouwen of een eitje produceren? vergeet het maar. :(
Gelukkig dat ik nog een pop van 2011 heb die wel actief nestelt...
Gewoon maar proberen met die goudvleugel. De beste verzorging, goed voer, een ruime volière met dichte beplanting en duimen dat het lukt :D

MVG

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door smoke » 24 apr 2013, 16:30

WB

Bedankt voor de info .

Ik heb ze al wat nestmanjes gegeven en nu is het afwachten natuurlijk.

Proficiat met het roodvleugel jong WB harstikke mooi.

Gr smoke.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door smoke » 27 apr 2013, 17:07

De pop ziet er al wat frisser uit na een week in de voliere en de badverfrissing die ze elke dag meerdere malen neemt.

Ik denk dat het vooral de uitvang was na het vervoer in een kistkooi die de pop wat van haar pluimen deed verliezen.

Haar kuif en de rest zit al stukken strakker.

Nu nog wat staartveren bij laten groeien die ze losliet bij het uitvangen en ik heb een super koppel.

Gr smoke.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door bart1 » 04 mei 2013, 10:44

Het is een mooi koppel. Het verschil tussen beiden is gelijk aan mijn koppel nachtegalen waarvan de man dood ging. Gelukkig schrijf jij dat de pop er al wat beter uitziet!

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 28 mar 2015, 14:25

hier zijn de goudvleugels al enkele dagen met nestmateriaal in de weer. Maar erg veel vooruitgang zit er voorlopig niet in. Ik denk dan maar: beter dan niets...

Afbeelding

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 28 mar 2015, 14:36

Hoi,

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de goudvleugels in een dergelijk kaal nest succesvol zullen broeden en jongen grootbrengen,maar je weet natuurlijk nooit...Vogels kunnen je soms wel eens verrassen :shock:

MVG

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Omei » 28 mar 2015, 15:45

Hallo smoke,

Is dit de enigste nestplaats die je ze hebt aangeboden of kunnen ze elders wat meer beschut nestelen?
Want waarom zouden ze voor deze plaats kiezen als ze ook voor "een rustiger plekje" kunnen kiezen?

Of zouden ze nog eerst nog wat willen oefenen :roll:

Ps.
Hier hebben de witwangen al een paar weken nest klaar, maar nog geen ei!
Witkuiven sjouwen wel wat met takken naar een korfje, maar zonder echt te bouwen ( is een koppel van '14, verwacht niet dat die dit jaar al wat doen)

Gr. Omei

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 28 mar 2015, 17:25

Het was ook de laatste plek waar ik op hoopte dat ze zouden...

De voliére hangt vol met nestmandjes van uiteenlopende grootte. Ze hangen overal verspreid en op verschillende hoogtes in de bomen, thuya's en begroeide achter- en zijwand.

Maar de gaailijsters begonnen zelf nestmateriaal naar deze plek te brengen. Het zijn een 4-tal plastic aquaria die ik zijdelings op het hoogste punt van de volière heb vastgemaakt. De kleinere vogels (exoten, vinken,...) zitten er graag: in het zonnetje en uit de wind. De bakjes hangen tussen een grote kiwi-plant. In de zomer overgroeit deze alles, maar nu is hij nog teruggesnoeid en staan er natuurlijk nog geen bladeren aan.

Omdat dit niet goed kon komen op een platte plastic ondergrond, heb ik er dan maar een nestmandje geplaatst (het hing er dus niet 'op voorhand'). In werkelijkheid is deze plek ook wel ietwat méér beschut dan wat de ingezoomde foto doet vermoeden.

Ik laat ze in elk geval verder gewoon hun gang gaan. We zien wel wat er komt. De pop lijkt me toch wel flink wat ouder dan de man. Hopelijk nog niet té oud...

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Henri » 28 mar 2015, 21:19

Aan de variatie aan nestgelegenheden zal het dus zeker niet liggen!
Zoals zo vaak kiezen ze juist die nestgelegenheid die je niet zou verwachten.
Inderdaad gewoon hun gang laten gaan en hopen op een natuurlijk zeer bijzonder kweeksucces!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten