Garrulax melanostigma

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 19 apr 2015, 13:22

De pop zit in het filmpje inderdaad wat boller, maar volgens mij is dit inderdaad een momentopname. Sinds de man op het nest zit te 'broeden', zit ze regelmatig op dezelfde plaats naast het nest te rusten. Voor de man ging zitten, heb ik ze nooit op deze plaats gezien. Daarnaast blijft ze ook geregeld op de grond rondscharrelen, drinken, zelfs af en toe nog wat nestmateriaal aandragen naar het nest...
Gekuurd is ze (bij mij) nog niet geweest.

Hierbij nog 2 videootjes van gisteren (etend en drinkend):

https://www.youtube.com/watch?v=5EtJZ99k4E4

https://www.youtube.com/watch?v=EqgZ4fflYI4

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Henri » 19 apr 2015, 14:00

De goudvleugelpop eet en drinkt goed en haar houding is dan ook prima!
Het 'bol zitten' in je vorige filmpje is volgens mij gewoon haar rusthouding.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 19 apr 2015, 20:02

Nog enkele filmpjes van deze (voor)avond. Toont denk ik ook dat de pop niet echt sloom is en/of dik zit.

De pop komt bij het nest & de man verlaat het nest:
https://www.youtube.com/watch?v=kByHrRJBt6Y

Hierna scharrelen ze allebei wat op de grond waarbij de pop vooral nestmateriaal verzamelt:
https://www.youtube.com/watch?v=Ana8hvPOA5w

De pop brengt het nestmateriaal naar het nest:
https://www.youtube.com/watch?v=zTxusMQcbXE


Ik leef op hoop... Misschien was de man vroeger 'broedklaar' dan de pop?? In elk geval gaat ze zelf nog verder met het afwerken/bijwerken van het nest. Ik zie de pop ook veel eivoer eten tegenwoordig...

Eieren of géén eieren... ze blijven hier want het zijn sowieso prachtige vogels die ook heel rusig zijn en totaal niet wantrouwend. Echt jammer dat ze op het punt staan uit onze volières te verdwijnen.

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Henri » 19 apr 2015, 20:11

Het zijn echt schitterende vogels!
En wie weet, wellicht wordt nu de laatste hand (of tak) aan het nest gelegd en komen daarna de eieren!
Hoop doet leven!

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 19 apr 2015, 20:16

White_Blackbird schreef: Opvallend is trouwens de witte ring om het oog van de pop. Het is nu al de 3e goudvleugelpop waar ik dit bij zie. Ook de vogel die hier bij mij in de volière zit laat duidelijk zo'n witte ring zien. Blijkbaar is dit onderdeel van het geslachtsonderscheid bij de soort.
Dan is op dit filmpje ook een koppel te zien.:

https://www.youtube.com/watch?v=NoNud_Ja7vY

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door monileger » 19 apr 2015, 20:55

Zo zonde dat er niet meer echt mee gekweekt kan worden. Ze zijn echt prachtig.

Groet monileger

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 20 apr 2015, 11:02

Ja, als ik die pop bij Secundo zo een nestkom zie draaien, dan zou je toch wel eieren verwachten...
Of is dit alweer de 2e cyclus en gebeurde een week of twee geleden hetzelfde?

MVG

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door hwamei » 20 apr 2015, 15:21

Nee geen Atoxplasmose, als ik dit weer zie dan denk ik dat een van de twee, of allebei de eieren opvreet, en da's ook niet best.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door White_Blackbird » 20 apr 2015, 15:47

Dat zou zeker kunnen. Vandaar dat ik vroeg of het misschien de 2e cyclus was. Als de eieren een tijdje terug zijn opgegeten moet de pop zich weer opladen voor het volgende legsel. De man zit dan een tijd op een leeg nest. Worden de eieren dan weer opgegeten, dan blijft de man soms wekenlang 'broeden' Het eieren eten kan ook met de ongeschikte nestplaats te maken hebben. Bij dit soort open plekken gebeurt zoiets erg gauw. Zo toe zien is de volière van Secundo weinig begroeid. Als het niks wordt in dat plastic bakje dan zou ik zo snel mogelijk een paar forse coniferen planten. Zet er 3 tegen elkaar aan en je hebt een aardig dicht bosje...Elke broedpoging is er een bij deze zeldzame soort :shock:

MVG

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door hwamei » 20 apr 2015, 20:27

WB we zitten wederom op een lijn :D

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 20 apr 2015, 20:56

Bedankt voor het meehelpen denken!

De volière is wel degelijk dicht beplant. Ik heb mij voor het maken van de filmpjes natuurlijk wel zo gepositioneerd dat er weinig of geen beplanting in de weg staat (anders stelt mijn camera voortdurend scherp op de dichtstbijzijnde takjes en blaadjes).

Er staan 3 coniferen. Wel heb ik vorig najaar een fout gemaakt (ik had de goudvleugels toen nog niet). De coniferen, waarin de zilveroren en japanse nachtegalen de voobije jaren telkens hun nesten bouwden, heb ik alledrie heel sterk teruggesnoeid. De volière is 3 meter hoog en ze begonnen door de bovenkant te groeien. Dit wil ik niet laten gebeuren. Ik merk dat de nachtegalen dit jaar problemen hebben om een goed stevig nest te bouwen in de kortgeschoren coniferen. In het vervolg snoei ik er elk jaar eentje. Zo zijn de andere 2 nog 'dichter'.

Trouwens, de goudvleugels heb ik al zowat overal in de volière gezien, maar nog nooit in een van de coniferen. Een andere plant in de volière waar ik voorbije jaren nog nooit een vogel -op de blauwgrijze roodstaartjes na- in heb gezien, is de blauwe sering. Lokt wel veel insecten, maar is blijkbaar niet interessant voor de vogels.

Daarnaast staan er allerlei bomen en struiken in, waarvan er op dit moment natuurlijk wel nog een aantal goed in blad moeten komen.

I.v.m. de openheid van de nestmand in de plastic bakjes ben ik niet helemaal akkoord. Die bakjes zijn dus eigenlijk van 5 kanten dicht (door de ouderdom van het plastic is deze wazig/ondoorzichtig geworden. Dus is er eigenlijk maar 1 open kant (die binnen hier en een paar weken ook volledig dichtgegroeid zal zijn door de kiwiplant).

Vóór de man ging 'broeden', heb ik de pop wel zien meehelpen nestmateriaal aanbrengen, maar het typische 'nestkom draaien' heb ik niet gezien. Heeft ze dit niet gedaan of heb ik het niet gezien? Beide mogelijkheden kunnen.

Mocht het zo zijn dat ze de eieren opeten, dan weet ik dat dit moeilijk af te leren is. Iemand tips?

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door Omei » 20 apr 2015, 21:09

ben het er ook helemaal mee eens.

En als je nog coniferen wilt planten met kluit (grotere maat, dan moet je wel opschieten want het planten met kluit is bijna afgelopen).
ik heb zelf begin dit voorjaar nog 2 thuja brabant van ca. 3 meter hoog geplant, in eentje zit het koppel witwangen en in de andere het koppel roodwang (het wordt dus wel door de vogels gewaardeerd)
ik heb ook gedacht aan een eierpikker, zorg dat ze beschut kunnen nestelen en geen nestkontrole zou ik zeggen. eigenlijk proberen er niet naar om te kijken geeft vaak het beste resultaat :D

omei

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door minla » 20 apr 2015, 21:48

Het eieren opeten kun je in de meeste gevallen voorkomen door ze goede beschutte nestgelegenheid te bieden :wink: Ik zou een dichte conifeer gaan halen, kost haast niets en daarmee zou je de soort in stand kunnen houden.

Ook zou ik ter preventie ze kuren met baycox. Baat het niet dan schaad het niet, en ook dit kan de soort in stand houden.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door secundo » 21 apr 2015, 20:28

Ik zal zien of ik zo meteen ergens aan een nieuwe, grote thuya kan geraken. (Maar nog eens: er staan 3 thuya brabant in die komen tot tegen de bovenkant van de volière (op 20cm na die ik heb ingesnoeid opdat ze niet door de bovenkant heen zouden groeien). Waar ze vorig jaar meer dan 1 meter breed waren, zijn ze nu nog maar hooguit een halve meter breed (wegens zoals al gezegd sterk teruggesnoeid).

Dat de thuya's geliefd zijn bij de vogels, kan ik alleen maar beamen: zowel japanse als zilveroornachtegalen maken er hun nesten in. Maar evenzeer: de goudvleugels heb ik nog nooit in de thuy'as gezien. Ze springen liever op de steviger takken van de bomen (2 essen) in de volière.

De man heeft de hele dag op het nest gezeten. In de vooravond komt de pop naar het nest. Daarop verlaat de man het nest. De pop blijft 2 minuten in/rond het nest zitten en daarna verlaat ze het nest weer. De rest van de avond wassen ze zich samen, scharrelen ze wat rond...

Het eerste wat ik nu probeer is het volgende: ik heb zonet de man in het binnenhok opgesloten: hij kan de pop zien en zij kan hem zien, maar hij kan niet uit het binnenhok. We zien dan morgen of de pop nog naar het nest omkijkt... Mocht er een ei (blijven) liggen, dan weten we ook wie de eierpikker is. Als er opnieuw géén ei is, dan kan de pop de eierpikker zijn.
Trouwens: is het mogelijk dat de eieren telkens opgevreten worden zonder ook maar 1 spoor na te laten? Geen eierresten in het nest en ook nergens een (stuk van een) eierschaal te vinden.

De vogels hebben mij nog nooit in het nest zien kijken en ik heb het nest ook nog nooit aangeraakt. Omdat het zo hoog zit heb ik trouwens een spiegel nodig om in het nest te kunnen kijken.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Garrulax melanostigma

Bericht door minla » 21 apr 2015, 21:07

Ik denk niet dat je nu wat oplost. Dit veroorzaakt stress, en al weet je straks wie de eierpikker is dan kun je hem of haar toch niet vervangen want er zijn er simpelweg te weinig. Ik had eerst geprobeerd ze een nest te laten bouwen op een beschutte plaats, zoals die conifeer. En dat de vogels zich normaliter niet in de conifeer begeven wilt niet zeggen dat ze het nest niet in maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten