Garrulax melanostigma

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 04 apr 2015, 14:26

Roy schreef: Bij mij doet zo'n 80 procent van het nest maken de man en de rest de pop.
Is dit normaal bij gaailijsters?
Bij de goudvleugels kan ik die 80/20 verhouding beamen. Ze zijn de laatste paar dagen druk bezig aan het nest en je ziet het elke dag evolueren. Beide vogels helpen bij het bouwen, maar de man toch wel het meest.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 04 apr 2015, 15:55

deze namiddag enkele filmpjes gemaakt. Dit is er één van (vanuit het tuinhuis, dus doorheen het raam gefilmd en vanop grote afstand: vandaar niet al te stabiel beeld)

https://www.youtube.com/watch?v=MEAZRyZ ... e=youtu.be

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door minla » 04 apr 2015, 17:20

Wauw wat een leuk filmpje. En wat een aparte plaats om te nestelen :D Echt moderne vogels om een plastic huis te nemen.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Henri » 04 apr 2015, 21:20

De Goudvleugels maken een veelbelovende start!
Heb je eerder al eens kweekresultaten in die plastic boxen behaald?
Het voordeel van deze boxen is wel, dat de vogels gelijk beschermd zitten tegen de regen.
Ik had niet verwacht, dat ze interesse zouden tonen voor een mandje in een plastic box.

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Roy » 04 apr 2015, 21:21

Leuk om ze nu ook in je filmpje te zien Secundo.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 05 apr 2015, 14:08

Henri schreef:De Goudvleugels maken een veelbelovende start!
Heb je eerder al eens kweekresultaten in die plastic boxen behaald?
Het voordeel van deze boxen is wel, dat de vogels gelijk beschermd zitten tegen de regen.
Ik had niet verwacht, dat ze interesse zouden tonen voor een mandje in een plastic box.
Die plastic bakken heb ik dus helemaal niet geplaatst met als doel dat er zou in gekweekt worden. In elk bakje heb ik een zitstokje geplaatst en de kleinere vogels (blauwgrijze roodstaartjes, botvinken en soms ook de nachtegalen) zitten er graag in het ochtendzonnetje.

Omdat de gaailijsters er nestmateriaal naartoe brachten (trouwens de eerste keer ooit dat ik ze in deze bakjes zag), heb ik er dan maar een mandje gehangen en dat hebben ze geaccepteerd om hun nest verder in te maken.

Misschien zie je achter de plasticbakjes nog wel wat nestmateriaal zitten. Een paar jaar geleden hebben de blauwfazantjes tussen de bakjes en de bovenkant van de volière een nest gebouwd en (succesvol) jongen grootgebracht. Ik kon destijds niet bij het nest en nu eigenlijk nog steeds niet: daarom zit dat nestmateriaal er nog.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 15 apr 2015, 20:35

De man zit al een drietal dagen op het nest te broeden, maar jammergenoeg werd er totnogtoe geen ei gelegd.

De pop broedt niet mee (op het lege nest).

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 17 apr 2015, 11:11

hierbij 2 filmpjes die de broedende man tonen en de pop die haar vaste stekje gevonden heeft in de buurt.

Zoals gezegd, zit de man in een leeg nest te broeden.

Wat doe ik hier nu mee?? Laten broeden tot hij vanzelf stopt? Of ze een paar dagen in het binnenhok opsluiten zodat de broeddrift verdwijnt en ze cyclus weer van voorafaan begint, deze keer hopelijk ook bij de pop???

https://www.youtube.com/watch?v=XW9q6GCD8Jw

https://www.youtube.com/watch?v=eJYtUpED7Tc

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door monileger » 17 apr 2015, 13:55

Hallo,

Mss paar nep eitjes erin leggen. Mss stimuleert het de pop.

Anders maar gewoon genieten van deze mooie soort.

Groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Roy » 17 apr 2015, 20:31

Misschien een raar idee maar een paar eieren uit het nest van een merel?
Als de pop geen eieren meer kan leggen gaat dit natuurlijk niets helpen, maar voor je gevoel gun je je vogels ook wel een gezin!
Gr. Roy

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door hwamei » 17 apr 2015, 21:43

Ik zie de vogel natuurlijk maar in twee korte filmpjes, maar wat opvalt is dat alle andere vogels druk in de weer zijn en de bewuste pop niet, ze zit zelfs een beetje bol, ik denk ( maar wie ben ik ) dat ze de alom genoemde atplmose onder de leden heeft ( WB wat denk jij ? ) , eieren van een andere vogel kan je er in leggen maar ik durf 100 euro te wedden dat ze 5 min later eruit vliegen, en op die manier leer je ze hoe lekker een rauw ei smaakt en dan zijn de rapen gaar.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 18 apr 2015, 08:52

Hoi Hwamei,

Grappig is dat. Ik wilde gisteren vrijwel dezelfde reactie geven die jij nu geeft, maar vond de suggestie van eitjes van andere vogels in het nest leggen van dien aard dat ik ineens dacht: "laat maar" We hebben het hier op het forum nu al zo vaak gehad over de extreme gevoeligheid van gaailijsters m.b.t. verstoren van het nest... :roll:

Ja, die pop zit idd. niet helemaal lekker, dat vind ik ook. Maar het blijft natuurlijk een momentopname. Vijf minuten later kan ze alweer druk in de weer zijn. Misschien kan Secundo vertellen of ze vrij vaak zo bol zit en of de vogels al of niet gekuurd zijn tegen Atoxoplasmose?

Opvallend is trouwens de witte ring om het oog van de pop. Het is nu al de 3e goudvleugelpop waar ik dit bij zie. Ook de vogel die hier bij mij in de volière zit laat duidelijk zo'n witte ring zien. Blijkbaar is dit onderdeel van het geslachtsonderscheid bij de soort.

MVG

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door monileger » 18 apr 2015, 09:55

Goedemorgen,

Jullie reacties snap ik dat je zegt gaailijsters zouden heel gevoelig zijn voor net verstoring. Zelf denk ik dat het eventueel bij dat koppel wel meevalt. Ze zitten immers recht in het zicht.

Ik denk ook dat wanneer je in tijden van crisis zit, dus de pop is volgens jullie al te oud voor eieren dan zou ik het gewoon proberen nep eieren .

Dat word bij meer soorten gedaan waaronder ook gaaien. En waarom zullen ze die eruit gooien. Ik weet nog bij ons vroeger. De geelkeel gaailijsters deden jaren niks maar wanneer de merels jongen hadden voerden ze die gewoon mee.

Groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 18 apr 2015, 12:59

Beste Monileger,

Het voeren van andermans jongen komt veel voor bij gaailijsters. Ook een soort als de witkeelgaailijster vertoont dit opvallende gedrag. Maar dit betekent helaas niet dat ze daarom ook makkelijk andermans eieren accepteren...
De meeste gaailijsters worden panisch als iemand in de buurt van hun nest komt. En als ze eenmaal de smaak van een eitje hebben genoten... (zie ook reactie Hwamei)

Nepeieren zullen bij een pop die geen eieren meer kan leggen toch echt geen eieren meer opleveren. Dit lijkt me vrij logisch. :shock:

Het feit dat het bij gaaien blijkbaar wel werkt zegt vrij weinig. Gaaien en Gaailijsters worden vaak in 1 adem genoemd, maar hebben qua verwantschap heel weinig met elkaar te maken. Je zou bij wijze van spreken net zo makkelijk mussen en heggemussen met elkaar kunnen vergelijken. De namen hebben overeenkomsten, maar het zijn 2 heel verschillende vogelfamilies...
Daarbij weet ik niet of het inderdaad zo makkelijk gaat bij gaaien. Bij mijn Europese blauwe eksters(verwant aan de gaaien) konden deze de eieren van de Aziatische blauwe eksters feilloos tussen hun eigen eieren uit pikken, terwijl ik het verschil met het blote oog niet kon zien. >:(

MVG

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Henri » 19 apr 2015, 11:56

Laten we hopen dat er wel met de Goudvleugelgaailijsters wordt gekweekt.
In het buitenland, o.a. in Denemarken, zitten nog wel enkele koppels dus wie weet!
Wellicht weten deze kwekers succes te boeken met deze zeldzame vogels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten